פרשת וישלח – מצוות כיבוד הורים
פרשת וישלח פותחת בשובו של יעקב אבינו מבית לבן לאחר עשרים ושתיים שנות גלות. יעקב התמודד עם לבן והתגבר עליו, אך בדרכו חזרה ניצבה לפניו התמודדות חדשה: עשו אחיו, בא לקראתו עם ארבע מאות איש.
המדרש שואל: ממה פחד יעקב? והרי העוצמה הרוחנית של יעקב גדולה לאין ערוך משל עשו, שהיה עובד עבודה זרה, ושופך דמים?
המדרש משיב שתי תשובות יסודיות:
- מצוות כיבוד אב ואם – כל השנים שיעקב שהה אצל לבן, עשו שירת את אביו ואת אמו. בזכות המצווה האדירה הזו, יעקב פחד מהזכות שיש בידו. לא מהכוח הפיזי, אלא מהכוח הרוחני.
- זכות ישיבת ארץ ישראל – במשך כל זמן גלותו של יעקב, עשו ישב בארץ ישראל. עצם המגורים בארץ יוצרים זכות רוחנית אדירה, ויעקב חשש ממנה.
מכאן לומדים עד כמה גדולה מצוות כיבוד הורים – וכמה היא עלולה להיות קשה. אפילו רמז קטן של חוסר סבלנות יכול לפגוע בלב ההורה. כל ויכוח, כל תשובה חדה – האדם עלול להצטער עליה שנים רבות.
חז"ל אומרים שעבור כיבוד אב ואם זוכים לאורך ימים – ובסוד הדברים, "אורך ימים" אמיתי הוא דווקא בעולם הבא, שם החיים נצחיים.
אולי גם זה יעניין אתכם:
- פרשת וישלח – לצלוח את האתגרים רק עם אמונה
- דורון תפילה ומלחמה – מלחמת יעקב בעשיו – פרשת וישלח
- חשבת שיוותרו עליך? – פרשת השבוע וישלח
לא לסמוך גם על מי שנראה "מכובד"
יעקב אבינו מגיע לשכם, ודינה בתו נלקחת בכוח על ידי שכם בן חמור. התורה מתארת אותו כ"נכבד מכל בית אביו" – אך מעשיו מעידים על ההפך הגמור. “הכבוד” של אנשי שכם התגלתה כריקבון מוסרי מוחלט.
המסר ברור – אדם חייב להישמר מהמקומות ומהאנשים שעלולים לפגוע בו – לא לסמוך על "כבוד" חיצוני, אלא לראות את המציאות כפי שהיא.
גודל החשיבות של מצוות כיבוד הורים
בהמשך הפרשה מסופר על ראובן, שלקח את המיטה של לאה אמו והעביר אותה לאוהל של יעקב, מתוך מחשבה שכעת, לאחר פטירת רחל, אמו תהיה העיקרית בנישואי יעקב. חז"ל מבהירים שראובן לא חטא בעבירה, אלא טעה בכך שפעל ללא רשות אביו, ובכך פגע בכבודו.
מכאן לומדים שוב עד כמה דקדקו חז"ל בכבוד ההורים – ואף כאשר אדם מנסה לעשות טוב, עליו להיזהר שלא יפגע.
השולחן ערוך מוסיף: גם אם קשה מאוד לחיות עם ההורים – אסור לריב או לענות. אם צריך – מתרחקים בכבוד, אך לא פוגעים.
תולדות עשיו – השורש של הטומאה
לקראת הסוף הפרשה עוסקת במשך ארבעים ושלושה פסוקים בתולדות עשו, בנשותיו ובצאצאיו. רש"י מפרט את מעשיהם החמורים. הם בעצם היו אנשים אם תפיסות עולם מעוותות וללא בסיס מוסרי.
וכך גם היום: הפגנות חסרות כל קשר והיגיון, מחאות סלקטיביות, התעלמות ממאות אלפי הרוגים בארצות שונות – אך כשזה מגיע לישראל כולם נזכרים לצעוק. כאשר ההתנהגות אינה ישרה – כל המערכת הופכת ללא לגיטימית. זהו דרכו של עשו.
סיכום הפרשה במילה אחת – היזהרו בכיבוד הורים
הפרשה כולה חוזרת שוב ושוב אל יסוד גדול: מצוות כיבוד הורים, יושר, והזהירות שלא לאמץ את דרכיו של עשיו שהם חוסר אחריות וחוסר מוסר.
יעקב אבינו פחד מפני מצווה אחת – מפני העוצמה שיש לטוב. זו מידה שעל כולנו ללמוד: לכבד את הורינו, בין בחייהם ובין לאחר פטירתם.
בזכות המצוות הגדולות הללו, נזכה, בעזרת ה’, לראות בקרוב את גאולת עם ישראל, ביאת משיח צדקנו, ובניין בית המקדש. אמן.
- 0 תגובות