דף הבית ברסלב כוחו של צדיק האמת הוא אינסופי, אז למה הוא לא מחייה מתים?

כוחו של צדיק האמת הוא אינסופי, אז למה הוא לא מחייה מתים?

מאת: הרב צבי אריה רוזנפלד
image_print

רבי שמעון בר יוחאי זצ”ל, מחבר הזוהר הקדוש, מדבר בשבחו הגדול של הנביא יחזקאל. יחזקאל הנביא נודע גם בזכות חזונו הנפלא והעמוק – מעשה מרכבה. יחזקאל זכה לראות מראה שמיימי נשגב וקדוש באופן שאין למעלה ממנו.

עצם יכולתו לראות מחזה עליון שכזה מעידה על מדרגתו הרוחנית הגבוהה והנשגבת.

רבי שמעון בר יוחאי, מגדולי התנאים ומוזכר רבות בגמרא, הפליא לומר שחזיונותיו הוא עולים על חזיונותיו של יחזקאל, והם מגיעים לעולמות גבוהים עוד יותר.

אין הכוונה חס ושלום להשוות בין צדיקים, אך מדבריו של רבי שמעון עצמו עולה שהוא השיג מדרגות נשגבות אף יותר מיחזקאל הנביא. ולפיכך ניתן להבין מדוע מסוגל היה לעשות ניסים ונפלאות גדולים כל כך.

אולי יעניין אתכם גם:

המסע במדבר – המשימה שלנו

הכיסא של רבי נחמן

ל”ג בעומר – לכבד כל אחד

הניסים בדורנו

כדי להמחיש זאת עוד יותר, נביט בצדיק אמת הקרוב לזמננו – רבי נחמן מברסלב, שחי לפני פחות מ־200 שנה, בתקופה שבה ניסים היו נדירים. רבים שאלו את רבי נחמן: אם אתה צדיק אמת, מדוע אינך פשוט מצביע על גופה ומחייה אותה? הרי לצדיק אין גבול ליכולתו – אז מדוע לא תחייה מת?

והתשובה עמוקה: אכן, החייאת גוף מת היא נס – אך קטן יחסית. רבי נחמן הסביר שניסים גדולים בהרבה טמונים דווקא בתחום הרוחני. החזרת גוף לחיים – מדובר בגוף חומרי, שסופו למות ממילא. אך להחיות נשמה שמתה – זהו פלא עצום.

כוחו של הצדיק להחיות את הנשמה ולא רק את הגוף

מהי מיתת הנשמה? כאשר אדם מאבד את אמונתו – בה’, בתורה, ובעצמו – נשמתו מתה. הוא אמנם חי פיזית, אך חסר חיות פנימית. דומה לבהמה: נושם, אוכל, נע – אך אין בו נשמה באמת חיה. להחיות אדם כזה – להשיב בו אמונה, לזקק את נשמתו, ולהרים אותו ממצב של ירידה רוחנית – זהו נס אמיתי של תחיית המתים.

וזו הייתה שליחותו של רבי נחמן. הוא כיוון במיוחד לאותם אנשים שאיבדו תקווה בעצמם, שסברו כי נפלו רחוק מדי, שאין להם עוד סיכוי להתקרב אל ה’. דוקא אותם הוא חיזק, עודד, ונתן בהם נשמה מחודשת – עד שזכו בעצמם להגיע לדרגת צדיקים.

תחיית הנשמה לא רק בעולם הבא אלא גם בעולם הזה

התחיה הרוחנית הזו היא תחיית המתים האמיתית – והיא ליבת ההבטחה המפורסמת של רבי נחמן:
“כל מי שיבוא על קברי ויאמר תיקון הכללי – אני מבטיח להושיעו מגיהנום ולהעלותו לגן עדן.”
כוונת הדברים היא שבעולם הבא – גיהנום מייצג מוות, וגן עדן – חיי נצח. רבי נחמן הבטיח להציל את הנשמה מהשכחה והייסורים ולהוביל אותה אל חיי עדן.

אך עומק ההבטחה גדול אף יותר: לא רק בעולם הבא – אלא גם בעולם הזה. אמנם הרבה צדיקים מסוגלים להושיע נשמות בעולם העליון, אך רבי נחמן הבטיח להחיות נשמות כאן, בעולם הזה.

מי שיקבל עליו את תורתו באמת – יזכה לתחיית הנשמה גם בעודו בחיים: יקום מן האפר של הכפירה, מן הדיכאון הרוחני, וישוב לחיים של אמונה, טהרה, וקרבת אלוקים – כבר בעולם הזה.

מאמרים קשורים

הוספת תגובה