חג החנוכה – משל הסביבון
רבנו ז״ל מסביר שכל הבריאה כולה נמשלת לסביבון שאנו מסובבים בחנוכה.
על הסביבון חקוקות האותיות נו״ן, גי״מל, ה״א ושי״ן. הפירוש הפשוט של האותיות הוא ראשי תיבות של
"נס גדול היה שם” – נס גדול שאירע אי אז, בימים של נס חנוכה. זהו הפירוש הפשוט, המתאים לילדים.
אך בעומק העניין, מכיוון שכל הבריאה דומה לסביבון, ארבע האותיות הללו רומזות לעצם הבריאה.
יש שלוש מדרגות בבריאה.
- האות הראשונה, נו״ן, רומזת לנבדל – מה שמובדל מהגשמיות, כולו רוחני. זוהי המדרגה הראשונה של הבריאה, כגון המלאכים, שיש להם רוח בלבד, ללא שום גוף גשמי.
- האות השנייה, גי״מל, רומזת לגלגל – גלגלי השמים, הכוכבים והמזלות. מדרגה זו כוללת חלקים מהשמים הגשמיים, שאינם רוחניים, אך הם עדינים הרבה יותר מן העולם החומרי הארצי. אף שחז״ל אומרים שהכול נברא מעפר, אפילו גלגל חמה (בראשית רבה י״ב, י״א), מכל מקום מדובר בחומר מזוכך ועדין יותר. הגלגלים אינם רוחניים ממש, אך גם אינם חומריים לגמרי – הם באמצע
- האות שי״ן רומזת לשפל – עולמנו החומרי והנמוך.
כח ההיולי – הכח המחבר בין החלקים השונים של הבריאה
האות ה״א שבסביבון מייצגת את המדרגה הרביעית בבריאה – כוח ההיולי. זהו כוח ביניים בין הכח הרוחני לכח הגשמי, כוח המאפשר מעבר ממחשבה למעשה. כל שאר המדרגות – הנבדלים, הגלגלים והעולם השפל – נובעות מכוח זה.
כאשר הסביבון מסתובב, מה שהיה למעלה יורד למטה, ומה שהיה למטה עולה למעלה: מלאך נעשה אדם, ואדם נעשה מלאך, ראש נעשה רגל, ורגל נעשית ראש. תופעה זו ניכרה במיוחד בבית המקדש, שבו השכינה ירדה למטה והצומח והחי עלו למעלה.
אולי גם זה יעניין אתכם:
- חג החנוכה – חג של הודאה והתקרבות לה'
- זמן איכות משפחתי בחנוכה
- להצית את הרגשות עם האור של חנוכה
- פרשת מקץ – מה עושים כשקשה?
עליונים למטה ותחתונים למעלה
שלוש המדרגות של הבריאה נובעות ממקור אחד, והן מסתובבות כסביבון. הסיבוב מסמל שלפעמים העליון יורד למטה, ולפעמים התחתון עולה למעלה. איננו רואים זאת בעינינו, מפני שהתהליך נמשך זמן רב, אך יש מהלך מתמיד שבו מה שלמעלה יורד, ומה שלמטה עולה.
בתחילת התורה אנו מוצאים שמלאכים ירדו לארץ והתגשמו כבני אדם (בראשית ו׳, ד׳) – זהו "עליונים למטה”. וכן מצאנו "תחתונים למעלה”: הזוהר הקדוש אומר שיש אנשים שנלקחו מן העולם והפכו למלאכים. חנוך, למשל, נלקח לשמים והפך למלאך מט״ט (זוהר בראשית נ״ו ע״ב).
האריז״ל שואל: אם צדיק גדול ממלאך, כיצד ייתכן שכאשר הצדיק מסתלק מן העולם הוא נעשה מלאך?
והוא עונה: כל זמן שהאדם חי – המלאך גדול ממנו, אך כאשר הצדיק נפטר ונעשה מלאך, הוא נעשה מלאך גדול יותר מכל המלאכים שהיו קודם.
רבנו ז״ל מוסיף שלפעמים קורה שהתחתון גבוה מן העליון. על פי הקבלה יש ארבעה עולמות: עולם העשייה, עולם היצירה, עולם הבריאה, ועולם האצילות. ראש העולם התחתון נמוך ממלכות של העולם שמעליו. כך ייתכן שה"רגל” של עולם עליון גבוהה מן ה"ראש” של העולם שמתחתיו.
בית המקדש – דוגמה ל"סביבון"
רבנו ז״ל אומר שהרעיון של הסביבון מתבאר במיוחד דרך בית המקדש. בית המקדש חרג מהבנה מדעית או פילוסופית, והמחיש כיצד העליונים יורדים למטה והתחתונים עולים למעלה.
הפסוק אומר: "כי האומנם ישב אלוקים על הארץ” (מלכים א׳ ח׳, כ״ז). כיצד יכולה רוח ה׳ האינסופית לשכון במקום גשמי? ואף על פי כן, השכינה שרתה בקודש הקודשים – מקום קטן ביותר. זהו "עליונים למטה”.
ומנגד, דבר נמוך כמו בהמה הוקרב על המזבח ונתקבל ברצון לפני ה׳ בעולמות העליונים. אף הקטורת, שמקורה בצומח, נמוכה מן הבהמה, עלתה למעלה ממדרגת המלאכים וחיברה את עולם העשייה עם עולם האצילות. בכך ניכרת מעלת החיבור שבבית המקדש.
אותיות הסביבון – רמז לעתיד לבוא
אותיות הסביבון רומזות גם לעתיד, לימי ביאת המשיח.
האריז״ל מסביר את הפסוק "וְאֶת יְהוּדָה שָׁלַח לְפָנָיו אֶל יוֹסֵף לְהוֹרֹת לְפָנָיו גֹּשְׁנָה וַיָּבֹאוּ אַרְצָה גֹּשֶׁן.” – יעקב אבינו שלח את יהודה להקים ישיבה במצרים.
"גֹּשְׁנָה" מורכבת מאותיות נו״ן, גי״מל, שי״ן וה״א. יהודה נשלח כסימן לעתיד, משום שממנו יבוא משיח. גימטריה של "גֹּשְׁנָה" היא 358, כמו "משיח”.
בעתיד יתגלה שכל הבריאה כולה מקורה אחד, וכל מטרת הבריאה הייתה להגיע לגאולה השלמה. "נס גדול היה שם” – היכן? שם, בבית המקדש, עם ביאת המשיח.
ההתרחקות מהפילוסופים
רבנו ז״ל ביאר את כל זאת כדי להראות ששאלות הפילוסופים חסרות משמעות. הוא לימד שאין להיכנס לוויכוחים שכליים בעניינים אלו, כדי שלא להילכד ברשתם, חס ושלום.
הדרך הנכונה ליהודי היא אמונה פשוטה וטהורה. חיי האדם – חיי הנצח – תלויים באמונתו. חיים אמיתיים הם חיי עולם הבא, והם נקנים רק על ידי אמונה שלמה ויציבה. זו המפתח לחיי הנשמה. אדם המתחזק באמונה – חי חיי נצח.
- 0 תגובות