המבול של היום ואיך להינצל ממנו
פרשת נח עוסקת באחד האירועים הדרמטיים בתולדות האנושות – המבול, שאירע לפני למעלה מארבעת אלפים שנה, כאשר בני האדם השחיתו את דרכם כליל.
מה זה מבול
חז״ל מלמדים שהשם “מבול” נובע מן המילה בלבול – ערבוב, בלבול, חוסר כיוון. ואכן, גם היום אנו טובעים במבול של בלבול – מבול של מידע, של תקשורת, של דעות סותרות – שלא נותנים לנו רגע אחד של שקט. המבול ההוא השחית את הארץ, המבול הזה שוחק את הנפש.
יש מפרשים שמפרשים “מבול” מלשון בולע – ככוח שאוכל ושוחק את יסודות התרבות. כך גם בדורנו, מבול של שחיתות, של תעמולה שקרית, ושל צדק מעוות. מדינות שמטיפות מוסר לאחרות – הן עצמן אשמות באכזריות ובעוול היסטורי. כמו אז, כך גם היום – מבול של שקרים מאיים להטביע את העולם.
אולי יעניין אתכם גם:
פרשת נח – המעלה של צדקה וחסד
מבול ועלה של זית – פרשת השבוע נח
חוזרים לשגרה – פרשת השבוע נח
איפה התיבת נח שלנו?
נח ניצל בזכות התיבה, וכך גם אנו נצלים – בתיבה מסוג אחר, "תיבת הדיבור". המילה “תיבה” פירושה גם “מילה”. כשם שהתיבה הצילה את נח מהמבול, כך גם המילים שלנו שזה הדיבור שלנו מציל אותנו.
מי ששומר על פיו, מדבר בנחת, בכבוד ובניקיון – מגן על עצמו מן המבול. מי שמזלזל, מקלל, פוגע ומרכל – פוגע בעצמו.
האדם נברא עם צדדים רבים – ימין ושמאל, עיניים ואזניים, ידיים ורגליים – אך יש שני איברים שנמצאים ממש במרכז, הפה והברית. הפה הוא ביטוי למוסריותו של האדם. מי ששומר על דיבורו, שומר גם על קדושתו, ומי שפוגם בדיבור – פוגם גם במוסר.
דור הפלגה
בסוף הפרשה בא סיפור דור הפלגה. כמה דורות אחרי המבול, שוב קמה האנושות לבנות מגדל “וראשו בשמים” – סמל לגאווה ולכוחנות”. המילים “עיר” ו“שם” (כמפיע בפסוק) מתחברות יחד למילה “רשעים”.
חז״ל מלמדים שאנשי בבל היו כופרים באלוקות. חלקם הושמדו, וחלקם – כך אומרת הגמרא – נהפכו לקופים ולשדים. רבנו ז״ל רומז בכך שהאדם עלול להידמות לחיה אם הוא מאבד את דיבורו ואת אנושיותו.
כשמביטים סביב ורואים את האנושות מתנהגת באלימות, בשנאה ובטיפשות – אפשר להבין היטב את דברי חז״ל: “קופים מבני אדם באו.” הדור שלנו שוקע שוב במבול – לא של מים, אלא של רדידות, של עיוות ושל השחתת הדיבור.
לכן, המסר של פרשת נח הוא ברור:
שמור על דיבורך, שמור על עצמך, שמור על אנושיותך על היותך אדם.
התיבה שלך – היא המילים שאתה בוחר לומר.
בתיבה זו תוכל למצוא הגנה, רוגע, וישועה גם בתוך המבול הגדול של ימינו
- 0 תגובות
