תפסיקו את משחק ההאשמה

מאז ומתמיד משחק ההאשמה תפס חלק לא מבוטל בחיי האנושות כולה. הגיע הזמן להפסיק אותו ולגלות דרך אחרת להתמודד עם אתגרי החיים!

כל העדה כולה הקימה קול צעקה, ואנשים החלו למרר בבכי באותו לילה. כולם התלוננו ומחו נגד המנהיגים – משה ואהרן. וכך מספרת לנו התורה על מה שהיה באותם רגעים: “וַתִּישָּׂא, כָּל הָעֵדָה, וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא. וַיִּלֹּנוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן כֹּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיֹּאמְרוּ אֲלֵיהֶם כָּל הָעֵדָה, לוּ מַתְנוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, אוֹ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה, לוּ מָתְנוּ. ולמה ה’ מֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת לִנְפֹּל בַּחֶרֶב, נָשֵׁינוּ וְטַפֵּנוּ, יִהְיוּ לָבַז; הֲלוֹא טוֹב לָנוּ שׁוּב מִצְרָיְמָה” (במדבר יד, א-ד).

אחרי ששמעו את הדיווח הכוזב מפי המרגלים, מספרת לנו התורה שהעם פתח במתקפת תלונות נגד משה רבנו ואהרן הכהן, ואמר “לו מתנו בארץ מצרים…. הלוא טוב לנו שוב מצרימה”. עד כדי כך.

ללא ספק, הם היו אומללים כי דברים לא קרו כמו שהם רצו. אז מה הם עשו? מה אנשים עושים מאז אותו מקרה קדמוני זה?

משחקים את משחק ההאשמה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

תשברו את הכעס

סבלנות והחיים הטובים

לעשות את הבלתי אפשרי

דם חם

שינויים כן נולדים

המתכון להשתנות

תעשו מקום בלב

דווקא כשלא מסתדר

נקודות טובות ואזמרה

לדון את עצמנו לכף זכות?

לדון את האויב לכף זכות

שני מפתחות להתגבר על הכעס

הם הפילו את כל מה שהם שמעו, ומה שהסיקו מדברים אלה, על משה ואהרן. הדיבורים שלהם הופנו באופן ספציפי רק נגד שני מנהיגים גדולים ודגולים אלה והקימו מחלוקת גדולה, על מי שהובילו אותם החוצה ממקום התופת של מצרים אל החופש והחירות המיוחלת.

רבי נתן מברסלב מלמד אותנו, שמחלוקת מאז ומתמיד הייתה הארס והקללה של קיומנו כעם.  אנחנו שוכחים מהטוב. אנחנו מתלוננים. ממררים בבכי. אנחנו נלחצים. מלחיצים אחרים. מענישים אותם מרוב הכעס שיש לנו ומשתלחים בהם. ולא פעם, מענישים אותם בעונש השתיקה וההתעלמות מהם. אנחנו כל כך עסוקים בלהצביע על הרע – באחרים כמובן, במה שאנחנו עוברים ומתעלמים מהרמזים המובילים לישועה שבעצם תוביל אותנו החוצה מהתסבוכת.

רבי נתן מברסלב מלמד אותנו, שמחלוקת מאז ומתמיד הייתה הארס והקללה של קיומנו כעם, אבל אנחנו שוכחים מהטוב ומפספסים את הרמזים שיובילו אותנו לישועה! וזה חבל.

חז”ל אומרים, שכאשר אנו משחררים את עצמנו משנאת חינם ובמקום זאת סומכים על בורא עולם – זה המפתח לחוות שנית את המצב שלנו בצורה מתוקנת ולזכות לישועה.

לא חייבים להיכנע לזעם והכעס או להתייאש, יש דרך אחרת!…

רבי נחמן מברסלב אומר לנו, שיש לנו כוח נפלא בעזרתו אנו יכולים להתגבר על המחשבות והרגשות שלנו, הרבה יותר ממה שאנו חושבים. אנחנו לא חייבים להיכנע לדחף לזעום ולכעוס, להאשים ולהתייאש.

כיצד?

ובכן, עצרו לרגע ושימו לב לפעמים בהן מחשבות שליליות, ובמיוחד אצל אלה המובילים למחלוקת, התעוררו. החליפו את המחשבות השליליות הללו במחשבות חיוביות: ‘האדם העומד מולי בעצם התכוון לטוב. אין לי את כל החלקים של התמונה. שום דבר לא שווה את זה שחוסר ההסכמה הזה תוביל לריב שאין ממנו דרך חזרה חלילה, או יסבך את העניינים יותר ממה שהם…’

העצימו את האמונה שלכם בבורא עולם, בטחו בו והישענו עליו.

ובנוסף, התפילה האישית (ההתבודדות) על מצבים כאלה מועילה מאוד. אנחנו מקבלים זווית ראיה שמימית נקייה ומתוקנת על מה שקורה איתנו, הדרכה והכוונה. אנחנו מקבלים עזרה מבורא עולם שרואה שאנחנו פונים אליו במקום לעצות של היצר הרע שגורר אותנו למחלוקות וריבים, ואז הוא עוזר לנו – מנקה אותנו משנאת חינם ומעצים את הלב שלנו באהבת חינם.

זאת הדרך, ורק כך נוכל להתגבר על המחלוקות בינינו ולגרום לאיחוד המיוחל.

יהי רצון שנזכה לימים מלאי שלום וחופש מכל עימות ומחלוקות, אמן.

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.