עניין של הישרדות

איים בודדים, כך אומרים, הם תפאורה לבדיחות טובות.

פעם איזה יהודי אחד נתקע על אי בודד. יהודי אחר שמצא אותו על האי הטרופי עם פירות וכל השאר, ראה שהוא חי בבקתה של עצי במבוק, אבל אז הוא ראה עוד שתי בקתות כאלה ושאל: “תגיד לי, למה לך שתי בקתות נוספות?” השיב לו הראשון, “אלה שני בתי כנסת”. “למה אתה צריך שניים?” שאל בפליאה השני. “כי בראשון אני מתפלל ובשני אני לא מתפלל”…

פעמים רבות אנשים לא מעריכים את החשיבות הבסיסית והעיקרית במציאת מורה דרך רוחני אמיתי. הם מניחים, שכל מי שיודע קצת יותר ממה שהם יודעים זה כבר מספיק. “אם אני הדיוט עניו” הם אומרים לעצמם, “מספיק לי רב פשוט. מה, לא כך?”

אבל אין טעות יותר גדולה מזו. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, שככל שהאדם חולה כך הוא צריך רופא גדול שיטפל בו. אם מישהו סובל ממחלה סופנית והוא בוחר לטפל אצל, נניח, רופא המשפחה שלו, זה ייחשב בעיני כולם כטירוף. כי מה לכל הרוחות הוא חושב לעצמו?! צריך מומחה גדול שיעזור לו! רופא המשפחה במקרה הזה יכול רק להזיק לו יותר ממה שיועיל לו.

אם זה נכון, וזה נכון ואמת לאמיתה בכל מה שקשור לחיים הגשמיים שלנו, ולבריאות בפרט, אז תארו לכם עד כמה זה נכון כשמדובר בחיים הרוחניים וחיי הנצח שלנו, בבריאות הרוחנית ובתיקון הנצחי שלנו! לכן אנחנו צריכים את רופא הנשמה, את הצדיק.

אולי גם זה יעניין אתכם:

המלצרים של המלכה

שבת – יום של טעימות

בגדי השאיפות ובגדי השבת

שבת – באש ובמים

שבת – לטפח מציאות מושלמת יותר

השבת והמחשבה

השבת: קרש קפיצה

מתנה ושמה שבת

מנוף שבועי לשמחה

מרשם בדוק לחיים מאושרים

דבר חדש לגמרי

אבל הנה הנקודה שבה הדברים מסתבכים. יצאתם לחפש ולגלות את הצדיק שינחה אתכם, אבל בדרך פגשתם לא מעט דעות ועימותים וויכוחים שקשורים לכל מיני צדיקים. יכול להיות שהגעתם למסקנה האומרת – “שכבר אי אפשר להאמין באף אחד. אחרי הכל, אני מבין ומסכים עם הוויכוחים של צד אחד, אבל אני גם מבין ומסכים עם אלה של הצד השני. אז אני מסכים עם שניהם, אבל לא מאמין לאף אחד!”… ובמיוחד היום, בגלל תרבות המדיה והאונליין הזמינים – אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות, גישה פסימית זו שולטת בכיפה והפכה מאוד פופולרית.

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, שככל שהאדם חולה כך הוא צריך רופא גדול שיטפל בו. אם מישהו סובל ממחלה סופנית והוא בוחר לטפל אצל, נניח, רופא המשפחה שלו, זה ייחשב בעיני כולם כטירוף…

בכל אופן, התשובה הנכונה לבעיה הזו נרמזת במה שאומרת לנו התורה: “…. וביום השביעי יהיה לכם קודש שבת שבתון…” (שמות לה, ב).

שבת היא כמו אי בודד. זה יום בו אנו מתנתקים מכל האשליה שאנחנו השולטים, ומכירים במלכות הבורא ובמציאות האמיתית הרוחנית של קיומנו. הצדיק, הוא האחד שמלמד אותנו איך להסתדר במעורבות היומיומית שלנו בעולם הפיזי, ולתרגם כל פעולה שאנו עושים להיבט רוחני. זו הסיבה שהצדיק והשבת מחוברים!

הצדיק הוא הקברניט של הספינה הרוחנית שלכם, אל תתפשרו בחיפושים אחריו!

חז”ל מתארים את הסיטואציה הזו כאדם שהולך במדבר ואיבד את חוש הזמן, אין לו מושג איזה יום היום ובאיזה שבוע הוא נמצא. איך הוא ישמור את השבת כשהוא לא בטוח מתי היא מתקיימת? חז”ל מלמדים שהוא צריך להתנהג אל כל יום כאילו הוא שבת, ולהגביל את המלאכה והעשייה במדבר למה שהוא צריך לצורך הישרדות בלבד. הוא גם צריך לספור שישה ימים מהיום בו איבד את חוש הזמן, ואז לשמור ביום השביעי את השבת, לעשות קידוש והבדלה (גם אם זה עם מים וברכה בלבד, אחרי הכל הוא במדבר…) ולהימנע ביום השביעי ממלאכה (מסכת שבת, סט ע”ב).

לימוד מאלף זה יכול להתאים לעניין הצדיק והחיפוש אחריו. אם אנחנו לא בטוחים מי הצדיק האמיתי, אנחנו צריכים להאמין בכל הצדיקים, ועד כמה שנוכל, נגביל את עצמנו במעורבות עם דאגות חומריות ל”עניינים של הישרדות” בלבד. כמו כן, אנחנו גם צריכים לעשות “קידוש והבדלה” – חייבים גם לחיות ביום השביעי ולפרוש מכל מלאכה.

כל אדם צריך לדעת שהוא מיועד לצדיק אחד מסוים, שהוא מיוחד וקדוש עבורו, וללכת בעקבות הלימוד וההדרכה שלו כדי להשיג את התיקון האישי שלו.

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, הלכות שבת ד, יג).

היום השביעי מעניק לנו את הכוחות והגילויים הכי קסומים ונפלאים של סודות השבת. בואו להתעלות לגלות עוד דברים קסומים על היום הכי מיוחד בשבוע בקישור הזה!