לשקר אין רווח

לשקר אין רווחים, ויעידו על כך האנשים שרדפו אחריו, כלומר אחרי הכסף, ונשארו בסוף בלי שום דבר. בואו לגעת בדבר האמיתי!…

 השקר לא מחזיק מעמד! כך אומרים לנו חז”ל (שבת קד, ע”א). אין בו קביעות והוא גם לא מציע שכר שיש בו ממשות.

ומה זה אומר לגבינו? שהרדיפה אחרי הממון היא מעין עבודה זרה, שהיא עצמה השקר (השווה סנהדרין צב, ע”א). האם ואיך יכולה הרדיפה אחרי הממון – אחרי השקר – להסב רווחים למי שזוכה בה? את זה נלמד מהדברים הבאים:

“סבי דבי אתונא” – ששים חכמי אתונה התריסו בפני רבי יהושע בן חנניה: “אמור לנו דבר-מה שהוא שקר!” השיב רבי יהושע: “הייתה לנו פרדה שהמליטה. בצווארו של הפרד הנולד נתלה פתק שעליו היה כתוב: אבי חייב מאה אלף זוזים”. שאלו חכמי אתונה את רבי יהושע: “וכי פרדה ממליטה?” השיב להם רבי יהושע: “הן אלו דברי שקר שביקשתם” (בכורות ח, ע”ב).

רבי נחמן מברסלב מבאר את הסיפור הזה, שעמוס וגדוש ברמזים נפלאים, בצורה הבאה:

“פרד” רמז הוא לעבודה זרה. “המלטה” עניינה פריון ורווח. כשתמהו חכמי אתונה כיצד ממליטה פרדה הם שאלו, בעצם, כיצד ייתכן שעבודה זרה תיתן לעוסקים בה רווחים? איך יוכל השקר, הרדיפה אחרי הממון, להמליט? רבי יהושע השיב להם שזהו השקר שהם ביקשו. אנשים הרודפים אחרי הממון סבורים שהם מרוויחים. האמת היא, כמובן, שאין הם מרוויחים דבר. כי השקר לא מביא לרווח כלשהו, ובעצם, הוא לא מביא לשום גמול של ממש…

אולי גם זה יעניין אתכם:

אמת בשחור הלבן

רק האמת מנצחת

השקרים רבים, האמת אחת

דבר חדש לגמרי

על חבל דק

עולם הפוך ראיתי

להחזיק את המקל בשני הקצוות

קחו את האמצע

אנשים עמלים כל חייהם וחושבים שהם בעצם משתכרים ומרוויחים. בסופו של דבר, הרוב מבחינים בכך שלא נותר להם דבר מעמלם המתמיד. ואפילו אם נשאר משהו מכל עושרם, המשמעות היחידה היא שהם משכנו את כל חייהם רק בתמורה לכסף, כסף אשר בכל מקרה לא ייקחו אותו איתם לשום מקום… הם רצים ממקום למקום, מעבודה לעבודה, מעיר לעיר – בחיפוש אחרי הכסף, אחרי הרווח, כאילו נולדו וחוב תלוי בהם, כאילו נולדו ופתק תלוי בצווארם, והם מצווים לפרוע את חובם. אך האמת היא, שהכל הוא שקר מראשיתו עד סופו (ליקוטי מוהר”ן כג, ה).

הרדיפה אחרי הממון היא מעין עבודה זרה, אולם רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שהוא השקר הכי גדול בעולם זה, הוא מציע לנו אמת חזקה ויציבה ומזהיר אותנו באומרו: אל תיתנו לעצמכם לטעות מהעולם הזה…

ורבי נתן מברסלב הוסיף את הדברים הבאים: נראה, כי הכל חשים בצורך להשאיר משהו לילדיהם. זה בעצמו חוב. שאל כל מי שחי מדוע עובדים כה קשה, ויסביר לך: אני עובד למען ילדי. “היית חושב” אומר רבי נתן, “שמכיוון שהכל עובדים למען ילדיהם, הילדים יהיו ממש נפלאים. עודני ממתין לראות את הילד הנולד ללא פגם (הילד שהכל מוכרים למענו את חייהם)!” (רבי אליהו חיים רוזן).

אל תיתנו לעולם הזה להטעות אתכם!

אחת האמרות המפורסמות והיסודית של רבי נחמן מברסלב היא – “העולם הזה מטעה אותנו לגמרי… ואת זה תקבלו ממני: שלא תיתנו עצמכם להטעות מהעולם” (שיחות הר”נ נא).

רבי נחמן רצה שנבין שהחיפוש אחרי האמת לא מתחיל בחיפוש אחרי צרכים ונכסים של העולם הזה. נכון, עלינו לחיות – הצורך במזון, במחסה ובמלבוש הוא צורך אמיתי. גם התורה מדברת על הצורך בעבודת כפיים. אך החיפוש אחרי האמת הוא חיפוש אחרי הנצח – “נכס” מוחשי שהאדם יכול לרכוש אותו ולהחזיק בו עד עולם. האדם אינו מחויב להקריב את כל חייו ל”עבודת אלילים”, לשקר, רק בשביל פת הלחם שהוא זקוק לה. אם היינו משקיעים את כל מרצנו ואת כל משאבינו בחיפוש אחר האמת היו לנו חיים נוחים הרבה יותר, אפילו בעולם הזה.

כל היום רצים אחרי השקר-כסף כדי לגלות שבסוף החודש לא נשאר שום דבר בארנק…

בהזדמנות אחרת אמר רבי נתן: העולם הזה ומאווייו אינם ממשיים, וגם אי אפשר אי פעם להשיג אותם. לעומת זאת, התורה והמצוות ממשיות הן ואותם יכול האדם להשיג! (אבניה ברזל עמוד פ”ו).

יש העמלים כל חייהם כדי להשיג יעד, אולי כסף או הישג אחר. לפעמים הם אף משיגים את יעדם אולם, כפי שהעיד רבי נחמן, “האיש ועושרו אינם יכולים לגור בחפיפה אחת. או שהכסף נלקח מן האדם, או שאדם נלקח מכספו. יחדיו לא יישארו לעולם” (שיחות הר”נ, נא).

רבי נחמן הדגיש שוב ושוב, בכמה מיני לשונות ונוסחאות, שהאמת מייצגת דבר נצחי! דבר מוחשי, שבר שאפשר להיאחז בו ולהחזיק אותו אצלנו ויישאר קיים אצלנו לנצח! נכון, שאנחנו צריכים לדאוג לשלום משפחתנו, זו האחריות שלנו. עלינו לדאוג גם לעצמנו. אבל! זכרו את אחריותכם העליונה: לשאוף לנצח, לאמת – לאמת המוחלטת! מותר לנו לחפש עתיד, רווחים – אך רווחי קבע לא רגעיים בני חלוף.