ליפול… כדי לקום!

תקשיבו טוב כי רבי נחמן מגלה לנו סוד גדול: את הנוסחה שתפעל קסמים בחיים שלנו, אם רק נרצה לקבל אותה!

ישנה נוסחה מיוחדת שפועלת קסמים בחיי, אבל בכל פעם שהדינמיקה שלה באה לידי ביטוי, אני נוטה להפגין שרירים ולהתנגד לה. לפני שאוכל לעלות בסולם הרוחניות שלי לשלב הבא במערכת היחסים שלי עם בורא עולם ועם העבודה שלי עם עצמי, אני הולכת לחוות סוג של נפילה.

היא לא חייבת להיות גדולה או בקול רעש גדול, אבל היא נפילה. כי זה העיקרון בעבודה הרוחנית: ירידה לצורך עליה. כך אומר רבי נחמן מברסלב. אז אני יודעת שככה זה חייב להיות… ולמרות זאת, קשה לי לקבל את זה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

תזכור את הזוהר הצפוני שלך

לתת, רק תפתח את הלב

יום מלא בדברים נפלאים

רבי נחמן מלמד אותי שאם רק אשאר מודעת לעובדה שזה שלב מקדים והכרחי להתקדמות שלי, אז הנפילה לא תהיה כואבת או גדולה. התנגדות והתכחשות למציאות של המשוואה הזו גורמת לסבל עוד יותר גדול, ולהגדלת והעצמת הנפילה על כל צורותיה. וזה באמת כואב.

זה העיקרון בעבודה הרוחנית: ירידה לצורך עליה. כך אומר רבי נחמן מברסלב.

“אךְ כְּשֶׁרוֹצִים לָצֵאת מִמַּדְרֵגַת נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע זֶה לְמַדְרֵגַת נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע גָּבוֹהַּ מִמֶּנָּה, צָרִיךְ לִהְיוֹת יְרִידָה קֹדֶם הָעֲלִייָּה, כִּי הַיְרִידָה הִיא תַּכְלִית הָעֲלִייָּה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִיכְרוֹנָם לִבְרָכָה (עבודה זרה ד:): לֹא הָיָה דָוִד רָאוּי לְאוֹתוֹ מַעֲשֶׂה וְכוּ’; לֹא הָיוּ יִשְׂרָאֵל רְאוּיִים לְאוֹתוֹ מַעֲשֶׂה, אֶלָּא שֶׁנָּתַן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לָהֶם מִכְשׁוֹל לְטוֹבַת הָעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִיכְרוֹנָם לִבְרָכָה שָׁם, לְהוֹרוֹת תְּשׁוּבָה. וְזֶה (ישעיהו ג): וְהַמַּכְשֵׁלָה הַזֹּאת תַּחַת יָדֶךָ – אֵלּוּ דִּבְרֵי תּוֹרָה, שֶׁאֵין אָדָם עוֹמֵד עֲלֵיהֶם אֶלָּא אִם כֵּן נִכְשַׁל בָּהֶם (שבת קכ גיטין מג)” (ליקוטי מוהר”ן חלק א, כב).

יש הרבה מה לומר על זה אבל עיקר המסר הוא: שכל אדם מדמיין שהמושג הזה לא באמת מתאים לו. הוא מניח שזה רלוונטי רק לגבי אותם אנשים נשגבים רמי מעלה שעולים מדרגה לדרגה מבחינה רוחנית כל הזמן, לא לאנשים פשוטים כמוני.

הכי חשוב לגלות סבלנות!

הכי חשוב לגלות סבלנות!

אבל האמת היא, שכל הדינמיקה הרוחנית מתקיימת בכלליות לעולם כולו, זה משהו אוניברסלי וזה נכון עבור כל אדם, מאדם רגיל ועד לאדם צדיק גדול. לפני העלייה לדרגה חדשה תמיד יש ישנה נפילה.

הדבר העיקרי והחשוב לזכור הוא – שאם אגלה סבלנות ואחזיק מעמד, כל הנפילות שלי ישתנו ויעזור לי לעלות לדרגה חדשה. כל נפילה כזו מביאה אותי לעוד שלב חדש ונפלא של ענווה, ליושרה ולהכיר עד כמה אני תלויה ברחמיו של הבורא.

והכי חשוב, שאהיה מסוגלת לגלות סבלנות כלפי עצמי כדי ליהנות מכל הטוב הזה שרבי נחמן מלמד אותי! ואל תפחדו, יש מי שמחזיק אתכם!

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.