ט”ו בשבט – ברכות של אהבה

ט"ו בשבט – ברכות של אהבה

ט”ו בשבט מלא ברכות של אהבה וסודות, כמו השרף שמחדש מבפנים את העץ כך הן הברכות לנשמה שלנו. ועוד סוד בונוס שאגלה לכם: זה יום ההולדת של רבי נתן מברסלב!…

התלמוד מלמד אותנו (תענית ח, ע”ב) שכאשר אדם נכנס לאסם לאמוד את גרנו (התבואה) הוא מברך: “יהי רצון מלפניך ה’ אלוקינו שתשלח ברכה במעשה ידינו”. התחיל למוד אומר, “ברוך השולח ברכה בכרי הזה”. אבל אם התחיל למדוד ואחר כך בירך “הרי זו תפילת שווא שאין הברכה מצויה לא בדבר השקול ולא בדבר המדוד ולא בדבר המנוי, אלא בדבר הסמוי מן העין”.

העניין של להסתיר את מה שיקר לנו עד שתגיע העונה הנכונה (הזמן והמקום הנכון), עד לרגע הלבלוב וצמיחה הפירות – זה מושג מוביל בדרך החיים היהודית. התינוק מוסתר ברחם אימו עד לרגע בו יגיח לאוויר העולם. החצי השני של הנשמה – בן או בת הזוג – מוסתר ולא ניתן לדעת מי הו עד שהזוג בשלים להכרות ומשמים (דרך השליחים היקרים) מפגישים אותם. כך גם האוצרות הרוחניים שלנו שמורים עד לרגע בו הם יהיו בשלים לגילוי שלהם.

אולי גם זה יעניין אתכם:

ט”ו בשבט והילד שבי

שינויים כן נולדים

שבט – המלאך שלי למעלה

יום הולדת לרבי נתן

ט”ו בשבט, ראש השנה לאילנות הוא יום מיוחד שמביא איתו אוצרות עצומים. וט”ו בשבט, הוא גם יום הולדתו של רבי נתן מברסלב, תלמידו המובהק של רבי נחמן מברסלב. לא פעם רבי נחמן אמר שבלי הזהירות של רבי נתן, נתנ’לה היקר שלו כפי שכינה אותו, משנתו משנת-החיים לא הייתה רואה אור יום. את כל חייו רבי נתן הקדיש כדי להביא את “הפירות” של רבי נחמן לעולם.

ט”ו בשבט הוא אחד החגים בלוח השנה היהודי שלא מוזכר בספר ליקוטי עצות – עצותיו המחכימות והמדהימות של רבי נחמן, אותן ליקט ואיגד רבי נתן. אולם חג זה מוזכר בספר שחיבר רבי נתן – ליקוטי הלכות, שם הוא מציין שט”ו בשבט נחגג תמיד סמוך לפרשת שירה.

העניין של להסתיר את מה שיקר לנו עד שתגיע העונה הנכונה (הזמן והמקום הנכון), עד לרגע הלבלוב וצמיחה הפירות – זה מושג מוביל בדרך החיים היהודית…

שירת הים

שבת שירה (שחווינו אותה לפני כמה ימים) מוזכרת בפרשת בשלח, בה משה ובני ישראל מהללים את בורא עולם בשירה מיוחדת מיד לאחר נס קריעת ים סוף, אותה אנו אומרים בכל בוקר בתפילה שלנו. וכידוע, מי שאומר אותה בכוונה זוכה לשפע הברכות הטמונות בה.

בשירה על הים בני ישראל הודו לבורא עולם בהרחבה על הניסים להם היו עדים, אלה שעשה ממש לא הרבה זמן לפני הנס הגדול של קריעת ים סוף – עשר מכות מצרים. הם, ואנחנו, מהללים ומודים לבורא עולם על הניצחון האדיר מול המצרים – אלה שהטביע את אלה שרדו והרגו בהם, אלה שרדפו אחרי העם שיצא הרגע לחירות עם מרכבות וסוסים וחיילים רבים ונכנסו לתוך הים שנחצה עבור עם ישראל – שעבר ביבשה ואילו על המצריים נסגר כשהם נכנסו. כל העולם ידע כשהנס הזה קרה, כל העולם הכיר בגדולתו ותפארתו של בורא עולם – כיצד? המדרש אומר לנו שכל מקורות המים בעולם גם הם נחצו, אבל רק בני ישראל היו עדים למחזה העצום הזה. וכמובן, לספר את זה לדורות הבאים אחריהם.

השירה בים היא לא רק על משהו שקרה בעבר. אלא הלל לבורא עולם על אירוע שעדיין קורה, על שבורא עולם הביא את העם שלו לנחלתו. ובמקום הזה אנחנו נמצאים כל יום, לכן זה עדיין אירוע שקורה בהווה, כל יום הוא יש לו בחינת קריעת ים סוף ברוחניות ובגשמיות. אחרי הנס האדיר הזה בני ישראל ביטאו את האמונה שלהם בשירת הברכות שהבטיח בורא עולם לילדים שלו בעתיד.

השירה היא דרך נפלאה לבטא את התודה שלנו לבורא עולם על כל הטוב שהוא משפיע לנו…

פירות ואמונה

במהלך ט”ו בשבט ברכות העתיד נסתרות מאיתנו, כמו השרף בעצים שאיננו רואים אך הוא בהחלט מחולל ניסים ונפלאות עם העץ.

ביום הזה נמלא את השולחן שלנו בשפע של פירות, נברך עליהם וגם נברך את ברכת “שהחיינו” על הפירות החדשים, ברכה שאנו אומרים גם באירועים מיוחדים בחיים, למשל בחתונה כשהחתן מברך אותה, כשלובשים בגד חדש ועוד.

ט”ו בשבט מציין את ההבטחה של יבול פירות עתידי, כמו כן את הסוף וההתחלה של השנה החדשה לאילנות.

זה יום מלא עוצמה ואמונה שמזכיר לנו שהברכות של בורא עולם יתגשמו ויתממשו גם אם אנחנו עדיין לא רואים אותן. אז תחזיקו חזק, כי זה בהחלט יקרה.

בואו לגלות את הסודות והעוצמות של ט”ו בשבט בקישור הזה, וכמובן ליהנות מאישיותו המיוחדת של רבי נתן מברסלב כאן.