הם קראו לו הגאון של ביאליסטוק – כוחו של היחיד מול המכונה הנאצית

הם קראו לו הגאון של ביאליסטוק – כוחו של היחיד מול המכונה הנאצית - יום השואה

כך הצליח הפליט מאירופה הבוערת של ימי השואה הקשים – רבי אברהם יפה’ן, להקים את הישיבה בה למד מי שהפיץ את חסידות ברסלב בארצות הברית, רבי צבי אריה רוזנפלד…

כך הצליח הפליט מאירופה הבוערת של ימי השואה הקשים – רבי אברהם יפה’ן, להקים את הישיבה בה למד מי שהפיץ את חסידות ברסלב בארצות הברית ופעל רבות בשבילה בארץ ישראל – רבי צבי אריה בן ציון רוזנפלד זצ”ל. והכל מכוח האמונה הקדושה והגדולה בבורא עולם, מהמסר האדיר של רבי נחמן שהדהד אצל חסידי ברסלב גם בימים הכי קשים בגטאות ובמחנות הריכוז – אין שום ייאוש בעולם כלל!

זה היה בשנת 1939. בחור צעיר הצטרף לא מזמן לישיבת בית יוסף נובהרדוק של רבי אברהם  יפה’ן שבבורו פארק, ישיבה שהייתה מעין גלגול חדש של ישיבת בית יוסף המקורית בביאליסטוק שבפולין. בגיל 17 הוא היה צעיר וצנוע, לא גבוה או נמוך במיוחד, מגולח למשעי, עם שיער שחור קצר ועיניים חומות חדשות. הוא אומנם היה תלמיד צעיר אבל לתלמידי הישיבה התברר מאוד שיש כאן מישהו מיוחד ויוצא דופן.

אולי גם זה יעניין אתכם:

ללכת עם אמונה – הרב יצחק ברייטר הי”ד

אני נותן ואתה נותן

הגנרל – סיפור מימי השואה כפי שסופר על ידי גדליה פליר

ישיבת בית יוסף פתחה את שעריה בניו יורק לא הרבה זמן לפני שרבי צבי אריה הצטרף אליה. ראש הישיבה שלה, רבי אברהם יפה’ן, היה חתנו של הרבי המכונה האלתר מנובהרדוק – רבי יוסף יוזל הורוביץ זצ”ל, שהקים את ישיבת נובהרדוק המקורית בשנת 1896. לאחר המהפכה הבולשביקית הקים רבי יפה’ן את הישיבה מחדש. בביאליסטוק ואחר כך בבורו פארק, כשהגיע לאמריקה כפליט חסר פרוטה מאירופה הנאצית והשואה האיומה שיהודי אירופה חוו. הישיבה כונתה פעמים רבות “ישיבת ביאליסטוק”, מעין קריצה למקורותיה  – והבחור הצעיר רבי צבי אריה רוזנפלד נודע כגאון שלה.

בעולם זה של ענקים רוחניים נשאו עיניהם שאר התלמידים אל רבי צבי אריה, נפעמים מההתמדה המדהימה שלו, מאחיזתו המהירה וההבנה בחומר, מהזיכרון הצילומי בו ניחן ומעומק ההבנה שגילה.

והכל מכוח האמונה הקדושה והגדולה בבורא עולם, מהמסר האדיר של רבי נחמן שהדהד אצל חסידי ברסלב גם בימים הכי קשים בגטאות ובמחנות הריכוז – אין שום ייאוש בעולם כלל!

רבי צבי אריה רוזנפלד היה נצר לחסידות ברסלב, בנו של רבי ישראל אבא רוזנפלד, חסיד ברסלב מקהילת קרמנצ’וג שהתהדרה בקהילת ברסלב חזקה ותוססת. עם זאת, השכלתו הפורמלית הייתה ליטאית.

בילדותו למד אצל הרב חיים ברלין ובהנהגתו האיתנה של הרב יצחק הוטנר. אין ספק שהוא היה תלמיד טוב, אם כי חבריו התרשמו יותר מכישרונותיו בחצר בית הספר: שם התגלה שהוא היה שחקן הכדוריד הגדול ביותר שהם ראו אי פעם. זה בישיבת “תורה ודעת” של הרב שרגא מנדלוביץ – הוא מצא את אהבתו האמיתית: לימוד גמרא. הוא צלל בתוך לימוד התורה שלו בהנאה ולמד כמעט מסביב לשעון.

אז מה הפלא שכאשר הגיע לישיבת ביאליסטוק זכה רבי צבי אריה להכרה כתלמיד חכם חרוץ ומבריק, עד כדי כך שרבי אברהם יפה’ן חיבר אליו לחברותא את בנו – רבי יעקב יפה’ן.

הרב צבי אריה רוזנפלד זל מתפלל בכותל המערבי

הרב צבי אריה רוזנפלד מתפלל בכותל המערבי

ומה עם שורשי חסידות ברסלב של רבי אריה?

באותם ימים ברסלב כמעט ולא הייתה קיימת בארצות הברית. גם מתי המעט שהיו שם היו פליטים שהגיעו מאירופה הנאצית הבוערת והכאובה. לא היו בתי ספר שלימדו את תורת ברסלב ומשנתו של רבי נחמן – מי שייסד והקים את החסידות. כך יצא שמעטים ידעו על קשריהם של בני הזוג רוזנפלד עם חסידות ברסלב. אך בתוך ביתו, ניסה רבי ישראל אבא רוזנפלד להחדיר למשפחתו את הזהות הברסלברית החזקה. בסעודת שבת, למשל, למדה המשפחה ביחד את ספרו הגדול של רבי נחמן – ליקוטי מוהר”ן.

עם כניסתו לישיבת בית יוסף היה רבי צבי אריה תלמיד ישיבה מוכשר, התחנך הן בתלמוד והן בחסידות ברסלב. אבל בשבע השנים שלמד בה הוא שקע לגמרי בסגנון הלימוד המוסר הליטאי שהציעה ישיבת נובהרדוק וראה את רבי אברהם יפה’ן כרבו. רק מאוחר יותר, כאשר פגש את הרב של אביו, רבי אברהם שטרנהרץ מי שהיה ראש קהילת ברסלב בארץ ישראל, קיבל רבי צבי אריה את משנתה של חסידות ברסלב כדרכו הייחודית בעבודת השם. אך עד אז, לרב יפה’ן ולישיבת ביאליסטוק היה תפקיד מרכזי בעיצוב ייעוד וגורלו של רבי צבי אריה.

הישיבה ראתה בתלמידיה ובאנשי הסגל שלה מלכות בפני עצמה, והרב אברהם יפה’ן – בעמידתו המרשימה ובנשיאותו המלכותית, הוביל אותה בגאון ובצורה מעוררת התפעלות והשראה עצומה.

כך, בכוחו של היחיד מול התופת של הנאצים, פרחה התורה והיהדות אותה ניסו לגדוע הנאצים הארורים, וברוך השם שלא הצליחו במשימה שלהם למרות שרצחו למעלה משישה מיליון מבני עמנו הי”ד.

אותו כוח של היחיד – רבי אברהם יפה’ן זצ”ל – סלל את הדרך בפני תלמידים רבים וביניהם רבי צבי אריה רוזנפלד זצ”ל שמהווה את מקור ההשראה להקמת מכון נחלת צבי שנקרא על שמו, והאתר בו אתם קוראים את המאמר הזה!

זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל, אמן!

עוד סיפורים מרגשים מהלב תמצאו בקישור הזה!