החיים יפים ופשוטים

אף אחד לא ביקש מאיתנו לסבך את העניינים ולדאוג, אם היינו מתמודדים עם אתגרי החיים כפי שהם החיים שלנו היו יפים ומאושרים יותר…

 “הפשיטות היא דבר גבוה מן הכל, מכיוון שהקב”ה בוודאי גבוה מן הכל, והוא יתברך הוא פשוט בתכלית הפשיטות. והדברים עמוקים הם ונשגבים” (שיחות הר”נ קא).

באחד משיעוריו העמוקים לימד רבי נחמן מברסלב את הדברים הבאים:

לבריאה חלקים רבים. אולם כל חלקי הבריאה השונים מקורם בבורא העולם, שהוא אחד בתכלית האחדות ללא כל שינויים ח”ו. שליחותנו בעולם הזה היא אפוא “לחשוף את האחדות מקרב הרבים”. או בלשון רבי נחמן: “התגלות האחדות הפשוט מתוך פעולות משתנות”.

במילים אחרות, כולנו – כל מחשבותינו, השקפותינו, מעשינו, רקעינו השונים – כל כולם באים להכיר בא-ל האחד (ליקוטי מוהר”ן  ח”ב ב, ו).

פשטות – סדרה פשוטה לחיים יפים ומאושרים

חלק א – להיות פשוט, הכי פשוט

חלק ב – דמיון מול מציאות

חלק ג – פשטות לא טפשות

חלק ד – הפשטות שבכוח הבחירה

חלק ה – למה להסתבך? תעשו!

חלק ו – ממשיכים בדרך אבא

חלק ז – אל תהיו נוקשים

חלק ח – החיים יפים ופשוטים

חלק ט – מרשם בדוק לחיים מאושרים

הדבר לא כזה מסובך כמו שהוא נראה וכפי שנוהגים הבריות לחשוב. יש לזכור שהכל מקורו אחד – מקורו של כל דבר טמון באחדותו של האלוקים האחד והתמים. הבדלים מופיעים מכיוון שהוא מתגלה אל כל אחד מאיתנו בדרך אחרת. מה שעלינו לעשות הוא לחפש את הקב”ה בכל מקום, בכל דבר. ואז, נראה שכל מה שנראה מסובך ומגוון הוא באמת פשוט מאוד ויחיד, מה שנראה נפרד בעצם מאוחד, מה שנראה שבור באמת הוא שלם, מה שדורש לכאורה תחכום רב אינו זקוק אלא לתמימות הפשוטה ביותר. כי כאמור, השורש והמקור לכל הוא אחד!

מעטים מצליחים בגילוי האחדות מקרב הרבים, ואלה שמסוגלים להצליח בכך דרך קבע הם נדירים עוד יותר.  רבי נחמן ידע להעריך את מאבקינו בגיוונים השונים והמשונים של העולם הזה, והבין את התסבוכות שאנו נדרשים להתמודד איתן.

למה לסבך את העניינים הרבה מעבר לכל היגיון?…

בדרך זו, הוא הבין גם, שאנשים נוטים לסבך עניינים הרבה מעבר לכל היגיון. הם מבזבזים את הימים והשנים שלהם באי שביעות רצון הצופה קשיים ובעיות הניצבים – להנחתם – בדרכם. קובעים לעצמם יעדים – גשמיים ורוחניים כאחד – ומסתבכים בכישלונות משוערים. מתכננים שמחה, ומתאבלים מראש על הסתבכות צפויה. מבלים זמן בדאגה לדברים שסביר שלעולם לא יקרו.

דאגות! דאגות! דאגות!

אף אחד מתכחש לעובדה שרגעים קשים עלולים לבוא ח”ו, אך לנו אין כמובן כל מושג כיצד ישפיעו על חיינו, בעוד עצם השמירה על הראיה הנכונה והפשוטה פותרת בעצמה רבות מן הבעיות הקשות של החיים.

לכן מדגיש רבי נחמן את התמימות, את הפשטות, כל כך הרבה. אילו התמודדנו עם העניינים כפי שהם,  בפשיטות, זה אחר זה, יום אחרי יום, היינו חיים חיים פשוטים ומאושרים הרבה יותר.

* * *

סדרת מאמרים בנושא פשטות מעובדת מתוך הספר “לעבור את הגשר הצר” מאת הרב חיים קרמר. הספר לוקח נושאים יסודיים בתורת ברסלב ומגיש אותם בצורה פשוטה ומעשית, על פי מאמריו ושיחותיו של רבי נחמן, ומאמריהם ושיחותיהם של תלמידיו השונים עד דורנו.