בראש שלנו: אף אחד לא רוצה חוות סוסים בראש!

מאיפה באות המחשבות שלנו? ולמה יכולה להיות בראש שלנו חוות סוסים אם לא נשלוט עליהן? הנה מה שרבי נחמן אומר על זה!

 הוא נמצא במקום הכי גבוה, הוא משוכלל ועסוק מתמיד – מגדל הפיקוח האישי והבקרה על המחשבות שלנו.

כן, הכל בראש.

“מאיפה באות המחשבות שלנו?” נשאלתי לאחרונה.

אז ככה, התשובה הקצרה היא שישנם שני “מאגרים” של מחשבות (כפי שאני אוהב לקרוא להם). מאגר אחד מכיל מחשבות קדושת: כיצד ללכת בדרכיו של הבורא על ידי סבלנות, מחילה וסליחה, עשיית חסד, אריכות אפיים, כנות, מסירות, תפילה ולימוד התורה, כיצד להעלות את סטנדרט ההתנהגות והמחשבה של שלנו ביחס לכסף, אוכל ומוסר, וכמובן שהרשימה עוד ארוכה. המאגר השני, הכי בקצרה, מכיל את כל המחשבות המנוגדות לאלה שבמאגר הראשון.

המאגר ממנו מקבלים, תלוי בכמה האדם טוב. אם אתה טוב כפי שהצדיק מנחה אותך, תקבל מהמאגר הראשון. אנשים רעים ואנשים שאדישים לעניינים הרוחניים של הנשמה שלהם, יקבלו את המחשבות שלהם מהמאגר השני (התשובה הזו מבוססת על החלק השני של דברי רבי נחמן בשיחות הר”ן ה).

אולי גם זה יעניין אתכם:

במחשבה שנייה: אל תזלזלו במחשבות!

מחשבות טורדניות: איך מתמודדים איתן?

רגע בלי מחשבה? להתמודד עם מחשבות שליליות

בכל מקרה, תמיד זה נראה לאדם שהוא יכול לקבוע אילו מחשבות יהיו בראש שלו, כי המחשבה נראית כגוף עצמאי ‘פתאום היא צצה’ ו’פתאום היא נעלמת’ – כאילו יש לה שליטה על עצמה. אבל לא כך הדבר.

כי כמו שידו של האדם לא מתעופפת באוויר סתם כך באקראיות, אלא הוא בוחר מתי להרים אותה, מתי להוריד, מתי לגעת במשהו בעדינות, ומתי בצורה אגרסיבית, אלימות, כך גם לגבי המחשבות.

לאדם יש את אותה היכולת לשלוט במחשבות שלו: מתי לתת להן להרקיע לשחקים, מתי להשאיר אותן על הקרקע, מתי לחשוב בטוב לב, מתי בעוז וכן הלאה.

וכפי שרבי נחמן מנסח את זאת בפשטות אך בצורה קצרה וקולעת: אתה הרוכב והמחשבות שלך הן הסוס (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, נ).

אם לא נשלוט עליהן, חוות סוסים לא רצויה עוד תוקם בראש שלנו…

המאגר ממנו מקבלים, תלוי בכמה האדם טוב. אם אתה טוב כפי שהצדיק מנחה אותך, תקבל מהמאגר הראשון.

האנלוגיה של רבי נחמן מלמדת אותנו, שלא רק כשאנחנו יכולים לאמן את המחשבות שלנו, ואת דרך החשיבה, ולהשיב את המחשבה את השליטה בה כאשר היא סוטה מהמסלול, אלא שזה נורמלי שהיא תטעה, לכן גם אין שום סיבה להיבהל! האתגר הוא לזכור שאתה הרוכב! שעליך לשלוט בסוס ולהכניע אותו! והאתגר קיים מכיוון שהסוס/מחשבה נראים כישות עצמאית כמוך. הקב”ה גרם לזה להיראות כך כדי שיהיה לנו חופש בחירה. אך למעשה, כל מי שרוצה יכול לשלוט ולרכוב על הסוס.

במהלך כל היום וכל הלילה אנחנו אוספים מחשבות. כותרת, מאמר או תמונה שיוצא לנו לקרוא או לראות, שומעים את החדשות ברכב בדרך לעבודה או לבית, חוטפים חלקי שיחות או כמה צלילים של מוצרט ועוד – כל אלה תופסים מקום במוח שלנו. כל חלקי לימוד התורה ה”אקראיים” שאנו שומעים תוך כדי שיעור או שיחה מגיעים מהמאגרים.

ככל ששתי המחשבות סותרות ומנוגדות, הן מציינות במדויק את המצב הנוכחי שלנו ואת מה שאנחנו אמורים להיות. במקום לתת לסוס לרכוב עלינו ולהוביל אותנו למצב של שכחה, לתהום, זכרו כי הן אינן אקראיות כלל. הקב”ה מארגן לנו אותם. ואם קשה לנו להתמודד איתן אז כל שעלינו לעשות הוא רק לאחוז בידו ולצוק אליו, שוב ושוב. הוא יעזור לנו להתמודד איתן ולעמוד כמו גדולים באתגר הזה.

מאיפה באות המחשבות שלנו

מאיפה באות המחשבות שלנו?…

וזה נכון גם לגבי כל חומר שאנחנו מכניסים לראש שלנו באופן פעיל ומודע, ולא משנה מה אנחנו – עורכי דין או מפקדים אינדיאנים. בשלב מסוים, גם אם היינו צריכים להזמין אותן להיכנס וגם אם לא, ברגע שהן שם הן ילחמו להישאר ולשלוט ושידן תהיה על העליונה. התפקיד שלנו הוא להראות סמכות על ה”סוס” ולבחור אילו מחשבות אנחנו רוצים לחשוב. ואם אנחנו זקוקים לעזרה, אנחנו כבר יודעים מה לעשות, נכון?

תזכורת: לצעוק לאבא!

האפר של הפרה האדומה שימש להעברת אדם ממצב של טומאה עמוקה למצב של טהרה. המצב הקודם מעכב את ההתקדמות הרוחנית, ואילו האחרון מזמין אותו. רבי נתן אומר לנו שטומאה וטהרה מתחילות קודם כל בראש. מה שאתה חושב ומה שאתה בוחר לחשוב – זה מה שקובע את ההתקדמות הרוחנית שלך.

אהרן אמר לבני ישראל לאסוף זהב. המוטיבציה שלהם לעשות את זה הגיעה ממקום של שקר. כתוצאה מכך, כאשר אהרן השליך את הזהב שנאסף לאש הופיע עגל הזהב. לעומת זאת, משה רבינו אמר לבני ישראל לתרום זהב עבור המשכן, והמוטיבציה הגיעה ממקום של אמת, לכן כשמשה זרק את הזהב הזה לאש הופיעה המנורה, סמל לחשיבה טהורה!

הפרה האדומה, “אימו” של עגל הזהב, מנקה את כל החשיבה הטמאה של “הילד שלה”. כשהיית צעיר יותר אולי שטפת את המוח על ידי חשיבה שגויה, אבל עכשיו, אחרי שהתבגרת, אתה בהחלט לטהר אותה ביסודיות (רש”י על במדבר יט, ב).

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, הלכות שוטפין ה, לה).

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.