הכל לטובה – האמונה הפשוטה שקשה לנו איתה

להאמין שהכל לטובה זאת האמונה הפשוטה שהכי קשה לנו איתה, למה? ואיזו עצה רבי נחמן נותן לנו להשיג אותה?

אנשים רבים בעולם מנסים למצוא עידוד מתוך סיפורים המתייחסים לנפלאות של בורא עולם, כאלה שמספרים על כאב וקושי שבסופו של דבר הפכו לחלק החשוב בסיפור ומהם יצא שהכל היה רק לטובה. ויש מלא סיפורים כאלה – מהצדיקים הגדולים ועד לאנשים הפשוטים שתפגשו ברחוב.

כל אדם, אם יתבונן על החיים שלו, יראה איך בסופו של דבר ובכל מצב הכל תמיד יצא לטובה. ואם הוא לא רואה, אז זה בגלל שהוא עדיין בעיצומו של התהליך. גם מי שלא מוותר ומתייאש מהנפילות הרוחניות וממשיך ומתחיל שוב ושוב מחדש, יזכה לראות כיצד הנפילה עצמה הביאה אותו לגבהים ולהבנה רוחנית חדשה ולקרבה מיוחדת עוד יותר עם בורא עולם.

אולי גם זה יעניין אתכם:

בדיקת מציאות: האם מה שרואים זה הדבר האמיתי?

פותחת את כל הדלתות

זה לא טבעי, אלה מתנות משמים!

אבל האמת היא, שגם אחרי ההסבר הזה אנחנו עדיין צריכים להבין למה הרעיון הזה בדרך כלל נשאר רק בסיפורים, ולמה כל כך קשה לנו בעצם לחיות עם התחושה שהכל לטובה. זה נראה לנו בלתי אפשרי שתהיה לנו זווית ראיה גבוהה לחיות מעל ההגבלות שבהן אנו נמצאים, לראות רק את הרחמים הגדולים של בורא עולם, ושאין באמת הבדל בין מה שנראה כדין לחסד.

אז למה אם הכל לטובה אנחנו לא מסוגלים לומר ‘ברוך דיין האמת’ או ‘ברוך השופט’ באותה שמחה, כאילו עכשיו קיבלנו את הטוב הגדול ביותר? כי הלב שלנו מוזן כל הזמן מכל מה שאנו חווים מבחינה רוחנית וחומרית. גם אם יש תקופות טובות יותר שבהן אנחנו רואים שקורים דברים טובים, בכל זאת, בכל רגע נתון אנחנו עסוקים בבדיקת מצב הרוח שלנו – האם דברים הולכים לי טוב עכשיו או לא, האם החיים שלי מסודרים או לא…

מי שלא מוותר ומתייאש מהנפילות הרוחניות וממשיך ומתחיל שוב ושוב מחדש, יזכה לראות כיצד הנפילה עצמה הביאה אותו לגבהים חדשים!

מתי נצא מהחשיבה הזו ונתחיל לחיות חיים מאושרים, מתוך ידיעה שבאמת אין הבדל עבורי מכיוון שהכל לטובה?

לזה מתייחס רבי נחמן כשהוא מגלה לנו שהכל תלוי בקבלת עול מלכות שמים, כאשר אדם מקבל על עצמו להמליך את הבורא ולקיים את מצוותיו. מצוות התורה הקדושה מכילות בתוכן קדושה כל כך גדולה וכשאדם מקיים מצווה הוא מושך על עצמו את מלכות השם, והקדושה יורדת עליו ומתפשטת בתוך העצמות שלי, מקדשת את גופו ועושה אותו חלק מהתורה הקדושה.

ככל שמלכותו של הבורא שלמה יותר על ידי האדם, כך הוא מסוגל להתעלות מעל החומריות ולראות את אחדות הבורא וכיצד הכל מתנהל רק בחסד וברחמים.

הכל תלוי בקבלת עול מלכות שמים!

הכל תלוי בקבלת עול מלכות שמים!

לעומת זאת, אדם המכתים את עצמו בחטא גורם לשחזור האותיות המרכיבות את אותה מצווה בתורה בצורה שלילית, והן נחרטות בעצמות שלו. וזה, למעשה, מה פוגע באדם ושובר אותו. כל המהות שלו מגיעה למקום של קשיים, נוקשות, דינים ועונשים. הוא לא מסוגל לרומם את עצמו, להכיר ולהלל את בורא עולם על הרוע שהוא כביכול חווה.

מסיבה זו החטא נקרא ‘עבירה’ – שכן הוא עובר, תמיד, לעצמות האדם מצד אחד לשני, בשונה מהמצווה שהיא צוות – מחברת את עצמותיו של האדם.

לכן, כדי להבין שהכל לטובה עלינו להחזיר את המלכות לבורא עולם ולתקן את החטאים שלנו. אחת הדרכים הנפלאות שקיבלנו מרבי נחמן לעשות את זה היא – ההתבודדות. בזמן הזה, האדם מתוודה על חטאיו, מודה בפני בורא עולם על מה שעשה, מבקש סליחה ומקבל על עצמו לא לשוב לדרכו הקלוקלת. כמובן שאם החטאים הם גם בין אדם לחברו – הוא צריך לפייס את חברו, ליישר הדורים ולבקש סליחה.

נשמע קשה, אבל ככל שמתמידים בעשייה הנפלאה הזו זה נהיה קל ואפילו מהנה. אתם מוזמנים לנסות!

אתם מוזמנים ליהנות מההשקפה והחכמה העמוקה והמיוחדת שיש ביהדות בקישור הזה!