מה אנחנו יודעים על הבית שלנו? מה הוא מסמל עבורנו? חנוכה שכבר נראה באופק מגלה לנו כמה דברים שלא ידענו על המקום שהכי כיף לנו להיות בו!
חנוכה באופק וזה הזמן ליהנות מאווירה מיוחדת (עד כמה שאפשר בימים טרופים אלה עם ווירוס הקורונה שעדיין משתולל בעולם). בחנוכה אנחנו אומנם יוצאים החוצה כדי להדליק את הנרות אבל מתכנסים פנימה, אל תוך הבית שלנו להכיר אותו (כן, את הבית שלנו) מקרוב.
והבית שלנו, הוא לא רק מחסה מפני השמש והגשם, או אפילו הגנה מפני מזימות של בני אדם רעים. הוא לא רק מקום שאדם יראה אותו כשייך לו, ואפילו לא רק מקום שבו ניתן להתנהג בחופשיות. הוא אפילו לא רק מקום לנפוש בו, או להסיח את הדעת מפני לחצי החיים. הוא בוודאי לא רק מקום שבו שוקעים בריפוד המפנק של הכורסה ונהנים מפרפראות החיים ותענוגיו.
אדרבה! הבית שלנו צריך להיות מקום שבו ניתן למצוא את השקט שאנחנו זקוקים לו, כדי להיכנס לביתנו הרוחני הפנימי. הוא צריך להיות מקום שבו אנחנו יכולים להסתגר בחדר, שבו אנחנו יכולים להשתחרר מכל הסחות הדעת של החיים, להתבודד מכל ההמולה שבחוץ, ולהרגיע את המחשבות שלנו מאי המנוחה…
זה מקום שבו אנחנו פשוט יכולים להתנתק מכל המחשבות העולות ובאות במוח שלנו, ולהשקיף עליהן כשהן נכנסות ויוצאות ממנו. זה מקום שבו אנחנו יכולים לטהר את הראש מכל תסיסה, לנשום עמוק ופשוט להשתחרר…
אולי גם זה יעניין אתכם:
הארה בבית פרעה – הסיפור של יחיאל וחנוכה
חודש כסלו – לעשות את הבלתי אפשרי
בית המקדש משקף ‘בית’ כזה. המחסה הרוחני הראשון במעלה. לשם היו באים כדי להתבודד עם הקב”ה, לחסום את כל הסחות הדעת הבאים מבפנים ומבחוץ. זה היה “הבית” – ה”בית היהודי” המיוצג על ידי עקב אבינו. יעקב היה איש “יושב אהלים”, איש שחקר את חייו הפנימיים והוא זה שקרא לבית המקדש “בית”. לעומתו, עשיו היה “איש שדה”, איש שבז לחיים הפנימיים.
זה מקום שבו אנחנו פשוט יכולים להתנתק מכל המחשבות העולות ובאות במוח שלנו, זה המקום שבו אנחנו יכולים לטהר את הראש מכל תסיסה, לנשום עמוק ופשוט להשתחרר…
אולם כל בית של אדם מישראל, ולא רק בית המקדש, יכול להיקרא “בית”. הוא מהווה מקום שם יכול אדם להיות כדי לחדור עמוק פנימה. שם אדם יכול לגלות את המקדש הפנימי של עצמו. הוא מקום שבו אפשר למצוא את דבר-השם כפי שנמסר בתורתו הקדושה. לכן, התורה פותחת באות בי”ת, שעניינה כמובן “בית”. כאן מרומז, שלפני שאדם מתחיל ללמוד תורה קודם כל חייב להיות לו בית – מקום להתפתחות הרוחנית שלו.
רק כאשר בית המקדש הוזנח ונפרץ, והשפעות חיצוניות הצליחו לחדור פנימה, קיבלו היוונים כוח להפר אותו. הם חתרו לחסר את קדושת הבית היהודי על ידי הסרת פרטיותם של אנשים. הם שאפו לשלול מהם את שלוות הנפש הנחוצה כדי לעשות מהבית בית מקדש – וביקשו אף להסיח את דעתם משלוותם הפנימית על ידי שהקימו בבית המקדש ‘עגל מסכה’.
כשתדליקו את נרות החנוכה תנו לכל העולם לראות שהבית שלכם הוא מקדש, ביתו של בורא עולם!
לכן אחרי שגברו המכבים על היוונים וחנכו מחדש את בית המקדש, קבעו חכמים שעלינו להדליק נרות חנוכה בפתח ביתנו או בחלון הפונה לרחוב – בכל בית יהודי. מאוחר יותר הונהג גם להדליק נרות בבית הכנסת, הבית הקיבוצי של הקהילה כולה, מקדש המעט.
כאשר תדליקו את נרות החנוכה בחנוכייה שלכם, טהרו את המחשבות שלכם מכל הסחות הדעת. התמקדו בחיים הפנימיים שלכם. הדליקו את הנרות בפתח הבית, או בחלון, והכריזו על הבית שלכם כעל מקדש. הדליקו את מאור הבית היהודי ועשו זאת במקום בולט.
תנו לכל העולם לראות שהבית שלכם הוא מקדש, מקום שאפשר למצוא בו את הקב”ה!
(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספר חנוכה עם רבי נחמן מברסלב. כנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!)
יש לנו מאמרים נפלאים לחנוכה, אתם מוזמנים לקרוא וליהנות בקישור הזה. ולא רק, בקטגוריית חגים ומועדים תמצאו מבחר גדול של מאמרים מרתקים וסוחפים, הקליקו כאן ותיהנו!