בזמן הנכון

בזמן הנכון

במקום הנכון ובזמן הנכון – זאת הדרך הכי טובה לקבל דברים, כי איך אומרים החכמים? הסבלנות משתלמת! והנה לכם מפתח לחיים מאושרים.

 אחד הדברים שהכי קשה לי לעשות בחיים הוא לחכות.

ולא, אני לא מתכוון שקשה לי לחכות בתור, למשל, בסופר או כשאני צריך למצוא חניה. אלא לחכות לתהליך ארוך וממושך שיסתיים כבר, שיגיע אל קיצו ואני אהיה ‘אחרי זה’.

יש לי מעין תחושה כזו שאני יכול להשיג את הדברים כאן ועכשיו, אבל מצד שני אני גם מרגיש בעקבות זאת את העקצוץ המעצבן הזה של ההונאה והולכת השולל שמתלוות להשגת הרווח שבא מהטווח הקצר (של הכאן והעכשיו) במקום ליהנות מזה שאשיג בטווח הארוך. למה? כי אני מעדיף להתקדם ולעבור לסצנה הבאה מכיוון שזו מתרחשת יותר מדי לאט… לטעמי.

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו (ליקוטי מוהר”ן תורה ע”ב) דבר מעניין מאוד על שני ההיבטים של היצר הרע שלנו. ואם ניתן את דעתנו להבדל הזה נבין שרבי נחמן בעצם מעניק לנו את המפתח לחיים מאושרים, נטולי סבל וייסורים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

הפתעה!

תחיו את הרגע

לחיות כאן ועכשיו

השיחה שלי עם אלוקים

למה אנשים לא שמחים?

תמחזרו מחשבות טובות

מרשם בדוק לחיים מאושרים

דבר חדש לגמרי

שינויים כן נולדים

#תודה_לך_השם

ניסים? גם אתם יכולים לעשות!

ההיבט הראשון – אותו כולנו מכירים – ניתן לתאר כדחף הפיזי והגשמי אחרי דברים לא ראויים, או רצון או תאווה לשחרר רגש שלילי ללא גבול, שזה יצר הרע נמוך ומגושם שרוב בני האדם חווים.

ההיבט השני של היצר הרע הוא משהו גבוה יותר – מלאך הקדוש, שהוא בחינת גבורות ודינים, והוא תכלית השורש העליון של כל היצרים הרעים – מהגשמי והנמוך ועד הגבוה והעליון. כלומר, כאן מדובר ביצר רע של דינים שהתפקיד שלנו הוא להתגבר ולהמתיק אותם שיהיה רק כולו טוב, כפי שמסביר רבי נחמן. כי אור האינסוף של בורא עולם קיים רק במקום שיש בו טוב, שאין שם שום דין. וכדי להיות במקום הגבוה הזה אנחנו צריכים להיות משוחררים מכל דין, כלומר להתחזק ולהתגבר ולהמתיק את הדינים.

אנחנו צריכים להבין שאין שום מקום או תחום בעולם שלא נמצא תחת שליטתו של בורא עולם. וזה מתאים בצורה שווה לטוב ולרע…

במילים אחרות, אנחנו צריכים להבין שאין שום מקום או תחום בעולם שלא נמצא תחת שליטתו של בורא עולם. וזה מתאים בצורה שווה לטוב ולרע. אך בעוד הטוב הוא תוצאה ישירה של אור האינסוף של הקב”ה בעולם, הרע הוא תוצר לוואי של הסתר פנים. הקב”ה מסתיר כביכול את אורו כתגובה לחטאים שלנו. ולמרות שהאור לא נעלם (מכיוון שהעולם לא היה יכול להתקיים בלעדיו) הנוכחות שלו כביכול מצטמצמת. והצמצום של האור הזה מגביר את מידת הדין שתובעת לפרוע מהאדם את החוב על מעשיו, כלומר מבקשת שהוא ייענש. ‘דינים לא טהורים’ אלה הם השורש של כל הכאב והסבל שיש בעולם.

מניעות אם לא נתגבר עליהן הן יתגברו עלינו הבחירה בידיים שלנו

מניעות – או שנתגבר עליהן או שהן יתגברו עלינו… הבחירה בידיים שלנו!

אדם יכול לקבל את מה שיועד להיות שלו רק אחרי שהוא מתגבר על המניעות שמנעו ממנו את הטוב הזה.

אחת הדרכים להתגבר על המניעות יכולה להיות בלדחוק את השעה ולכפות את העניין. גישה זו יכולה לזרז את השגת המטרה, אך יש לה מחיר שהוא לא פעם גדול מדי.

דרך אחרת היא, שאדם יכול לאמן את עצמו במידת ההתמדה והסבלנות. הימנעות זו גם היא מושרשת בצמצומים ודינים, אך ההבדל הוא שהדינים הללו נשארים מחוברים לקדושה. כאשר אדם מרפה ולא נסה לשלוט ולדחוק את השעה, יש לו את הכוח להמתיק את הדינים ולנתק את כל המניעות מהשורש שלהן. אז הוא יכול לקבל מה שהיה צריך לקבל.

רק שעכשיו זה קורה בזמן הנכון. ואין דבר טוב יותר מלקבל דברים או לעלות בדרגות הרוחניות שלנו בזמן ובמקום הנכון.

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב במאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.