פרשת פקודי מבוסס על שיעורי הרב צבי אריה רוזנפלד על עין יעקב
פרשת פקודי חותמת את ספר שמות בתיאור מדויק ומדוקדק של בניית המשכן. הפרשה מדגישה את הדיוק והטוהר שנדרשו בהקמת מקום לשכינת ה’. באותו זמן, פותחת המשנה בפרק י’ שבסנהדרין באמירה הידועה: “כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא.”
שני נושאים אלו – המשכן, ועולם הבא – קשורים זה בזה בקשר עמוק. כשם שהמשכן שימש כבית לשכינה בעולם הזה, כך העולם הבא הוא משכן הנשמה בקרבה עליונה לה’.
המשכן שיקף את העולמות הרוחניים – מציאות עליונה – והביע את הרצון האלוקי לשכון בתוכנו. סיום בנייתו, כשהשכינה שרתה בתוכו, היה מעין טעימה של עולם הבא, בו נגלית שכינת ה’ בשלמותה.
כדי להבין לעומק את דברי המשנה, נפנה לתורת הקבלה. גם אם איננו מבינים כל מילה בשכל, נשמתנו מבינה. גם אם אין האדם חש את נשמתו, דברי אמת אלו מעוררים ומעדנים אותה. האר”י הקדוש מלמד, שדברים אלו הם התענוג העליון של הנשמה. התורה היא עץ חיים – חיות לנשמה. ובמיוחד סוג זה של ידע, המגיע לעולמות עליונים, מעניק את התענוג הרוחני העמוק ביותר.
אולי גם זה יעניין אתכם:
פרשת פקודי – רוצים חיים טובים? תתקשרו לצדיק האמת
לא רוצים לעבוד – פרשת השבוע פקודי
גן עדן – החלק הרוחני
האר”י מסביר, שכאשר נאמר “יש להם חלק”, ניתן להבין זאת בהקשר לגן עדן – הגן הרוחני.
בלשון הספירות, מלכות – המדרגה בה שורה רוח ה’ ואליה הנשמה נדבקת בעלייתה – מכונה גם גן. ושמו: “חקל תפוחין קדישין” – מטע תפוחים קדושים.
המילה “חלק” (ח-ל-ק) והמילה “חקל” (ח-ק-ל) נכתבות באותן אותיות – רמז לכך שכל יהודי יש לו חלק באותו גן רוחני.
מה מייחד את הגן הזה?
גן העדן הוא תכלית הבריאה – איחוד הכוחות האלוקיים. כשם שאדם בלא בת זוג נחשב חצי אדם, ונעשה שלם רק בנישואין, כך המצוות שאנו מקיימים יוצרים איחוד בין הקב”ה לשכינה – מעין חיבור של מלך ומלכה.
ובגן עדן שורה אותה אחדות – שיא הקדושה – בו הנשמה זוכה לשלמות עליונה ונטמעת בקדושת האיחוד.
שלושה מדרגות בעולם הבא
המושג “עולם הבא” כולל שלוש תחנות רוחניות. רבים סבורים שמדובר בגן עדן בלבד, אך האמת היא שקיימות שלוש מדרגות עוקבות:
- גן עדן – בו הנשמה מקבלת שכרה.
- תחיית המתים – שבה הנשמה חוזרת להתאחד עם הגוף.
- לעתיד לבוא – עתיד הבריאה במובנה העמוק והנצחי ביותר.
העולם הבא הראשון – גן עדן
כאשר המשנה אומרת “כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא”, הכוונה היא שכולם יזכו בסופו של דבר לגן עדן – אפילו אלו שחטאו. אך קיים חשבון כפול: תחילה הנשמה מתמודדת עם חשבון העבירות, ולאחר מכן מקבלת את שכרה על המצוות.
“כל מי שמתחבר לצדיק האמת, הולך בדרכיו ומקבל את הנהגתו – אם בהשתפכות הנפש ואם באמונה פשוטה – מובטח לו לא רק גן עדן ותחיית המתים, אלא גם העתיד לבוא.”
בהגיעה לבית דין של מעלה, הנשמה עוברת תהליך טיהור – לפי הצורך – ולאחר מכן מצטרפת אל הצדיקים בגן עדן.
יש נשמות שזוכות לכניסה ישירה יותר, ויש שנדרשות לזיכוך עמוק יותר. אך בסופו של דבר – כל נשמה יהודית זוכה להיכנס לאותו עולם רוחני עליון.
העולם הבא השני – תחיית המתים
לאחר ימות המשיח, יגיע שלב של ארבעים שנות שלום ושלטון אלוקי. רק אלו החיים באותה שעה יחוו את המציאות הזו בגופם, ואילו הנפטרים יצפו בה מלמעלה.
בסיום התקופה הזו, תתרחש תחיית המתים – הגוף ישוב להתקיים ויתאחד עם הנשמה. בכך הופך עולם הבא ממושג רוחני למציאות גשמית – מחודשת ומרוממת.
העולם הבא השלישי – לעתיד לבוא
המדרגה העמוקה ביותר של העולם הבא היא ההתחדשות הכוללת של הבריאה – “לעתיד לבוא.” גם לאחר גן עדן ותחיית המתים, הנשמות יעברו בירור נוסף – מי ראוי למדרגה הזו.
התוספות מבארים שגם צדיק שכבר נכנס לגן עדן – עדיין עליו לעמוד בדין נוסף כדי להיכנס לעתיד לבוא. זהו השלב האמיתי של עולם הבא – התגלות מחודשת של הבריאה בטהרתה השלמה.
ההבטחה של רבי נחמן
רבי נחמן מברסלב אומר דבר פלאי: “כל מי שמתחבר לצדיק האמת, הולך בדרכיו ומקבל את הנהגתו – אם בהשתפכות הנפש ואם באמונה פשוטה – מובטח לו לא רק גן עדן ותחיית המתים, אלא גם לעתיד לבוא.”
הבטחה זו מעניקה חיזוק שאין דומה לו. הקרבה לצדיק אמת מבטיחה עתיד נצחי בכל שלוש מדרגות עולם הבא.
יהי רצון שנזכה לקבל את דברי חכמינו באמונה שלמה, להאמין בדברי התורה ובצדיקים, כדי שנזכה לראות בעינינו את ביאת המשיח, ניצחון עם ישראל על אויבינו, בניין בית המקדש, ותחיית המתים – תחיית הצדיקים.
אמן.