6,130 מצוות בשעה! איך הוא עשה את זה?

6,130 מצוות בשעה! איך הוא עשה את זה?

לפעמים נראה לנו שהבלתי אפשרי נועד רק ליחידי סגולה, אבל רבי נחמן מגלה לנו שזה כל אחד מאיתנו! כן, גם 6,130 מצוות בשעה!

מסופר על רבי נחמן שבימי ילדותו היה נוהג לקחת מטבעות גדולים ולפרוט אותם למטבעות קטנים, אחר כך היה נכנס לבית הכנסת בהצנע דרך החלון, לוקח את הספר “שערי ציון” ואומר את ה”לשם ייחוד” של עשיית מצווה (תפילה הנאמרת לפני עשיית מצווה) ואז היה לוקח מטבע אחד ומשלשל אותו לקופת הצדקה.

אחר כך חזר ועשה את עצמו כמסיח את דעתו מנתינת הצדקה, שוב אומר את ה”לשם יחוד” ושוב משלשל מטבע לקופת הצדקה. וחזר על זה והסיח את דעתו שוב ושוב עד שנתן את כל המטבעות שהיו לו לצדקה. וכל זה למה? כדי שהוא יעשה מצוות רבות. כי עבודתו של רבי נחמן, כפי שמספרים עליו, הייתה בפשיטות גמורה בלי שום חכמות כלל! (משיבת נפש יג).

אולי גם זה יעניין אתכם:

מצווה לא פשוטה אבל מגשימה את החלום הגדול

פותחת את כל הדלתות

זה לא טבעי, אלה מתנות משמים!

הברכה בידיים שלנו

“…וְכֵן הָיָה עוֹשֶׂה, וְעוֹבֵד אֶת ה’ יִתְבָּרַךְ בְּכָל מִינֵי עֲבוֹדוֹת פְּשׁוּטוֹת לְגַמְרֵי בְּלִי שׁוּם חָכְמוֹת כְּלָל, אַף עַל פִּי שֶׁבֶּאֱמֶת הָיָה חָכָם גָּדוֹל וּמֻפְלָג בְּחָכְמָה מְאֹד מְאֹד גַּם בִּימֵי קַטְנוּתוֹ וּבִימֵי נְעוּרָיו (כַּאֲשֶׁר הָיָה מְפֻרְסָם לְכָל מַכִּירָיו), אַף עַל פִּי כֵן לֹא הִשְׁתַּמֵּשׁ בְּשׁוּם חָכְמָה כְּלָל בַּעֲבוֹדַת ה’, רַק הָיָה נוֹהֵג לַעֲשׂוֹת כָּל הָעֲבוֹדוֹת הַפְּשׁוּטוֹת שֶׁבָּעוֹלָם. דְּהַייְנוּ לִימּוּד הַתּוֹרָה הַרְבֵּה, מִצְווֹת מַעֲשִׂיּוֹת, וְרִיבּוּי תְּפִלּוֹת וּבַקָּשׁוֹת וְרִיבּוּי הִתְבּוֹדְדוּת מְאֹד לְדַבֵּר וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ כַּנַּ”ל וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה…” (שם).

נזכרתי באפיזודה המתוקה הזו של רבי נחמן באותו בוקר בזמן ההתבודדות (התפילה האישית).

וכל זה למה? כדי שהוא יעשה מצוות רבות. כי עבודתו של רבי נחמן, כפי שמספרים עליו, הייתה בפשיטות גמורה בלי שום חכמות כלל!

מכירים את זה שיש לכם בכיס מטבע אחד?

זה מה שקרה לי באותו בוקר כשהלכתי לתפילת שחרית. בכיס היה לי רק מטבע של חמישה שקלים לצדקה. ידעתי שזה יום עמוס במבקשי צדקה כאן בירושלים, וזו סיבה מספיק טובה לפרוט חמישה שקלים למטבעות קטנים יותר שהיו בקופת הצדקה. וזה מה שעשיתי.

לאחר מכן, באמצע אותה התבודדות, אמרתי תודה לבורא עולם שנתן לי את המתנה הנפלאה של מצוות צדקה. ועשיתי חישוב. חז”ל מלמדים שנתינת צדקה שוות ערך לקיום כל תרי”ג (613) המצוות. את חמישה השקלים שהיו לי בכיס במטבע אחד פרטתי לעשרה חצאי שקלים. ובחישוב מהיר, 10 כפול 613 מצוות שווה 6,130 מצוות פחות משעה!!

6,130 מצוות!!!! עשה לי את היום!

ואז חשבתי על הסיפור המקסים של רבי נחמן הקטן שגרם לי לחשוב על חנוכה.

כן, חנוכה הוא זמן של נתינת צדקה. בחנוכה אנחנו מרבים בצדקה יותר מן הרגיל כי זה זמן טוב לתיקון הנפש באמצעות גמילות חסדים, ובמיוחד אם נותנים למיעוטי יכולת, כפי שנאמר בקיצור שולחן ערוך (קלט, א בסוף).” וּמַרְבִּים בִּצְדָקָה בִּימֵי חֲנֻכָּה, כִּי הֵם מְסֻגָּלִים לְתַקֵן בָּהֶם פְּגָמֵי נַפְשׁוֹ עַל יְדֵי הַצְּדָקָה, וּבְיִחוּד לְלוֹמְדֵי תוֹרָה הָעֲנִיִים לְהַחֲזִיקָם.”

על ידי מתן צדקה אנחנו יוצרים אווירה של שלום וידידות!

על ידי מתן צדקה אנחנו יוצרים אווירה של שלום וידידות!

חכמינו מלמדים שירושלים תיגאל רק באמצעות צדקה (שבת קלט ע”א). ומכיוון שחנוכה הוא זמן שבו הגאולה ממש באוויר, זה הזמן המתאים לעסוק בפעילויות המקרבות את הגאולה. על ידי מתן צדקה אנחנו יוצרים אווירה של שלום וידידות, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר”ן חלק א, יז: א), ההיפך משנאת חינם שגרמה ומנציחה את הגלות הנוכחית בה אנו נמצאים. ומכיוון ש”לומדי תורה מגדילים שלום בעולם” (ברכות לד, ע”א) התמיכה בהם מעניקה מידה נוספת של שלום.

אולי ההתנהגות “הילדותית” של רבי נחמן יכולה לתת לנו דוגמה יפה בחינוך לחנוכה. גם אם מתנות החיים שלנו נראות מוגבלות (והן מוגבלות) אנחנו עדיין יכולים להיות יצירתיים ולמתוח אותן כדי להוציא מהן יותר ‘קילומטראז”. לא בשביל השכר, אלא בשביל ליצור בתוכנו, ובעולם הגדול כולו, אמונה עמוקה יותר, חזקה יותר, ונחישות לעשות יותר מצוות יותר בכל מצב.

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.