פרשת משפטים – להושיט יד לעזרה

פרשת משפטים עוסקת ברובה בדיני ממונות ובחוקי החברה – איך להתנהל נכון עם אחרים, ואיך להתנהג כלפי אנשים חולים ובריאים, מה לעשות במקרה של מחלוקת על פיקדון, איך להלוות כסף, ועוד.
אבל היום נתמקד באחד מהדינים המרכזיים בפרשה – מצוות עזרה לזולת.
“כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ”
הפסוק אומר:
“כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ? עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ.”
מה הכוונה? אם אתה רואה את החמור של “שונאך” כורע תחת כובד המשא – אל תעמוד מנגד.
עזור לו לפרוק את המשא, תן לבהמה לנוח, ועזור לבעליה להעמיס מחדש ולהמשיך בדרכם.
אבל יש כאן שאלה: מיהו אותו “שונא”?
הרי אסור לשנוא יהודי!
השונא האמיתי הוא מי ששונא את עצמו
רבי נתן מברסלב מסביר בצורה עמוקה:
השונא הוא אדם ששקוע בעבירות וחומריות.
זה אדם שמנותק מרוחניות, אדם שעסוק רק בעצמו, בכסף, בכבוד, או בתאוות.
אבל מגיע רגע שבו גם האדם הרחוק ביותר מתחיל להרגיש את כובד החיים.
גם הוא מבין שהוא במסלול הלא נכון, שהוא צריך שינוי.
אולי יעניין אתכם גם:
מהר סיני לחיי היום יום – פרשת השבוע משפטים
אני לומד משפטים – פרשת השבוע משפטים
לא צריך לשאול שאלות! – פרשת השבוע משפטים
ואז הוא מתחיל להישבר תחת המשא הכבד, – וזו ההזדמנות שלנו לעזור לו.
אסור להתעלם, אסור לחשוב שהוא “אבוד”.
המשימה שלנו היא לעזור לו לפרוק את המשא הכבד – להבין איפה הוא טעה, ולהראות לו דרך חדשה.
אבל – יש תנאי.
אם אותו אדם רק רוצה לנצל אותך, אם הוא אומר: “אתה תעשה בשבילי את כל העבודה, ואני אשב בצד” –
אז אין חובה לעזור לו.
העזרה הנכונה – לתת יד, לא להחליף את האדם
רבי נתן מלמד אותנו שלעזור למישהו לא אומר לעשות בשבילו את כל העבודה.
אלא אם הוא מוכן לעבוד עם עצמו – עזור לו מכל הלב.
אבל אם הוא לא מוכן להתאמץ, ורק מחפש שמישהו יסחוב אותו, – אתה לא חייב להיכנס לזה.
זה נכון בכל תחום בחיים.
יש אנשים שצריכים עזרה רוחנית, חיזוק נפשי, או תמיכה רגשית, – אבל הם גם צריכים להיות שותפים בתהליך.
אתה יכול להדריך, לכוון, ולחזק, – אבל לא לחיות את החיים של מישהו אחר במקומו.
להיות עם יד פתוחה לעזור,
כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שצריך עזרה.
לא תמיד מדובר בכסף, לפעמים מדובר בעצה טובה, חיזוק, ותמיכה.
אם יש לך את היכולת, תציע עזרה, תפתח את הלב.
זה היסוד של פרשת משפטים – ללמוד להושיט יד בדרך הנכונה.
לא בכפייה, ולא בהתערבות מוגזמת, אלא מתוך אהבה ורצון אמיתי להיטיב.
הדרך להיות עם קדוש
בשבוע שעבר דיברנו על הייעוד של עם ישראל – להיות “ממלכת כהנים וגוי קדוש”
איך מגיעים לזה?
על ידי חסד אמיתי ועזרה אמיתית.
יהי רצון שנזכה ללכת בדרך הנכונה, להושיט יד כשצריך, ולזכות לראות בקרוב את ביאת משיח צדקנו.
אמן.