מעלת התפילה על קברי צדיקים

התורה מספרת שכאשר בחר משה רבנו את תלמידו הקרוב, יהושע בן נון, להשתתף בשליחות המרגלים, הוא שינה את שמו מהושע ליהושע: “ויקרא משה להושע בן נון יהושע” (במדבר י”ג, ט”ז). חז”ל דורשים: “י-ה יושיעך מעצת מרגלים” (סוטה לד ע”ב).
ומה לגבי כלב בן יפונה? כיצד ניצל מעצתם?
הגמרא מלמדת שכלב קיבל את ברכתו ישירות מאבותינו הקדושים. כאשר נכנס לארץ, הוא פנה לבדו לחברון שהיה אז מקום מסוכן מלא בבני הענקים כדי להתפלל במערת המכפלה על קברי האבות, שיינצל מעצת שאר המרגלים. מתוך אמונה איתנה, כמו של יהושע, ובלי לחשוש לסכנת חיים – עלה כלב למערה הקדושה והתפלל שם.
אולי יעניין אתכם גם:
חומרת לשון הרע גם אם זה לא על בני אדם – פרשת שלח לך
פרשת שלח לך – 40 שנה מסע במדבר והכל בגלל הגאווה
תפילה אמיתית: מתי התפילות שלי ירגישו אמיתיות?
המסר לדורות – גודל המעלה של תפילה על קברי צדיקים
מעשה זה מהווה מסר ברור לכל מי שמפקפק בערכה של תפילה על קברי צדיקים. כבר מימי כלב בן יפונה – נודע שזוהי דרך בדוקה ומנוסה לקבלת סיוע והגנה משמים.
הזוהר הקדוש (אחרי מות ע”א ב) כותב שכל מי שנמצא בצרה – אין עצה טובה יותר מאשר לפקוד את קבריהם של הצדיקים ולבקש שיתפללו עבורו לפני ה’.
חשוב להבהיר: אין מתפללים לצדיקים, אלא מבקשים מהם שבזכותם יפעלו עבורנו לפני הקב”ה.
רגע, אבל האם אין בכך איסור?
אחד מתלמידי רבי שמעון בר יוחאי שאלו: “והלא נאמר ‘דורש אל המתים’ – איך מותר לפנות אל המתים בבקשה?” (דברים י”ח, י”א).
השיב לו רבי שמעון: האיסור שייך לרשעים, שנקראים “מתים” גם בחייהם. אבל צדיקים, – נקראים חיים גם לאחר מותם.
הגמרא בברכות (י”ח ב) אומרת: “רשעים – אף בחייהם נקראים מתים, צדיקים – אף במיתתם נקראים חיים.”
הוכחה לכך: בפסוק המתאר את עונשו של רוצח נכתב: “על פי שני עדים או שלושה עדים יומת המת” (דברים י”ז, ו). התורה מכנה אותו “מת” – עוד בטרם הומת בפועל. מכאן, שאדם רשע – נחשב כמת גם בחייו. לעומתו, הצדיק – גם לאחר הסתלקותו – חי הוא. לכן, כשהולכים לקברי צדיקים – אין זו דרישה אל המתים.
רבי שמעון בר יוחאי מוסיף (זוהר, שמות ט”ז ב) שהאנשים החיים בעולם אינם יכולים להתקיים ללא תפילתם של הצדיקים שבגן עדן. אילולא תפילתם – הקטרוגים עלינו היו בעוצמה כה רבה, עד שלא היינו מחזיקים מעמד.
אם כך, ודאי שיש מקום לבקש מהם להתפלל עלינו, לשתף אותם בצרותינו, ולבקש סיוע משמים בזכותם.
הרבה יותר טוב שיהיו הצדיקים שותפים לתפילותינו – מאשר לעמוד לבד, מול כל הקטרוגים.
הזוהר הקדוש (אחרי מות ע”א ב) כותב שכל מי שנמצא בצרה – אין עצה טובה יותר מאשר לפקוד את קבריהם של הצדיקים ולבקש שיתפללו עבורו לפני ה’.
מעלה מיוחדת בארץ ישראל
הזכות הזו גדלה פי כמה כשמדובר בקברי צדיקים בארץ ישראל – מקום שבו טמונים האבות הקדושים, נביאים, מלכים, תנאים ואמוראים. כל מקום שכזה קדוש הוא עד מאוד, והביקור בו מהווה זכות עצומה.
תפילה על קברי צדיקים – אינה רק בשביל הזיכרון, אלא חיבור חי. דרך להתעלות, להתחזק, ולבקש עזרה בעיתות קושי.
יהי רצון שנזכה לכך באמת – ושישפיעו עלינו שפע של רחמים וישועות.