כסף חובות דיכאון ואמונה

כסף חובות דיכאון ואמונה
איך מתמודדים עם עניינים כלכליים, חובות דיכאון והרצון לאחוז באמונה גם בימי הקורונה? עוזר ברגמן עונה.
שלום לכם,

יש לי שאלה. איך אדם שרוצה מאוד לצמוח ברוחניות שלו יכול לעשות את זה כשהוא מתמודד עם לחץ תמידי של עניינים כלכליים, לא יכול לקנות לאשתו דברים שהיא רוצה או שהיא צריכה, עובד כמו חמור כל היום ובסוף מרגיש מיואש ומדוכא? איך אפשר במצב כזה לתקן את המעשים של העבר, במיוחד את אלה שמעורב בהם העניין הכספי – חובות ישנים וכו’, והעניין הוא שהכסף שהוא מרוויח לא מספיק לכסות את ההוצאות בהווה, כל שכן את אלה מהעבר! כמובן שזה משפיע על עניין המעשרות והצדקה, דבר שבמצב כזה הוא בלתי אפשרי ורק מצער אותי. ונוסיף לזה גם את כל מה שקורה היום עם מגיפת הקורונה שעניין הפרנסה נעשה קשה יותר… אני מרגיש שאני טובע ואני לא יודע איך לצאת מזה.

מה אני צריך לעשות? וכן, יש הרבה דברים טובים ברוך השם, ואני מודה עליהם כל הזמן. אבל העניין הכלכלי והחובות שמסביב מרגישים לי כמו חבל על הצוואר. מבקש את עזרתכם, אפילו אם זה רק בדיבורים שיכולים לעודד את הנפש ולחזק אותי.

תודה, רפי.

עוד בברסלבפדיה:

הטיפ הטוב ביותר להתמודד עם משברים

אז למה עכשיו?

האם באמת הכל לטובה?

איך הניגון והשירה משפיעים עלינו?

איך אני יכול להיות שמח?

אם אני מתפלל, אני מקבל הכל?

האם יש תפילה לפני המוות?

אלוקים עדיין אוהב אותי?

חוט אדום ועין הרע בקבלה

שלום גם לך רפי היקר,

וואו! איזו שאלה!

אתה בהחלט צודק. כדי לצמוח ברוחניות כשמאחוריך משקל כלכלי כזה זה בהחלט קשה. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, “שאדם שרוצה לעשות תשובה צריך להיזהר לא להיות בעל חוב” (ספר המידות, תשובה א, מו).

אני לא מכיר את כל הפרטים של המצב שלך. בכל אופן, בענווה רבה אציע לך לדבר עם רב שמתמצא ב”חושן המשפט”. יכול מאוד להיות שאתה פטור מנתינת מעשרות, כך שזה לא יצער אותך. ורב כזה, שמבין בענייני ממון, יכול גם לעזור לך מאוד בבניית תכנית כלכלית שתעזור לך מול המחויבויות כלפי הבית, הוצאות, כל מה שציינת לגבי אשתך (אשריך!) וכן הלאה. זה יכול להיות מפגש זוגי ביחד עם אשתך, בו תקבלו הכוונה ועזרה איך להתמודד עם החובות (יכול להיות שיפנה אותך לגמ”ח שמסייע לאנשים במצב שלך וכן הלאה).

כדי לצמוח ברוחניות כשמאחוריך משקל כלכלי כזה זה בהחלט קשה. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, “שאדם שרוצה לעשות תשובה צריך להיזהר לא להיות בעל חוב”…

מדבריך אני מבין שהמצב שלך מאוד רגיש וליבי איתך. מי מאיתנו לא מתמודד עם עניינים כלכליים, במיוחד בתקופה זו של הקורונה כפי שהזכרת.

לגבי דברי החיזוק והעידוד שביקשת, בשמחה רבה. רבי נחמן מלמד אותנו שהתורה מעשירה! כן. לכן, גם כחיזוק לנשמה שלך וגם כי זו מצווה גדולה לעסוק בלימוד התורה, תלמד אפילו כמה דקות ביום ובערב. זה משהו שתוכל להתמודד איתו והוא יחזק אותך, יוציא אותך מהמקום של כל המחשבות והלחצים ופשוט לצלול לתוך ים התורה (כי אם כבר לצלול אז לפחות במקום הנכון!).

מי מאיתנו לא מתמודד עם עניינים כלכליים בתקופת הקורונה

מי מאיתנו לא מתמודד עם עניינים כלכליים במיוחד בתקופה זו של הקורונה?

דבר נוסף, בטח בבורא עולם! כל לחץ וביזיון שאנו חווים, ולהיות בעל חוב זה מצב קשה ולא נעים בכלל כפי שרבים וטובים יודעים, ועד כמה שזה כואב – המצבים האלה מנקים אותנו ברוחניות ומקרבים אותנו לבורא עולם, כמובן, כל זמן שאנחנו זוכרים שהכל ברחמיו האהובים והמרובים עלינו גם אם איננו מבינים למה הוא מעביר אותנו את הניסיונות האלה.

ולסיום – אין ייאוש בעולם כלל! ידוע שהקב”ה יכול להושיע אותנו כהרף עין מכל מצב, וזה מה שהוא יעשה איתך ב”ה במהרה אמן. עוד תפילה קטנה מעומק הלב אולי היא הדבר שנצטרך כדי לעורר את הרחמים שלו עלינו ולהושיע אותנו.

רפי, מקווה שעזרתי וחיזקתי אותך.

בהצלחה עצומה!

גם לכם יש שאלות שיכולות לעניין ולזכות את הרבים? בשביל זה אנחנו כאן! שלחו אלינו ואנו נענה בשמחה במדור ברסלבפדיה – שאלות ותשובות מעניינות בנושאים שונים ומגוונים בקישור הזה.