הפרדוקס של הפרה האדומה – פרשת חוקת

פרשת חוקת מלמדת אותנו את סודה של הפרה האדומה – חוק מפליא שאין השכל האנושי יכול להבינו. אפר הפרה מטהר את הטמאים, אך באותו מעמד – הכהן המטהר נטמא בעצמו. זהו פרדוקס שמעסיק את חכמי ישראל מדור לדור.
מסתורין זה בא לידי ביטוי כבר בתחילת חייו של משה רבנו, כאשר בתיה בת פרעה מצילה אותו מהיאור.
בתיה, בת המלך המצרי, הפרה את גזרת אביה ונטלה את משה הקטן מתוך היאור. חז”ל רומזים שבאותו רגע, היא לא ראתה רק תינוק – אלא את השכינה שורה עליו. במעשה ההצלה שלה, היא התעלתה לרוחניות עליונה – ממש כפי שאפר הפרה מטהר את הטמא.
שכרה של בתיה בעולם הבא
הזוהר הקדוש מספר שרבי שמעון בר יוחאי ז”ל, כאשר עלה לרקיע, פגש במלאך הממונה על ישיבת הרקיע ושאל: מה שכרן של נשים צדקניות בעולם הבא?
הראו לו מקום מיוחד בגן עדן, שבו בתיה בת פרעה יושבת בראש קבוצת נשים צדקניות. בכל יום, כך נאמר, היא פותחת את הפרוכת של הרקיע כביכול, ומתבוננת במשה רבנו כאשר הוא עובר.
זכתה בתיה למעמד נשגב זה – משום שמסרה את נפשה להצלת משה, התגיירה באמת ונקראה בת־יה – בתו של הקב”ה.
אולי יעניין אתכם גם:
הטומאה הנסתרת שעברה אל משה רבנו
בתיקוני הזוהר מוסבר שהקב”ה אמר למשה ליד הסנה: “של נעליך מעל רגליך – כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא”.
הזוהר דורש: אין מדובר רק על נעליים גשמיות – אלא על הגוף עצמו, שהוא “נעל” לנשמה. הקב”ה אמר למשה: הסר את גופך – כי אתה קדוש מכדי להישאר בגוף חומרי.
ולמה היה על משה להסיר את “גופו”?
הסוד נעוץ בבתיה.
כאשר נגעה בתיה במשה להצילו, עדיין הייתה טמאה – טומאת עבודה זרה, ויש אומרים אפילו כעין צרעת. אך באותו מגע – היא נטהרה לחלוטין, בגוף ובנשמה.
אלא שמשה – ספג מעין שארית רוחנית מהטומאה ההיא.
לימים, כשרצה הקב”ה לרומם את משה לדרגה רוחנית עליונה, ביקש ממנו להסיר את אותו לבוש – את אותו צד חומרי שנותר בו מאותם ימים.
הפרה האדומה – הצדיק שמטמא את עצמו כדי להעלות אחרים
רבי נחמן מלמד: סוד הפרה האדומה רומז לצדיק האמת, שיורד לשפל המדרגה כדי להציל נשמות שנפלו.
הצדיק נאלץ לרדת לעומק הטומאה – אל עולם החושך, כדי להוציא משם את הטמאים. ובתוך כך, הוא נוגע מעט בטומאה – אך לא נופל, אלא פועל להעלות אחרים.
כמו הכהן שמטהר אחרים בפרה אדומה – אך נטמא קלות בעצמו.
כך עשה גם הצדיק האמיתי – וכך עשתה בתיה.
הזוהר הקדוש מספר שרבי שמעון בר יוחאי ז”ל, כאשר עלה לרקיע, פגש במלאך הממונה על ישיבת הרקיע ושאל: מה שכרן של נשים צדקניות בעולם הבא?
הראו לו מקום מיוחד בגן עדן, שבו בתיה בת פרעה יושבת בראש קבוצת נשים צדקניות. ובכל יום, כך נאמר, היא פותחת את הפרוכת של הרקיע כביכול, ומתבוננת במשה רבנו כאשר הוא עובר.
בתיה – סוד הפרה האדומה
בתיה ירדה אל היאור בעוד היא טמאה – אך בזכות ההצלה של משה רבנו – נטהרה לגמרי. אולם משה, בתמורה, קיבל נגיעה קלה של אותה טומאה.
לכן, כאשר נגלה אליו ה’ לראשונה – נדרש להסיר את “נעליו”, כלומר – את לבושו הגשמי – כדי לזכות לטהרה שלמה.
זהו אחד מהסודות העמוקים שבזוהר הקדוש: הקשר בין בתיה לפרה האדומה – להיטהר על ידי הקרבה, להיטמא קלות כדי להעלות אחרים, ולזכות לגובה רוחני שאין כמוהו.
משה רבנו, מושיע ישראל, ניצל ונרומם דווקא על ידי בת מלך גויה – שהקריבה את עצמה לטובתו, והפכה לדמות רוחנית עליונה.
כך אנו לומדים שהצדיק האמיתי מוכן לרדת – כדי להעלות אחרים. מוכן להקריב את עצמו – כדי לטהר אחרים.
ומכאן הלימוד הגדול: דווקא כאשר אדם פועל מתוך מסירות למען הזולת – הוא מתרומם לגובה שלא היה מגיע אליו לבד. זהו סוד הפרה האדומה. זהו סודה של בתיה.
וזהו כוחם של הצדיקים – בכל דור ודור.