באמצע הדרך

למעלה מעשרים שנה עברו מאז נפתחה הדרך לציונו של רבי נחמן, אך המסר מאז ומתמיד היה – באמצע הדרך, לקיים את דברי רבי נחמן בלי לשנות ולהיות באמצע, לא בשוליים קיצוניים!…

 הקדמה לסדרת מאמרי הדרכה והכוונה לבעלי תשובה בחסידות ברסלב

עלינו להודות לבורא העולם שזיכה אותנו בדור של בלבול וחשכות, ונתן לנו את הצדיק הגדול – רבי נחמן מברסלב ביחד עם תלמידו הנאמן רבי נתן, שהם כמו המאור הגדול והמאור הקטן שבאו להאיר לנו בחשכת הגלות ולקרב אותנו לאבינו שבשמים, ואף מתוך עומק שפלותנו עד אין חקר יש בידם הכוח להעלות אותנו עד גבהי מרומים, כך שיאירו את חיינו באור התורה והאמונה. ברוך השם, ואשרינו מה טוב חלקנו שזכינו להתקרב לרבינו הקדוש – הנחל נובע מקור חכמה זצוק”ל ותלמידו הכלול בו מורנו וידיד נפשנו הרב רבי נתן זצוק”ל.

יותר מעשרים וחמש שנים מאז נפתחה הדרך לציון רבינו הקדוש בעיר אומן, וראו איזה פלא! כמות המתקרבים והחוזרים בתשובה בדרך ברסלב גדלה והולכת בלי שום מעצור, ואנו עדים לכוח העצום של רבינו הקדוש לעורר לבבות ישראל לאביהם שבשמים, ורואים עין בעין ממש איך הגאולה השלמה אפשרית ובהישג יד, באופן של הגדלת הדעת כך שכל עם ישראל ראויים להיגאל ברחמים, בנחת ובשובה.

יחד עם זאת, בשל התוספת העצומה של נפשות מכל שכבות הציבור לקיבוץ של חסידי ברסלב, נוצר מצב של “מרוב עצים לא רואים את היער”, וכל מי שמתקרב היום צריך הרבה עזרה משמים למצוא את היער המקורי ולהתחבר בצורה עמוקה ומאומתת, עם התכנים העמוקים שיש בחסידות ברסלב וגם עם הצורה הקדושה שלה, ולא להתבלבל מהריבוי, הצבעוניות והרעשנות שיש סביב העניין של רבי נחמן היום.

נכון שרבינו הקדוש סובל הכל ויביא את כל המתקרבים אליו לתיקון מושלם, גם אם הם כפי שהם, אבל כל אחד בפרטיות בוודאי רוצה למצוא את הדרך לקיום התורה וההליכה בדרך היהדות לו ולבני ביתו באופן של מתיקות וחיות וקדושה.

אולי גם זה יעניין אתכם:

ללכת על בטוח

קחו את האמצע

להתחבר לצדיק ולגלות את עצמי

לשקר אין רווח

אמת בשחור ולבן

רק האמת מנצחת

השקרים רבים, האמת אחת

דבר חדש לגמרי

על חבל דק

עולם הפוך ראיתי

להחזיק את המקל בשני הקצוות

המציאות היום היא שישנם אנשים שהתקרבו לברסלב לפני שנים, ובכל זאת, לא מצאו את הדרך שלהם, וזה בדרך כלל מתגלה רק אחרי עשר או עשרים שנה, כאשר יש כבר ילדים והאדם הטועה כבר עייף ויגע מכל מה שעובר עליו בגוף, נפש וממון ובעיקר ברוחניות, ואז מתגלים בקיעים בכל המערכות, ולצערנו, אנחנו עדים לכך שבמשפחות של בעלי תשובה יש פי חמש יותר נשירה מאשר אצל אלו שגדלו בעולמה של תורה מלידה.

עלינו לדעת, שעייפות זו אינה נובעת מהעליות והירידות, שהן חלק מחייו של כל מבקש השם, אלא רובה ככולה שורשה בבלבול וחוסר הוודאות וחוסר ההתקשרות עם הצדיק האמת והדרך האמתית שלו, שדרך זו מתאימה לכל אדם שיתחבר אך ימצא בעצמו כוחות של התחדשות ורצונות שבקדושה אינסופיים, כאלה שיעיפו ממנו את כל העפרוריות והעייפות כלא היו ויחדש כנשר נעוריו.

המציאות היום היא שישנם אנשים שהתקרבו לחסידות ברסלב לפני שנים, ובכל זאת, לא מצאו את הדרך שלהם וזה בדרך כלל מתגלה רק אחרי עשר או עשרים שנה… אך אל דאגה! יש את “באמצע הדרך” – הספר שעוזר לחזור ליער האמיתי!…

הוודאות ואמיתת הדרך הם הכרחיים, בפרט בחיי אמונה. כאשר אדם בטוח בדרכו ויודע בוודאות מוחלטת שיש שכר לפעולתו, אז יש לו כוח וחשק ומרץ לעבוד ולעבור על הכל, כי אמיתת הדרך היא היא הדבר הנותן כוח יותר מכל דבר אחר, גם בזמנים של חושך וירידה.

לנוכח המציאות של בעלי תשובה בדורנו, אנו רואים צורך וחשיבות עליונה ממש, בבחינת צו השעה, לחזק את בעלי התשובה בשלבים מתקדמים של החיים, ובפרט בנקודה של בירור ההשקפה האמיתית המוקבלת אצל אנשי שלומנו מדורות, כי מה שמאוד ברור ופשוט לאלו שגדלו עם זה אינו פשוט וברור לבעלי תשובה, והרבה מושגים שלא היו צריכים ביאור כלל בדורות הקודמים היום צריכים ביאור ברור ואפילו תקיף על מנת לא לסטות מהמכוון, וממילא לזכות להתקרב התקרבות אמיתית למקור החיים ולזכות לחיי עולם כפי רצון הצדיקים.

על כל זאת אמרתי בליבי לקיים “במקום שאין אנשים השתדל להיות איש” (פרקי אבות ה), ושינסתי מותניי לתת את חלקי הקטן בגמר שרבינו יגמור בוודאי את עניינו, ולנסות ולהאיר את נקודת החבר על פי דבריהם של אנשי שלומנו, שהיו ושישנם בדור הזה הנושאים עמם את אור הצדיק כל אחד כפי שהקב”ה זיכה אותו, כפי יגיעתו וחיפושו אחר האמת ורוח קדשו של רבינו הקדוש זצוק”ל, לדבר על עניינים שונים הנוגעים במיוחד לבעלי תשובה אך שווים לכל נפש המשתוקקת לאמת ולקדוש ולטוב הגנוז לצדיקים.

בסדרת מאמרים זו, ימצא הקורא מענה וחיזוק גדול לכמה וכמה נקודות יסודיות המרכיבות את מבנה החיים היהודיים בדרך של רבי נחמן מברסלב, החל מחיזוק ללכת בדרך היהדות הפשוטה והמקובלת לנו מדור דור, לקיים בתמימות את דברי התורה בחשק ובשמחה, ועד העמקות האינסופית של חיפוש רוח קדשו של הצדיק, שמשם נובעת התורה הקדושה על כל סודותיה ופנימיותה, לגלות לכל אחד עצות תמימות ועמוקות השייכות לו משורש נשמתו כפי שרק הצדיק יסוד עולם, שהוא רק יחידי בעולם, יודע להאיר ולרפא את הבת מלכה, שהן נשמות ישראל שנפלו חלושות ‘ואני רופא אותה’.

לכו אל הצדיק הגדול בעולם שאת דבריו צריך לשמוע ואת עצותיו לקיים…

הדברים נכתבו תוך כדי התייעצות עם תלמידי חכמים מאנשי שלומנו, שקראו ושנו ושימשו את אנשי שלומנו הוותיקים, ורוב התכנים נובעים מדברים ששמעתי בשיעורים שונים מחסידי ברסלב המקובלים על הציבור ללא עוררין ולא הוספתי מעצמי, אלא את האיסוף והליקוט של הדברים באכסניה אחת ביחד, ואת החיבור של דברי תורה מרחוק ומקרוב ממקום עשירות למקום עניות, וכמובן העריכה וההבאה וההגשה, הכל כפי שהאירו לי הדברים את חשכת גלותי הפרטית, ואמרתי שלא אמנע טוב מבעליו ומן היושר לגלות את הסגולה לעם סגולה, ואולי יועיל לחבריי היקרים בעלי תשובה כמותי להמתיק להם מרירת הגלות ולתת להם מראה מקום להתקרב לרבינו הקדוש, לפי הנקודה של כל אחד במקום שהוא.

ובאמת תמכתי יתדותיי לכתוב דברים בספר, על מה שכתב מורנו וידיד נפשנו רבי נתן ז”ל במכתב וזו לשונו: “תִּשְׁתַּדֵּל לְהַרְגִּיל עַצְמְךָ בִּכְתָב נָאֶה וְלָשׁוֹן צַח, כִּי הַכְּתָב וְהַמִּכְתָּב הוּא יְסוֹד גָּדוֹל לְתוֹרָה וַעֲבוֹדָה וְדֶרֶךְ אֶרֶץ. וּבִפְרָט אַתֶּם וְכָל אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ צְרִיכִים לְהִשְׁתַּמֵּשׁ הַרְבֵּה בִּכְתִיבָה לְזַכּוֹת אֶת הָרַבִּים בְּכַמָּה עִנְייָנִים כַּיָּדוּעַ לָכֶם…”

עיניכם רואות שבמכתב זה נמצאת הוראה מפורשת לכל אחד המקורב לצדיק האמת – להרגיל עצמו לכתוב ולהשתמש הרבה בכתיבה על מנת לזכות את הרבים, וכל מי שיש לו לשון לימודים ומקבל את דבריו ממקורות נאמנים מחויב בזה עוד יותר, בפרט שכל עיקר המסר של ספר זה הוא להתקרב לרבינו הקדוש זצוק”ל ותלמידו האחוד עמו, וללמוד היטב כל דבריהם המובאים בספרים שבידינו.

במאמרים אלו, אקווה שתשמעו את צעקתי, צעקת הדל: לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו! ישנו צדיק גדול בעולם שאת דבריו צריכים לשמוע ואת עצותיו צריך לקיים ולעשות, ואליו פנינו מועדות להתקרב על ידי לימוד דברי תורתו בצמא והשתוקקות ושימוש תלמידיו האמיתיים הצועקים גם הם: “לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו!” אנו צריכים לחפש ולמצוא את רוח קדשו והנהגתו הפרטית שמנהיג את עדתו – קהל חסידי ברסלב בכל מקום שהם, הגדולים והקטנים, כל שמקושרים אליו בעבותות האהבה, שעל ידי זה מאיר בשורש נשמתם הארה גדולה המביאה טהרה וקדושה לכל אחד, יהיה מי שיהיה.

עוד אדגיש – שכל דבריי נכתבו כנקודת החבר בלבד! ומי שהדברים לא נוגעים אליו או שלא מוצא בהם תועלת או כל סיבה אחרת, או אפילו בלי שום סיבה כלל, אין שום הכרח לקבל את הדברים הכתובים כאן ללא עוררין. אמנם אם בוא יבוא אדם ללמוד את מאמריי, אבקש ממנו להתאזר בעין טובה ולחפש את ההבנה העמוקה במה שכתוב, כי יותר ממה שכתבתי יש בליבי ולא כל דבר ראוי לפרסמו, ומי שאוזנו רגישה ושומעת יבין הרבה גם ממה שלא כתוב בפירוש.

קראתי לחיבור השלם ממנו הובאו מאמרים אלו בשם – באמצע הדרך, המרמז על קהל היעד של הספר, שהם בעלי תשובה שכבר התחילו את דרכם ונמצאים ‘באמצע הדרך’. וגם מרמז על מסר עיקרי של הספר – שהוא ללכת ‘באמצע הדרך’, כלומר בדרך המקובלת לנו בבחינת ‘לכי לך בעקבי הצאן’, ולא בשוליים של הדרך שהם דרכים קיצוניות או חדשות כמו שמבואר בתוך הספר בהרחבה ויוצג לקוראים במאמרים הבאים.

(מתוך הקדמת הספר “באמצע הדרך” מאת יעקב הרצברג)