תעצרו אותי אם אתם יכולים!

מי יכול לעצור אותנו כשיש לנו בארגז הכלים את אחד הכוחות הענקים שבורא עולם נתן לנו? כוח הרצון, זה לא צחוק זה הדבר האמיתי!

מה עבר לו בראש? הוא באמת האמין שהוא יכול לשכנע את בורא עולם לקלל את העם הנבחר שלו? ואיך בכלל הוא השיג את היכולות הנבואיות שלו?

המפתח לגילוי המסתורין נמצא במדרש: “מברכותיו של אותו רשע אנו למדים את אשר בליבו” (במדבר רבה כ, יט). בלעם אמר: “מָה אֶקֹּב לֹא קַבֹּה אֵל וּמָה אֶזְעֹם לֹא זָעַם ה’” במדבר כג, ח) – איך אוכל לקלל כשהקב”ה לא קילל, ואיזה זעם אלוקי אוכל לעורר אם הקב”ה לא כועס? ורש”י מסביר, שבלעם הרגיש שהוא יכול להצביע בדיוק על הרגע שבו הקב”ה כועס, שיש חרון אף משמים, ובאותו רגע להציע טיעון שיטה את הבורא נגד העם שלו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אל תאכלו את התפוח

בדיקת מציאות: האם מה שרואים זה הדבר האמיתי?

הכל לטובה – האמונה פשוטה שקשה לנו איתה

אבל האם זה לא יומרני מדי? בורא עולם הוא כל יכול ויודע הכל ורואה הכל – בוחן כליות ולב כמו שאומרים לנו חז”ל, אז איך בלעם יכול להעלות על דעתו שהוא יכול לתמרן את הקב”ה?

בלעם לא היה משוגע וגם לא טיפש. הוא נימק את מעשיו בכך שהקב”ה כל כך גדול וחזק ושיש לו דברים חשובים יותר לעשות מלהתערב ב’פרטים הקטנים’ בבריאה שלו. מבחינתו, הקב”ה בעצם מנהיג את העולם על טייס אוטומטי לפי כללים שונים. זו הסיבה שהוא ראה את עצמו כאדם המסוגל ביותר שיכול לכופף את הכללים האלה לטובתו, מה גם שהיסטוריית ההצלחה שלו נתנה לו הרבה ביטחון שגם הפעם זה יצליח.

לעתים קרובות אנחנו שומעים על כל מיני גורואים שמפתחים שיטות עזרה עצמית בשיטת ‘עשה זאת בעצמך’ עם כל מיני מנטרות: “תחשוב על הצלחה ותגיע להצלחה… תחשוב עשיר ותהיה עשיר…” וכן הלאה. בלי להיכנס לתוך עובי הקורה של הרעיון והדרך שהם מציגים את זה ומעבירים לקהל שומעיהם, אם נתבונן במנטרות האלה נראה שיש בהן משהו מן האמת.

בורא עולם הוא כל יכול ויודע הכל ורואה הכל – בוחן כליות ולב כמו שאומרים לנו חז”ל, אז איך בלעם יכול להעלות על דעתו שהוא יכול לתמרן את הקב”ה?

חז”ל מלמדים אותו כלל נפלא: “בדרך שאדם בוחר ללכת – מוליכים אותו” (מסכת מכות י, ע”ב). כדי לאפשר לחופש הבחירה להתקיים הקב”ה מעצים את הפרט לבחור את החיים שהוא רוצה לנהל. הכל תלוי בכוח הרצון של האדם. יתירה מזו, כשם שהצדיקים שלטו ביכולת לשפוך את ליבם בתפילה לפני השם ולעורר את רחמי הבורא להשפיע על האירועים על פי רצונם, ישנו שיווי משקל המאפשר למי שרוצה בכל כוחו האנוכי והזדוני להתבטא ואף להשפיע על אירועים גלובליים כדוגמת בלעם.

התורה מספרת כיצד פנו זקני מואב ומדיין לבלעם והפצירו בו לתכנן תכנית שתפגע בעם ישראל בצורה קשה וכואבת. והוא ענה להם: “לינו פה הלילה והשיבותי אתכם דבר כאשר ידבר ה’ אלי” (במדבר כב, ח).

ובעוד הקב”ה אומר לבלעם לא ללכת איתם ולא לקלל את עם ישראל, בלעם אומר לזקנים שבורא עולם מסרב לתת לו ללכת איתם (שם, כב יב-יג). רש”י מסביר, שאיתם הוא סירב ללכת אבל עם שרים גדולים יותר הוא עלול להתרצות. בלעם העצים את כוח הרצון שלו וחשב שהוא יכול לרצות שהקב”ה ייעתר לתכנית שלו. בכל שלב הוא ממשיך לצפות שהרצון שלו ינצח. גם אחרי שהאתון שלו מסרבת שלוש פעמים להתקדם, גם לאחר שהאתון מקבלת רשות משמים לפתוח את פיה ולומר את אשר על ליבה לבלעם, וגם כשהוא רואה מלאך עומד בדרכו להרוג אותו, בלעם מתמיד וממשיך בגישה ברצון ובחשיבה שלו.

חופש הבחירה על פי חז"ל: בדרך שאדם בוחר ללכת – מוליכים אותו

חופש הבחירה על פי חז”ל: בדרך שאדם בוחר ללכת – מוליכים אותו…

זה הכוח האדיר של הרצון. כאשר אנחנו מבקשים לעשות מצווה גדולה, לתקן מערכת יחסים כושלת או לשנות תכונת אופי, מידת נפש רעה – אנחנו ניצבים מיד בפני אתגרים שנראים בלתי אפשריים להתגבר עליהם. לא פעם, למרות שאנו מתמידים ורוצים, התשובה הנואשת שאנו מחפשים עלולה להגיע אלינו מהצד הלא נכון. אבל אנחנו צריכים להבין שהרצון לשינוי ולמה שאנחנו רוצים חייב להיות אמיתי, כדי שנשיג את המטרה ממקום של קדושה. כי ההיפך מזה, יש לנו דוגמה מובהקת מהתורה – בלעם הרשע, שמנצח עם כוח הרצון וכופה את רצונו על כל הסובב אותו, ומזה צריך להימנע. הכוח הוא אותו כוח, אנחנו צריכים לדעת לנווט אותו למקום הנכון.

בלעם החמיץ נקודה אחת מאוד חשובה: לקב”ה מאוד אכפת מהבריות שלו והוא מתבונן מקרוב על כל הפעולות שלהן. וכן, הוא בוחן כליות ולב ויודע מחשבות אדם. הבחירה החופשית, הרצון לבחור – היא יצירה שלו שנועדה לשרת את מטרת ההתבוננות שלו בנו.

יהי רצון שנזכה להשתמש בכוחות האדירים שקיבלנו, ואחד הגדולים שבהם הוא כוח הרצון, כרצון הבורא ושכל הרצון שלנו יהיה למשוך את נוכחותו לחיים שלנו לחיי הסובבים אותנו, אמן!

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, ברכות השחר ה).

אתם מוזמנים ליהנות מההשקפה והחכמה העמוקה והמיוחדת שיש ביהדות בקישור הזה!