תוכחה – איך עושים את זה?

רבי לוי יצחק בנדר אמר: “התחנן לבורא עולם שיראה לך את הזמן והמקום הנכונים לומר את המילים שלך, כך שיכנסו ללב השומע ויהיו מילים בונות ולא מפילות”. ככה מוכיחים.

הרב מיכל מזלוטשוב הגיע פעם לקוריץ כדי לתת שיעור מעורר לבני הקהילה היהודית על מנת שישפרו את מעשיהם ודרכיהם. אולם המילים העוצמתיות והחדשות שלו פגעו קשה מאוד בשומעים הפשוטים שהגיעו ליהנות מדבריו. פתאום, הם ראו כמה הם רחוקים מקרבה אמיתית לבורא ונפלו למה שנקרא – ייאוש קולקטיבי.

רבי פנחס מקוריץ, שהיה אף הוא בשיעור, פנה אל רבי מיכל ושאל:

“מדוע היית צריך להוכיח אותם בצורה כל כך קשה? הסתכל על היהודים המסכנים הללו. הם חסרי כל – אין להם אפילו בגדים ונעליים ראויים, ועדיין, הם כאן. באו לשמוע אותך. אתה רואה את מזג האוויר בחוץ, נכון? קפוא! ועדיין, הבגדים מלאי הטלאים והנעליים הקרועות שלהם לא היוו עבורם אתגר כלל. אלה גיבורים אמיתיים, למרות השלג הכבד שיורד בתקופה זו כל יום – הם מגיעים לתפילה בדיוק בזמן.

“במקום להוכיח אותם בצורה כזו ולנזוף בהם, היית צריך לגשת לארון הקודש, לפתוח אותו ולבכות לבורא עולם. לומר לו לראות את הילדים הנרדפים העניים שלו, ולבקש ממנו להביא את הגאולה והמשיח! למה היית צריך להוכיח אותם?!”

אולי גם זה יעניין אתכם:

אהבה, חובה במחסנית!

העוצמה שבאמפתיה

תמצאו את הרווח

תמצאו את הטוב

תודו שיש בכם טוב

נקודות טובות ואזמרה

גלגל ההצלה של רבי נחמן

לדון את עצמנו לכף זכות?

לדון את האויב לכף זכות!

רבי נחמן מברסלב דיבר על החשיבות של התוכחה והביקורת – אבל כאלה שצריך לעשות בדרך הנכונה בלבד.

רבי לוי יצחק בנדר זצ”ל אמר פעם, “הרבה אנשים הגיעו לשיעורו האחרון של רבי נחמן בראש השנה. שבועיים וחצי לפני שהוא הסתלק מן העולם הוא נתן את השיעור האחרון שלו, וחסידי ברסלב מכנים את השיעור הזה “הצוואה האחרונה” ולומדים שיעורים פרקטיים וחשובים מאוד על עניינים שבין אדם לחברו, ובעיקר – איך מתקשרים נכון!

תוכחה נכונה מרימה, לא מפילה!…

“אנחנו צריכים לעמוד על המשמר ולאהוב איש את חברו ולעולם לא להעליב אף אדם. גם אם אנחנו רואים אנשים שעושים טעויות, אנחנו צריכים לוודא שלעולם לא נוכיח אותם בצורה מעליבה, פוגענית וכזו שתפיל אותם, כי בצורה כזו אי אפשר לתקן או לשפר שום דבר. במקום זאת, צריך לדבר בצורה מעוררת ומרימה ולהראות להם שהם הרבה מעל ההתנהגות שלהם”.

“אבל איך אדם יכול ללמוד מתי ואיך להוכיח נכון?” שאל-תהה מישהו בקול רם.

ורבי לוי יצחק ענה עם התשובה הכל כך אופיינית לו. “התשובה הפשוטה אך גם המורכבת היא – תפילה. בקש מבורא עולם את העזרה להבין מתי להוכיח ומתי לשמור על זכות השתיקה. אפילו אם ברור לך שאתה חייב להוכיח את חברך, התחנן לבורא עולם שיראה לך את הזמן והמקום הנכונים לומר את המילים שלך, כך שהן יכנסו ללב השומע ויהיו מילים בונות ולא מפילות”.

(מבוסס על הנאמר בשיחה קי”א, שיח שרפי קודש).

רוצים לגלות עוד על כוחן של האהבה ותוכחה נכונה וההשפעה שלהן בחיים שלנו? כנסו לקישור הזה ! וגם, בואו ליהנות ממאמרים נוספים בנושאים חברתיים – כאן!