תגיד לפרעה שישחרר אותך

תגיד לפרעה שישחרר אותך

הבחירה צריכה להיות ברורה, אל תתבייש ואל תפחד משום דבר, לך ותגיד לפרעה שישחרר את הנשמה שלך!

“ויעבידו מצרים את בני ישראל בפרך” (שמות א, יג).

ורש”י אומר – בפרך: בעבודה קשה המפרכת את הגוף ומשברתו (שוברת אותו).

גוף ונשמה. כולנו שומעים מה הגוף שלנו אומר. ולא, הוא לא מתבייש או מסתייג בכלל מלהביע את מה שהוא משתוקק אליו. התשוקות שלו נעשות כל כך חזקות עד שהוא לא יכול לשמוע אותך – את הנשמה שלך. ובזמן שהוא עסוק בלנסות לתפוס כל תאווה אפשרית, הנשמה שלך מצידה מנסה לקלוט ולאסוף את ההנאות שלה בדמות מסרים אלוקיים משמים. ובשונה ממנו, הגוף, שלא אכפת לו ממנה, לה דווקא כן אכפת ממנו והיא כן רוצה לחלוק עם הגוף את המתנות שהיא מקבלת משמים. הוא לא יכול להתקרב מספיק. למה? כי הוא אגרסיבי מדי, רודף התענוגות הבלתי ניתן לעצירה לא חושב על סכנת החיים שהוא מהווה לה, לנשמה ששוכנת בתוכו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

מדע ואמונה – הוויכוח של הפרופסור והסטודנט

אמונה, דווקא בלילה

האמונה מנצחת את הטבע

וכשהוא שולט, זאת נקודה שבה הרבה אנשים מרימים ידיים ומפסיקים לנסות לתקשר עם מי שהם באמת. הגוף שולט בכוח ובפיתוי של הנאות אמיתיות ומדומיינות. אבל הנשמה, החלק אלוק ממעל, החתיכה מבורא עולם שנמצאת אצלך, אומנם נפגעת אבל היא עשויה מחומר חזק יותר וזה מקנה לה את היכולת להשיב מלחמה כדי לחזור למעלה הראויה לה.

איך? על ידי שבירת הגוף.

ל”שבירת הגוף” יש מוניטין רע בימינו. אנשים מקשרים את זה עם סגפנות של פעם – צום, מלקות, להתגלגל בשלג וכל מיני דברים מפחידים כאלה. או שהם מקשרים את זה לעבודה שוברת גב פיזית ואיומה.

אז זהו, שזה ממש לא צריך להיות ככה. יש דרך קלה ונעימה יותר לשבור את הגוף שלנו. אפשר לעשות את זה עם משהו שסבא וסבתא שלנו היו עושים: אנחה.

הנשמה, החלק אלוק ממעל, החתיכה מבורא עולם שנמצאת אצלך, אומנם נפגעת אבל היא עשויה מחומר חזק יותר וזה מקנה לה את היכולת להשיב מלחמה!

ומאיפה רבי נחמן מביא את הרעיון הזה? הוא מקבל אותו מהתלמוד וכך הוא אומר: אנחה שוברת את גופו של האדם (כתובות לב ע”א). לא רק אנחה, אלא כל צליל קדוש יכול להוות מכת נגד קולעת שמשתיקה את קריאות הגוף של “עוד ועוד!”.

למשל, לתפילה או ללימוד בקול רם עם קצת יותר עונג, וכן לאיסוף צדקה – רעש המטבעות – יש את אותו אפקט.

“לְעִנְייַן מַה שֶּׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ ז”ל (בְּרָכוֹת נה: כְּתֻבּוֹת סב.) ‘אֲנָחָה שׁוֹבֶרֶת גּוּפוֹ שֶׁל אָדָם’, סִפֵּר שֶׁאֶצְלוֹ הָיָה כָּךְ מַמָּשׁ. כִּי בִּימֵי נְעוּרָיו בְּעֵת שֶׁיָּגַע בַּעֲבוֹדַת ה’, הָיָה לִפְעָמִים עוֹשֶׂה אֵיזֶה אֲנָחָה, וְאַחַר כָּךְ הָיָה מְנַסֶּה עַצְמוֹ אִם יוּכַל לְהַגְבִּיהַּ יָדָיו וְלֹא הָיָה יָכוֹל אָז לְהַגְבִּיהַּ יָדָיו, כִּי גּוּפוֹ הָיָה מִשְׁתַּבֵּר בֶּאֱמֶת מַמָּשׁ מֵחֲמַת אַנְחָתוֹ” (שיחות הר”ן קסז).

והכלל הוא – שכל הדברים האלה אכן עובדים כי נדרשת חוצפה כדי להרעיש, וצריך חוצפה קדושה להרעיש ולעשות רעש קדוש.

שיתוף פעולה בין הגוף והנשמה יוצר את האדם שנועדת להיות!

שיתוף פעולה בין הגוף והנשמה יוצר את האדם שנועדת להיות!

איזו תועלת יש לנשמה משיתוף הגוף במתנות שהיא מקבלת משמים? בלי חוצפה קדושה, אי אפשר להיות האדם שאתה יכול להיות. רבי נחמן מסביר שבחיי כל נשמה יש נפילות וירידות (בוודאי שכל אחד מכם יודע את זה מניסיונו). איך היא יכולה להרים את עצמה? אם הגוף כשר – ההנאה שלו מההנאה הגופנית מזכירה לנשמה את הנאותיה והיא יכולה שוב לעלות אליהם.

הבחירה נמצאת בידיים שלך – אפשר לשבור את הגוף על ידי עבודה קשה עבור המלך המצרי ששולט בך ולהשתעבד אליו ביותר, או שאתה יכול לשבור אותו עם אנחה. זהו. ואז בקול רעש גדול לצאת ממצרים!

הבחירה צריכה להיות ברורה, אל תתבייש ואל תפחד, לך ותגיד לפרעה שישחרר את הנשמה שלך!

(מבוסס על דברי רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן חלק ב כב, ד-ה).

לאמונה שלנו יש כוח אדיר! איך מגלים אותה וכיצד משתמשים בה? כנסו ותיהנו ממאמרים מרתקים נוספים בנושא אמונה עם השקפה וחכמה יהודית בקישור הזה !