תאמין שאפשר גם לתקן!

קלקלתם? אל תתייאשו! תאמינו שיש לכם את הכוח לתקן ובגדול! נכון, זה נראה מפחיד אבל ההליכה על גשר החיים מאפשרת לנו לתקן ולעבור בהצלחה לצד השני!…

רבי נחמן מברסלב אמר, ישראל נקראים עבריים על שם שהם עוברים באמונתם על כל החכמות. ואפילו על החכמות שאינם חכמות, היינו האפיקורסית הבא מחלל הפנוי כנ”ל. (ליקוטי מוהר”ן סד, ב).

העולם הוא גשר צר מאוד מאוד והעיקר, שלא לפחד כלל! (ליקוטי מוהר”ן, ח”ב מח). האמונה מציבה את רגלינו בצורה איתנה על גשר צר זה שהוא גשר החיים, ומאפשרת לנו להתמודד עם אתגריו ולעבור בהצלחה לעבר השני.

כשאדם מאמין, תמיד אפשר לשרוד. אפילו, חס וחלילה, כשבאים עליו ייסורים, תמיד יוכל למצוא בבורא עולם את נחמתו ויוכל להחיות את עצמו כי בורא עולם ירחם עליו וייטיב אחריתו, והייסורים הם לו לטובה ולבסוף ייטיב לו השם. אולם מצד שני, מי שאין לו אמונה – אין לו חיים. כל עוד הכל מתנהל כביכול כשורה, נראה לו שחייו מתוקנים. אולם, כפי שקורה בדרך כלל, כאשר הוא נתקל בקשיים, או אז אין לו לאן לפנות ואין לו במה להחיות ולנחם עצמו. ומכיוון שהוא לא יכול להישען על אמונתו החיים שלו נעשים מרירים ביותר. הדרך היחידה לחיים טובים ונעימים היא דרך האמונה (שיחות הר”נ ל”ב).

כאשר יש לאדם אמונה תמימה בהשם, אמונה ללא חקירות – יש לו אפשרות להגיע למדרגה שהיא נשגבה יותר אפילו מחכמה (שיחות הר”נ ל”ב).

מי יכול לומר שיש לו אמונה מושלמת? אילו האמין אדם בלב שלם שמלא כל הארץ כבודו, והקב”ה עומד בשעת התפילה ומקשיב לכל מילה ומילה היוצאת מפיו הוא היה בוודאי מתפלל ברמת כוונה והתלהבות גבוהה מאוד (ליקוטי מוהר”ן סב, ב). כמה מאיתנו נמצאים ברמה זו? לכן, יש תמיד להתבונן ולתקן את מידת אמונה שלנו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

בשלבים או בקפיצה?

למה אמונה?

הולכות יד ביד

יום חדש אני חדש

חופש הבחירה

אבא מתפאר בנו

שלא יטעו אתכם

שובבים שכמותכם

הבחירה בידיים שלנו

פעם אחת אמר רבי נחמן: באמצעות האמונה יכול האדם להגיע למצב געגועים שכזה, שהוא מרחיק לכת מעבר לעצמו, עד שאינו יודע למה הוא מתגעגע (זאת אומרת, שהוא משיג רמה נשגבה מזו שהוא עצמו מצוי בה) (חיי מוהר”ן תכ”ה).

אם אתה מאמין שאתה יכול לקלקל  – אמר פעם רבי נחמן – אם כן, באותה מידה האמן שאתה יכול גם לתקן! (ליקוטי מוהר”ן, קיב). זהו יסוד חשוב ועיקרי בדרך האמונה: מדוע אנחנו נופלים בדעתנו כאשר אנו סבורים שחטאנו? מכיוון שאנו מאמינים שטעותנו תוביל לתוצאות שליליות. אנו חוששים. אנו מוטרדים. ולעתים אפילו מודאגים ומיואשים. מהיכן נובעים הדאגה והייאוש? בגלל שאנו מאמינים שיש תוצאות לכך שלא עשינו את רצון השם, אם כן, ככל הנראה יש כבר בתוכנו קורטוב של אמונה! אם כך, אמר הרבי, מכיוון שיש לך כבר אמונה בעצמך שיש למעשיך משמעות, אז האמן שבדיוק כפי שקלקלת דבר-מה אתה יכול לתקן אותו (ליקוטי הלכות, עירובי תחומין ה, לה).

בניית האמונה של אדם

האמונה קשורה בפה ותלויה בו, כמו שכתוב (תהילים פט, ב): “אודיע אמונתך בפי”. אם האדם מדבר דיבורי אמונה – אזי אמונתו מתחזקת (ליקוטי מוהר”ן ח”ב, מד). ואם אכן כוחו של הדיבור רב לחזק את האמונה, עלינו להיזהר לבל נבטא מילים העומדות בסתירה לאמונה, אפילו דרך שחוק, שהרי כמו שדיבורי אמונה מחזקים את האמונה – דיבורי כפירה עלולים לדרדר את האדם לכפירה ממש, חס וחלילה (ליקוטי מוהר”ן, ח”ב מד).

אם אתה מאמין שאתה יכול לקלקל, אומר רבי נחמן, האמן שבאותה מידה אתה יכול גם לתקן! זה יסוד חשוב ועיקרי בדרך האמונה!

על האדם לשנן לעצמו שוב ושוב: אני מאמין בה’! אני מאמין בה’! שינון המשפטים הללו מסייע לטעת בנו את האמונה הטבועה בנו מתולדתנו שאנו כה זקוקים לה. רבי נתן מברסלב נהג לומר, שככל שהאדם מרבה לשנן בפיו מסר כלשהו כך נתקע המסר במוחו ובליבו, על פי הפסוק (ירמיה לא-כ): “כי מדי דברי בו זכור אזכרנו עוד” (רבי אליהו חיים רוזן). עליך לשנן לעצמך, לבני משפחתך ולידידיך דיבורי אמונה. גם אם לא ישפיעו הדברים עליהם, הם ישפיעו עליך לטובה.

מצד שני, אל לנו להגות אי פעם דבר עוול. אל לנו לומר שנחטא או שנזיד לעשות, אפילו אין בליבנו כוונה לקיים את דברינו. כוח הדיבור הוא כה רב עד שהוא עלול בסופו של דבר להוביל אדם לחטא בפועל. בספר מלכים מסופר על יהוא שנתמנה מלך על עשרת השבטים. היה עליו להחליף את אחאב שהקדיש את עצמו לעבודת אלילים. על מנת לשכנע את עם ישראל שהיו שקועים בעבודת אלילים, שעליהם ללכת אחריו, אמר יהוא בלי להתכוון באמת: “אחאב עבד את הבעל מעט, יהוא יעבדנו הרבה!” (מלכים ב, י:יח). למרות שבאותה העת היה יהוא ירא-שמים ולא הייתה לו שום כוונה לעבוד אלילים, בסופו של דבר הוא נפל קורבן למילים של עצמו ונכשל בעבודת אלילים. מכאן אנו רואים את החשיבות של ההימנעות מלדבר דברי זדון (שיחות הר”נ, רל”ז).

“אודיע אמונתך בפי” – זוהי תמצית האמונה…

אמונתו של האדם צריכה להיות כה איתנה, עד שהוא רואה ממש לנגד עיניו את הדבר שהוא מאמין בו (ליקוטי מוהר”ן). הרי להאמין פירושו – לראות! אם מאמינים חזק בדבר, אפשר להגיע לדרגת הבנה לא פחותה מכפי שהיינו מבינים דבר שראינו במו עינינו. לכן, לקנות אמונה עלינו לדבר אמונה ולדבר על האמונה. כמו כן, להימנע מהפעולה ההפוכה בכל מחיר אפילו אם כוונתנו האמיתית היא ללגלג על רעיונות הכפירה של הכופרים. עלינו לשאוף לאמונה תמימה ולהתפלל תמיד שנזכה להשיגה.

יסודות האמונה

האמונה בבורא עולם מהי? מה פירוש להאמין בבורא? במה צריכים להאמין? לרשימה אין סוף, לכן נציג רק אחדים מההיבטים היסודיים והחיוניים ביותר של האמונה:

האמונה בתורה ובמצוות – כל מצוותיך אמונה (תהילים קיט, פו). “אמונה”, פירושה גם אמונה בתורה, ובכל התורה – התורה שבכתב והתורה שבעל פה. כל האומר שהוא מקבל את כל התורה כולה פרט להלכה אחת שמשה אמר אותה מפי עצמו ולא קיבלה מהקב”ה – הוא כופר (עפ”י סנהדרין צט ע”א).

אמונה בכך שהאלוקים הוא אחד, ושאין עוד מלבדו.

אמונה בכך שהאלוקים הוא המלך, ושהוא מלכנו.

אמונה בכך שהאלוקים מפקח עלינו בהשגחתו העליונה.

אמונה בכך שהאלוקים מקשיב לתפילות שלנו ומקבל אותן.

אמונה בכך שהאלוקים הוא טוב, ושכל מה שקורה לנו הוא לטובתנו.

לאמונה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!