שמחה זה אנחנו והיא השם האמצעי שלנו

שמחה זה אנחנו והיא השם האמצעי שלנו! היא השחקן הראשי בכל העלילה שלנו ואם היא לא שם התסכול והכעס יציפו אותנו!

מעמד הר סיני הצריך הכנות רבות מעם ישראל לקראת קבלת התורה, ובתורה עצמה יש רשימה מפורטת איך להתכונן לקבל אותה פרט לדבר אחד… השמחה, שלא זוכה לאזכור כלל.

בסיפור המעשייה – הצדיק ששקע בעצבות וכבדות גדולה (מובא בסוף סיפורי מעשיות) – רבי נחמן מספר על צדיק שנפל לעצבות והחל אט אט לשמח את עצמו עם העובדה שהקב”ה ברא אותו יהודי שקיבל תורה ומצוות. כך היה משה רבינו – בשמחה עצומה כאשר עלה להר סיני כדי לקבל את התורה. המדרש (תנחומא, יתרו יג) מספר לנו שבערב מתן תורה גם עם ישראל ציפו בשמחה לקבל על מלכות שמים.

וכידוע, בריאות וקבלת תורה זה שני דברים שהולכים ביחד, כי לקראת מתן תורה עם ישראל היו צריכים להגיע בריאים ושלמים. אלא שרק אחרי 49 ימים הם קיבלו אותה ולא מיד כשיצאו. ושואל המדרש – על מה ולמה העיכוב? למה היה צריך לחכות 49 ימים ורק ביום ה-50 ניתנה התורה? ועונה, שכאשר בני ישראל יצאו ממצרים הם היו שבורים פיזית ורגשית ובצורה כזו אין זה ראוי לקבל את התורה. הם היו צריכים 49 ימים מאז יציאת מצרים ועד למתן התורה נתן להם כדי להתרפא.

אולי גם זה יעניין אתכם:

שמחה – הוכחה לחיים תקינים, לא רק מצווה

שפת הרגש: אזמרה ושיעור מוזיקה אחד

תמצאו את הטוב

שלושה מדרשים שונים (תנחומא יתרו ח, ויקרא רבה יח, ד, שיר השירים רבה ד, ז) מציגים בפנינו רשימות שונות במקצת של התחלואים מהם סבלו בני ישראל כאשר יצאו ממצרים. המצרים התעללו כל כך בבני ישראל עד שחלקם נעשו נכים – צולעים או חסרי איברים, אחרים היו עיוורים, חירשים או אילמים. חלקם הפכו לדיכאוניים ואחרים איבדו את דעתם. ולחלק אפילו הייתה אינטליגנציה נמוכה מהממוצע. עם זאת, כשאותו יום אדיר הגיע, היום ששינה את כללי המשחק בעולם – כולם התייצבו למרגלות הר סיני כשהם במצב בריאותי מושלם במאה אחוזים.

למרות שחלק מהתלמידים שלי קוראים לי “ד”ר נשמה”, אני לא ד”ר. ולמרות זאת, לא אהסס לשתף אתכם בתובנה הרפואית הבאה: אושר-שמחה ובריאות הולכים יחד. רבי נחמן מלמד ש”וְכָל הַחוֹלַאֹת הַבָּאִין עַל הָאָדָם – כֻּלָּם בָּאִין רַק מִקִּלְקוּל הַשִּׂמְחָה” (ליקוטי מוהר”ן חלק ב, כד). וזה לא הכל. רבי נחמן ממשיך ואומר, שבעתיד השמחה של העולם תהיה כה גדולה עד שלא יהיה שום חולי בכלל. שמחה כזו נובעת משילוב של רצון לחיות על פי רצון השם ולעשות זאת בפועל כאשר מתעוררת ההזדמנות לכך.

כשאותו יום אדיר הגיע, היום ששינה את כללי המשחק בעולם – כולם התייצבו למרגלות הר סיני כשהם במצב בריאותי מושלם במאה אחוזים!

כמה אנחנו שמחים לקבל את התורה? ההבדל בין העבדות במצרים שהשארנו מאחור לבין עבדות השם שאימצנו הוא  חופש הרוח, כלומר השמחה בעזרתה אנו ממלאים את התפקיד שלנו בעולם. ושמחה היא השחקן הראשי בכל העלילה הזו, ואם היא איננה נרגיש תסכול וכעס על כך שאנו מקיימים את היהדות ממקום של ‘אני חייב’ ולא של ‘אני רוצה’, כלומר יהדות מכורח ולא מתך רצון, אהבה ושמחה.

הנה החידוש – שמחה ובריאות הולכים ביחד!

הנה החידוש – שמחה ובריאות הולכים ביחד!

(Editorial credit: Marina Rich / Shutterstock.com) – קרדיט תמונה ראשית של המאמר)

את התורה קיבלנו באופן רשמי לפני למעלה מאלפיים שנים, אבל מאז אנחנו מקבלים אותה כל יום, שימו לב שגם בברכות השחר אנחנו מברכים על התורה בלשון הווה ולא בלשון עבר. זה עוזר לנו לזכור את מה שאומר רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע”א: שחלק מהשליחות שלו בחיים הייתה לבטל את לימוד התורה מתוך כעס וצער. נכון שאתה לא יכול לקיים את כל המצוות כל הזמן, אבל אתה כן יכול לקיים כמה מצוות חלק מהזמן (ויש כמה מצוות שאתה יכול לקיים כל הזמן). תהיה בשמחה לקבל את התורה ולקיים את המצוות.

כי את התורה, את הדבר האדיר והעצום הזה קיבלנו ממקום מלא שמחה, ולמרות שהקב”ה לא ציווה עלינו להיות בשמחה, כי היא לא מופיעה ברשימת ההכנות, אבל היא המצרך העיקרי בחיים ובטח במעמד קבלת התורה וקיומה.

אז תהיה שמח! תהיה בריא! תהיה קדוש! אמן. כי שמחה זה אנחנו והיא השם האמצעי שלנו!

(מבוסס על דברי רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן חלק ב, כד).

לאמונה שלנו יש כוח אדיר! איך מגלים אותה וכיצד משתמשים בה? כנסו ותיהנו ממאמרים מרתקים נוספים בנושא אמונה עם השקפה וחכמה יהודית בקישור הזה !