שבועות – לצעוד לחופה עם שמלת הכלה הכי יפה

שבועות – לצעוד לחופה עם שמלת הכלה הכי יפה

לא רק קלילה, יפה ומיוחדת, שמלת הכלה של עם ישראל בחג השבועות מעוצבת מהבד הכי מיוחד ומשובח – עשרת הדיברות, התורה הקדושה!

 “לִבַּבְתִּנִי, אֲחֹתִי כַלָּה; לִבַּבְתִּנִי באחד (בְּאַחַת) מֵעֵינַיִךְ, בְּאַחַד עֲנָק מִצַּוְּרֹנָיִךְ” (שיר השירים ד, ט). אמר עולא: “עלובה כלה מזנה בתוך חופתה” (מסכת שבת פח, עמוד ב).

אומר רש”י, שעולא התכוון לחטא העגל שעשו בני ישראל למרגלות הר סיני. והמהרש”א מלמד, שיש שתי עיניים – עין השכל, התודעה, והעין הגשמית. עם עין השכל השתוקקנו לקבל את התורה. אבל מה שראינו בעין התאווה והתשוקה רק הרחיק אותנו.

כל אחד מאיתנו מתמודד עם עין התשוקה והתאווה. לא פעם העניין הזה מוביל אותנו להחלטות אומללות שבמוקדם או במאוחר אנחנו כמובן מתחרטים עליהן. בכל אופן, החלטות אלה יוצרות “בגדים מלוכלכים”, מכשולים בהדרך להשגת קרבת אלוקים.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חג שבועות של רבי נתן במצרים

המסע אל היום החמישים

שבועות – להתחיל מחדש

שבעות – קבלת התורה הפרטית שלי

מקור נוסף לבגדים אלה, כזה שנראה קשור ומחובר למהות שלנו אך למעשה גם כזה שניתן לתיקון, הוא מידת הקדושה שהייתה להורים שלנו בזמן החיבור ביניהם ביצירת העובר. הקבלה מלמדת אותנו, כי בגד הנפש שמקבל האדם מהוריו מאפשר לו להגשים את התורה ולמלא את חלקו בתורה. ככל שקדושתם גדולה יותר, כך קדושת בגד הילד גדולה יותר.

כל אחד מאיתנו מתמודד עם עין התשוקה והתאווה. לא פעם העניין הזה מוביל אותנו להחלטות אומללות שבמוקדם או במאוחר אנחנו כמובן מתחרטים עליהן…

אבל אל ייאוש! אפילו דוד המלך אמר, לגבי המעידה שלו עם בת שבע, “הֵן בְּעָווֹן חוֹלָלְתִּי, וּבְחֵטְא יֶחֱמַתְנִי אִמִּי” (תהילים נא, ז). מי שמקורותיו נובעים מהרגשת התשוקה הגשמית הפיזית, מתקשה לעמוד בפיתוי.

ועד שניפטר מהבגד המלוכלך ונקבל בגד מכובד, אנחנו צריכים לעבוד קשה. דרך אחת לכך כוללת את מילוי הציווי החמישי: “כבד את אביך ואת אימך” (שמות כ, יב). הקב”ה מכבד את כל מי שמכבד אותו – “כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד וּבֹזַי יֵקָלוּ” (אבות ד, א), לכן כבוד ראוי המוענק לאחר מעניק לבגד יותר כבוד ויכולת שיפור לקיום התורה. כאשר אדם מכבד את הוריו זה מייצר את אותו אפקט במידה רבה יותר, משתי סיבות.

עם עין השכל השתוקקנו לקבל את התורה

עם עין השכל השתוקקנו לקבל את התורה…

הראשונה – משוואת כבוד הבורא עם זה של הוריו (קידושין ל, עמוד ב). מכיוון שאנחנו מכבדים את הקב”ה כל כך על ידי כיבוד ההורים שלנו, הכבוד שהוא נותן לנו בתמורה הוא גדול בהרבה.

השנייה – שהבגד שקיבלנו מהורינו אינו סטטי. ככל שההורים שלנו מכובדים יותר, כך גם הבגד שלנו יהיה מכובד יותר.

לכן כבודו של הקב”ה תלוי בכמה ובאיך שאנו מכבדים את ההורים שלנו, וככל שנשקיע ונעשה עבודה טובה יותר בלכבד אותם כך שמלת הכלה תהיה יפה יותר, וכך גם יכולתה להישאר נאמנה וטובה יותר.

חג שבועות שמח!

(המאמר מבוסס על דברי רבי נתן, ליקוטי הלכות, הלכות כיבוד אב ואם ג, א).

מאמרים מרתקים וסוחפים על חג השבועות ומתן תורה תוכלו למצוא כאן! אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מאמרים מרתקים, מחכימים וסוחפים בנושא חגים ומועדים בקישור הזה.