רגע לפני שהטיטניק שקעה

אין אדם שאין לו סיפור השגחה נפלא שיכול להיכנס לדפי ההיסטוריה. כזה הוא הסיפור של נתן שטראוס והטיטניק, הספינה המפורסמת ביותר בעולם.

סיפור החיים של כל אחד מאיתנו הוא אחד הדברים הכי מרתקים שתמצאו בספרייה של החיים. בין אם אלה סיפורים של הכלל – ההיסטוריה והמורשת הנפלאה של עם ישראל, ובין אם הסיפורים של הפרט, סוחפים ומעוררי השראה של כל אחד מאיתנו.

ואלה סיפורים מלאים ברגעים מפעימים של השגחה פרטית מדהימה שחוזרת על עצמה שוב ושוב. יש פעמים בהם נוספות לנו פעימות לב ורגעים בהן הלב מחסיר מהן לא מעט. סיפורים של הצלה עם משהו שולי וקטן כמו פך השמן הנחבא שהתגלה על ידי המכבים, או סיפורים עם ניסים אותות ומופתים כאלה המתגלים לנו ביציאת מצרים. סיפור הצלה של עבדים כואבים מציפורניו של אחד המכשפים הגדולים בהיסטוריה – פרעה, ובעוד כמה דפים קדימה בספר ההיסטוריה שלנו – הצלה נוספת ממכשף אכזרי, המן הרשע, שרצה להרוג להשמיד ולאבד, רק שהכל התפוצץ לו בפרצוף תודה לא-ל.

כל אחד מאיתנו הוא סיפור השגחה מעניין. תבדקו. תתבוננו על כל מיני נקודות בחיים ותגלו איך יד ההשגחה הובילה אתכם מחושך לאור, ממצבים של סימן שאלה לסימן קריאה, והצלת חיים של ממש.

כזה הוא הסיפור של נתן שטראוס, רגע לפני שהטיטניק – אותה ספינה מפורסמת – שקעה במצולות.

אולי גם זה יעניין אתכם:

יצאת מלך! יצאת מלכה!

רציתי ילד עם צרכים מיוחדים

אזמרה

נכנס יין יצא סוד

האחים נתן ואיזידור שטראוס היו בין העשירים והמפורסמים ביותר באמריקה ונודעו בפעילות הענפה והחברתית שלהם. ב-1912 הם יצאו למסע ביבשת אירופה, ונתן שאהב מאוד את ארץ ישראל אמר לאחיו שהם צריכים להגיע לארץ ישראל.

וארץ ישראל של אותם ימים זה לא ישראל שאתם מכירים היום. רוב האוכלוסייה של אותם ימים הייתה חולה במחלות, מורעבת וענייה. האחים, ששניהם היו ידועים בקשר העמוק שלהם לישראל, החליטו להירתם ולעזור לאחיהם עם השפע שזכו לו משמים – הכסף הרב שלהם.

התרומות הנפלאות שלהם עשו את שלהן, ודברים החלו להיראות אחרת מהרגע הראשון שבו דרכו על אדמת ישראל.

אבל אחרי תקופה מסוימת אחד האחים, איזידור, החליט שזהו, הוא מיצה וצריך להמשיך הלאה. נתן, לעומתו, טען שהם רק התחילו ויש עוד המון מה לעשות. הנוכחות שלהם, כך הסביר לאיזידור אחיו, רק עושה טוב ליהודים בארץ ישאל שחיו בתנאים קשים ומחפירים. אי אפשר לעצור, בטח לא עכשיו.

אבל איזידור לא השתכנע וחזר ביחד עם אשתו, אידה, לאירופה.

נתן ואשתו נשארו בארץ והמשיכו לעשות חיל – הקימו שירותי חינוך, בריאות ורווחה וגם מימנו את הקמתה של העיר הנושאת את שמו – נתניה – נתן י-ה.

“אתה חייב לעזוב את ישראל עכשיו!” היה כתוב במברק הבהול ששלח איזידור לאחיו נתן. “קניתי לך כרטיסים, ואם לא תגיע בקרוב אתה תפספס את הספינה!”

אבל נתן לא רצה לעזוב את ישראל. הלב שלו היה משורש עמוק באדמת הקודש ובאנשים שלה. וחוץ מזה, היו עוד המון דברים שצריך לעשות, אי אפשר לעזוב פתאום באמצע את הכל. הוא החליט להמתין עד שיסיים ואז יצא לדרך.

קול צפירה חזק נשמע. הספינה הענקית והחדשה הפליגה מהנמל בסאות’ המפטון ב-10 באפריל 1912, כשעל סיפונה נמצאים איזידור ואשתו אידה עם עוד 2200 נוסעים ואנשי צוות מרוגשים שזכו לקחת חלק בהפלגת הבכורה שלה.

נתן, שהגיע ממש ברגע האחרון לנמל, פספס אותה…

זו לא הייתה סתם ספינה, זו הייתה הספינה המפורסמת ביותר בהיסטוריה –הטיטניק, אחת משלוש אניות הפאר ועצומות-הממדים שנבנתה באנגליה. אורכה היה 269 מטרים (פי ארבע מאורכו של מטוס בואינג 747!!!) ורוחבה המרבי 28 מטרים. על ספינה זו אמרו שהיא לא ניתנת לטביעה. והיו גם כאלה שגרסו שאפילו אלוקים לא יכול להטביע אותה…

ב-15באפריל, ימים ספורים לאחר שיצאה אל הפלגת הבכורה שכל העולם דיבר עליה, הטיטניק שקעה במצולות אחרי שהתנגשה בקרחון, שם מצאו את מותם רוב הנוסעים ואנשי הצוות וביניהם איזידור ואשתו אידה ז”ל.

זה סיפור השגחה פרטית ומופלאה, סיפור ההצלה של נתן שטראוס רגע לפני שהטיטניק שקעה במצולות האוקיינוס האטלנטי.

סירת הצלה של הטיטניק עם ניצולים ששרדו את הטביעה

איזידור ואידה לא היו ברי מזל… חלק מהניצולים על סירת הצלה כפי שצילם נוסע מהאוניה “קרפטיה” שהגיעה למקום וסייעה בחילוץ הניצולים

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים ומעניינים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה.