מהיום שנולדנו אנחנו חושבים והתחושה היא כאילו מתקיימת איזושהי מלחמה עם המחשבות, וכמו במלחמה אנחנו צריכים לקחת החלטה האם להשיב מלחמה שערה או לקבל פקודת נסיגה. איך מתמודדים?
בואו נחשוב רגע:
מה אנחנו עושים ממש עכשיו ברגע זה?
חושבים.
ומה עשינו לפני דקה?
חשבנו.
ומה נעשה עוד דקה?
נחשוב.
אה? שמתם לב, אין רגע ללא מחשבה. המוח חושב ללא הרף, מחשבה רודפת מחשבה. אולם האם חשבתם פעם כמה מחשבות אנחנו מסוגלים לחשוב בבת אחת?
רבי נחמן מלמד אותנו כלל חשוב: “כי אי אפשר שיהיו שני מחשבות ביחד כלל, ואפילו אם לפעמים הולכת מחשבתו ופורחת ומשוטטת בדברים אחרים וזרים, הוא ביד האדם לחזור ולהטותה בעל כורחה אל הדרך הישר, לחשוב מה שראוי. והוא ממש כמו סוס שפונה מן הדרך, וסר לדרך אחר, שתופסים אותו באפסר וכיוצא, ומחזירים אותו בעל כורחו אל הדרך הישר; כמו כן במחשבה ממש, שיכולים לתפסה בעל כורחה, להשיבה אל הדרך הראוי” (ליקוטי מוהר”ן תניינא, נ).
רבי נתן מוסיף ומחדד את דברי רבי נחמן:
“שצריכים לידע שהמוח יש לו מידה וגבול, ואין יכול לכנוס בו יותר ממחשבה אחת בשום אופן, כמו כלי שמחזקת מידה אחת ויותר מזה אי אפשר לכנס בה, כמו כן המוח הוא כלי שאי אפשר לכנוס בו כי אם שערה אחת שהיא מחשבה אחת (בהלכה זו מדובר על מידת עומר שעורים בחינה של שערות, לכן רבי נתן משתמש בביטוי ‘שערה אחת’), ויותר מזה אי אפשר לכנוס בו בבת אחת, כי אינו יכול לקבל כי אם מחשבה אחת” (ליקוטי הלכות, הלכות תפילין ו, לב).
אם אכן אי אפשר לחשוב יותר ממחשבה אחת, למה נדמה לנו כמעט תמיד שאנחנו מסוגלים וחושבים בו זמנית כמה מחשבות?
ממשיך רבי נתן ומסביר: “רק מחמת רהיטת המוחין (מרוצת המחשבות), כי המוח רץ מאוד ואינו נח לעולם והוא כמו האינו נח (שקורין אום רוא שבזייגיר = מחוג השניות שאינו עומד לרגע) על כן המחשבות רודפים מאוד מחשבה אחר מחשבה, מחמת זה טועים הרבה כאילו אין המחשבה בידם, אבל באמת לא כן הוא, כי אין יכול לכנוס בהמחשבה שתי מחשבות ביחד” (שם).
אולי גם זה יעניין אתכם:
כלפי מה הדברים אמורים?
כל אחד מאיתנו מוצף מחשבות באופן קבוע, מהרגע שאדם נולד הוא מתחיל לחשוב והמוח שלו לא עוצר שנייה אחת עד לרגע שבו הוא עוצם עיניים לנצח. אחד הדברים הקשים ביותר הוא ההתמודדות עם מחשבות שליליות. הרבה פעמים אנחנו מתלבטים בינינו לבין עצמנו מה נכון לעשות, האם להתעלם מהמחשבות ולברוח מהן או להילחם בהן? ואם כן, איך נלחמים עם המחשבות ומסלקים אותן? הרי המחשבות הרעות באו לתוך הטריטוריה שלנו והתיישבו לנו בתוך הראש ממש בתוך הטריטוריה הפרטית שלנו, והן משתלטות לנו על ההחלטות על הרצונות וקשה מאוד לסלק אותן, הן באות בטיעונים ובשכנועים כאילו הן בעלי המקום, הן אפילו מחליטות ורוצות דברים בניגוד לרצוננו, אז איך אמורים להתמודד איתן? התחושה היא כאילו מתקיימת איזושהי מלחמה עם המחשבות, וכמו במלחמה אנחנו צריכים לקחת החלטה האם להשיב מלחמה שערה או לקבל פקודת נסיגה.
אחד הדברים הקשים ביותר הוא ההתמודדות עם מחשבות שליליות. הרבה פעמים אנחנו מתלבטים בינינו לבין עצמנו מה נכון לעשות, האם להתעלם מהמחשבות ולברוח מהן או להילחם בהן? ואם כן, איך נלחמים עם המחשבות ומסלקים אותן?
רבי נחמן מלמד שאין דרך להשיב מלחמה על התקפה של מחשבות רעות, זה רק מזמין תגבורת והסתערות מחודשת של האויב:
“ובוודאי מי שמתגברים עליו אלו הדמיונות, קשה לו מאוד להינצל מהם ולהעבירם ממחשבתו, וכל מה שמתגבר ומנענע וזורק ראשו, הנה והנה, מתגברים עליו הדמיונות אלו יותר ויותר, כי זה טבע וסגולת של אלו היצרים הרעים המזוהמים, כל מה שרוצים להתגבר על אלו המחשבות, יותר ויותר הם מתגברים, כי הוא כמו שאדם בורח מ(איזה) דבר, ומסתכל מן הצד כלאחר יד על זה הדבר שברח ממנו, ואזי הדבר הזה מתגבר עליו ביותר, כי לא הסיח דעתו מזה, רק אדרבא, שמסתכל בכל פעם לאחריו על זאת המחשבה, והבן זה” (ליקוטי מוהר”ן חלק א, סימן עב).
אוקיי. הבנו שאי אפשר להילחם עם מחשבות רעות בכוחנות. אז מה כן עושים? מתכננים נסיגה ומתחננים לשביתת נשק, כאילו נתחנן למחשבות שיפסיקו להציק לנו ויעזבו את תחומנו? גם שיטה זו לא עובדת: “כי זה שטוען עם המחשבות זרות ונכנס עמהם בטוען ונטען (כינוי למשא ומתן) ורוצה שיניחו אותו לצאת מהם, זהו כמו מי שמגיד להרודף שרוצה לברוח ממנו ואזי הוא רודפו יותר…”
אי אפשר להילחם במחשבות, פשוט, צריך להכניס מחשבה חדשה במקום אלה שמציקות…
כל ניסיון להילחם עם מחשבות רעות ולהתגבר עליהן, לרבות ניסיון התחמקות ונסיגה, נועדו לכישלון. רבי נתן משווה זאת למי שבעיצומו של מלחמה ילך לצד האויב ויספר לו בסוד שהוא מתכנן נסיגה והוא מבקש ממנו להניח את הנשק, ברור לכל בר דעת שזה יהווה תמריץ נוסף לאויב להמשיך ולהילחם. הדרך היחידה לנצח מחשבות רעות, מלמד רבי נתן היא, להכניס מחשבה חדשה לראש – מחשבה חיובית שתעסיק את המוח, ולא להתעסק בכלל עם המחשבה הקודמת השלילית שהייתה לנו בראש. פשוט, לא לעסוק בה, לחשוב אך ורק על המחשבה החדשה החיובית שנכניס לראש, ובאופן אוטומטי המחשבה הקודמת השלילית תעזוב אותנו, ולו מהסיבה הפשוטה שלא יהיה לה מקום בראש שלנו, בהתאם לכלל שאין שתי מחשבות יכולות להיות בראש בו זמנית.
נכון, ההתמודדות עם מחשבות שליליות שונה מאוד מכל התמודדות אחרת, בכל התמודדות אם תתעלם ותתחיל לעסוק במשהו אחר הפסדת את המערכה, אך בהתמודדות עם מחשבות שליליות זו הדרך מכיוון שכך בנוי המוח. צריך פשוט לשנן לעצמנו שוב ושוב את הכלל החשוב הזה: “אין שתי מחשבות יכולות להיות באותו רגע”, לכן לחשוב מחשבה חדשה טובה זה הנשק הטוב ביותר, כי זה גורם בוודאות למוות של המחשבה השלילית.
ניתן לדמות זאת ללהבה של נר – ניתן להילחם עם הלהבה ולכבות אותה, אך יש דרך פשוטה ביותר לכסות את הנר ולחנוק את החמצן שהאש צורכת, כי ללא חמצן הנר דועך, כך גם המחשבה זקוקה לפניות שתחשוב בה שוב ושוב, לא משנה מאיזה כיוון, גם אם תחשוב עליה בכיוון שלילי או אפילו רק לבדוק אם היא עדיין באזור, זה כבר נחשב שעדיין חושבים במחשבה השלילית, והיא תמשיך לרחף לנו במוח ולהציק. הדרך היחידה למגר אותה לחלוטין היא כאמור, “לחשוב מחשבה חדשה, מחשבה טובה, חיובית, ולחשוב רק עליה בלי לבדוק מה עם המחשבה הקודמת השלילית, וככל שנתעלם ממנה ונחשוב אך ורק במחשבה החדשה זה ידכא את החמצן של המחשבה השלילית וימגר אותה לחלוטין.
קחו את העצה של רבי נתן להתמודדות עם מחשבות שליליות: “כשבורחים ממחשבות רעות, ילך לדרכו במה שהוא חושב מחשבות כשרות, ולא יסתכל לאחוריו כלל וכלל…”
אתם מוזמנים ליהנות ממגוון מאמרים מרתקים בנושא חברה והשקפה בקישור הזה , תיהנו!