רבי נתן – לחלום ולחיות את המימד השמיני

המימד השמיני? רבי נתן מברסלב מגלה לנו בשתי מילים מהו המימד השמיני ואיך אפשר להפוך בעזרתו את החיים שלנו לדבר הכי יפה עלי אדמות!

רבי נתן מברסלב מציין (תורה כה) שלאחר שרבי נחמן מברסלב סיים ללמד את השיעור הזה הוא אמר לתלמידיו, “עכשיו צריך לקרוא ליצר הרע עם שם חדש. הגיע הזמן לקרוא לו – כוח המדמה”. רבי נתן כתב שאפילו שרבי נחמן אמר את זה בבדיחות הדעת, הוא הבין שהייתה במילים הללו כוונה רצינית. אולם הודה שלא ידע מהי.

בספר “כוכבי אור”, רבי אברהם חזן מביא מהתלמוד (סוכה נא, ע”א) שליצר הרע יש שבעה שמות. שבע תכונות אלו של היצר הרע הן כנגד שבע הספירות (חסד, גבורה, תפארת וכן הלאה, הידועות כ’זעיר אנפין’). עד להולדתו של רבי נחמן, אומר רבי חזן, היו רק שבע תכונות. אבל עם גילויו של רבי נחמן נוספה תכונה שמינית הנקראת – בינה עילאה, ולכן הכוחות הנגדיים צריכים להילחם בחזרה עם שם חדש – הכוח המדמה.

אם אתם לא חסידי ברסלב כמוני, אתם בטח מגלגלים עיניים. רבי נחמן, החסיד מהמאה ה-19, מורה הדרך הרוחני מאוקראינה הוא הספירה השמינית? עצרו רגע והרשו לי להסביר לכם משהו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

רבי נתן – הסופר המאמין בגלות האפילה

דמיון מול מציאות

גם אתם גיבורים

המשימה: בייגל

רק האמת מנצחת

השקרים רבים, האמת אחת

דבר חדש לגמרי

על חבל דק

עולם הפוך ראיתי

להחזיק את המקל בשני הקצוות

כל מה שרבי נחמן לימד ניתן לסכם בשתי מילים – אמונה פשוטה. הוא צפה את הכפירה שהחלה להתפשט בעולם, לכן לימד אותנו להאמין בעצמנו, בצדיקים ובעיקר – להאמין בבורא עולם.

אמונה פשוטה – שתי מילים בעזרתן סיכם רבי נחמן את כל מה משנתו האדירה! אמצו אותן ויישמו אותן בחיים שלכם ותיראו את המהפך המדהים שתחוו!…

על ידי שקרא ליצר הרע בשם נוסף, רבי נחמן לימד אותנו משהו מדהים וייחודי על האמונה. אנחנו חייבים להשתמש בדמיון שלנו כדי להאמין. אנחנו צריכים לצייר תמונות בראש ובלב שלנו ולחלום עם וודאות ובהירות. להאמין במשיח, בעולם של שלום ובישועה הפרטית שלנו, גם בזו שנראית כביכול בלתי אפשרית. ואתם יודעים מה? לראות מעבר למה שאנחנו יכולים להבין ולהאמין בדמיון שלנו כדבר האמיתי – זה תלוי בנו! כל מה שצריך הוא אמונה שקולה ומחושבת, וברגע שנעשה את זה זו תהיה המציאות!

אנחנו חייבים להשתמש בדמיון שלנו כדי להאמין! לצייר בראש ובלב הצלחות וישועות!…

כך מנחה אותנו רבי נחמן, וגם על כוחם של הישועות והניסים שאנו חווים. תנו דעתכם על החג שחווינו ממש לא מזמן – חג החנוכה, זה הרי חג שכולו ניסים. תחשבו על זה רגע, איך המכבים העלו בדעתם להילחם ביוונים? הם לא הגזימו? ולמה הם סמכו על הנס? אז זהו, הם בוודאי דמיינו לעצמם שהם יכולים לנצח. הם לא סמכו על ניסים. הם חיו במציאות אחרת, במציאות השמינית, בשמונת הנרות, בהבנה הגבוהה שרבי נחמן מלמד אותנו.

ולמה עכשיו? למה רק עכשיו רבי נחמן הופיע על המסך? בגלל שכולנו מרגישים כל כך תקועים. אנחנו תקועים בעבודה שלנו, בדפוסי התנהגות שליליים, בקשרים לא בריאים ובעניות. אבל האמת היא שאנחנו תקועים אך ורק בראש ובחשיבה המוגבלים שלנו! אנחנו כל כך פסימיים שאפילו האופטימיסטים שבינינו צריכים להסתיר את ההתלהבות שלהם עם שליליות, מהפחד שמא הם ייראו לא הגיוניים בעיני הסובבים אותם.

ניסים. אנשים תאמינו בניסים של הדמיון שלכם. אמונה חזקה בנקודה זו משנה את הכל. כי עם האמונה הזו האש תבער כנגד כל הסיכויים. והניסים האלה קורים כל הזמן. אז שחררו את כל מה שמעכב אתכם ותתחילו לחלום ולחיות את המימד השמיני.