צינור השפע הפרטי

צינור השפע הפרטי
האם קיימת דרך לתקן את העבר ולשפר את העתיד? ואיך זה קשור לצינור השפע הפרטי שלנו?

התנהגות הולמת, היא דבר נצרך וחשוב מאוד בכל שטחי חיינו.

אבל, חולשות טבענו כבני אדם מכתיבות לנו כישלונות ומעידות מדי פעם. גם זה קורה. שום אדם לא יכול לעבור את החיים בלי ‘לפשל’ מדי פעם. אבל גם כך, יש תמיד  את האפשרות לתקן. אפשר לפצות על הטעויות שלנו ולתקן את המצב.

למשל, מה קורה כשפוגעים ברגשותיו של אדם? אפשר תמיד להתנצל. זה תיקון. או, מה קורה אם שאלנו חפץ מחבר ואחר כך שברנו אותו (בלי כוונה כמובן)? אפשר לשלם את תמורתו. גם זה תיקון. אם נהגנו באכזריות, אפשר לנהוג בחסד. אם נכעס, אפשר להקפיד לשמור על שלוות הנפש שלנו. ואם חשבנו מחשבות שליליות או בלתי ראויות, גם את זה אפשר לתקן. לכל מידה שלילית יש תיקון.

הוא הדין כאשר אדם לא מנהל את עסקיו ביושר. הוא יכול להחזיר כסף לאדם שממנו גבה סכום גדול מדי או את הכסף שלא רשם. אך מה קורה כשההתנהגות הנלוזה הזו נמשכה זמן רב, כשכבר הוא לא יודע בכלל למי הוא חייב מי ומה? ומה קורה אם נהג ביושר אבל נלכד בתאוות בצע? אין לו אף פעם מספיק ותמיד הוא רוצה עוד? כיצד אפשר לתקן פגמים כאלה? האם קיימת דרך לתקן את העבר ולשפר את העתיד?

התשובה היא – כן. יש.

הוא יכול להשתמש בתיקון הכללי.

ומהו אותו תיקון כללי ומרכזי?

אולי גם זה יעניין אתכם:

עשה ולא תעשה בפרנסה

פרנסה – מהרגליים או משמים?

פרנסה נאמנה

פרנסה באמצע הדרך

הברכה בידיים שלנו

תחברו אותם זה טוב לפרנסה

סגולה לפרנסה – פרשת המן

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שהתיקון הזה הוא: מתן צדקה המהווה את התיקון הכללי לעסקים. כלומר, שיש להאמין שכל מה שמבקש הקב”ה לספק לנו, כל מה שאנו עומדים לקבל – הכל ממנו, וכל הפעולות וההשתדלות שלנו אינן אלא על פי רצונו של הקב”ה שנעשה השתדלות. אך יחד עם זאת צריך לדעת כי הפעולות שלנו לא מועילות כלום ורק הקב”ה או הנותן לנו כוח לעשות חיל, והוא זן ומפרנס אותנו מידו הגדולה המלאה והרחבה.

הדבר לא קל! קשה מאוד להשיג רמת אמונה כזו. יותר מדי ממה שקורה בחיים שלנו על בסיס יומיומי, נראה כאילו שזה סותר את זה, במיוחד כאשר אדם חושב שהמאמצים שלו בלבד הם אלה המפרנסים אותו. כמובן שגישה זו היא פגם קשה כאשר אנו עוסקים בפרנסה שלנו.

וכפי שמלמד אותנו רבי נחמן, התיקון הכללי לבעיה זו הוא המתן לצדקה. אם נזכור תמיד שחלק מהרווחים שלנו יועבר לצדקה, אז כל המעשים שלנו בעיסוק הפרנסה שלנו מהווים אישור מחדש לאמונה שלנו. איזו הוכחת אמונה טובה יותר ישנה אם אנחנו לוקחים מהכסף שלנו, עליו עבדנו קשה, ונותנים אותו לאחרים רק בגלל שהקב”ה ציווה עלינו לעשות זאת? הדבר הוא תיקון כללי לכל מעשינו בעסקים, מכיוון שכל המחשבות שלנו, כל מילה שאנו הוגים, כל המעשים מחושבים במטרה מסוימת אחת: שמקבלי הצדקה ירוויחו ממעשי ידינו.

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שמתן צדקה מהווה את התיקון הכללי לעסקים. כלומר, שיש להאמין שכל מה שמבקש הקב”ה לספק לנו, כל מה שאנו עומדים לקבל – הכל ממנו!…

לכן מלמד אותנו רבי נחמן: שנתינת צדקה מסייעת לאדם לשבור את תאוותו לממון (ליקוטי מוהר”ן יג, א).

בתורה ישנם שני פסוקים הסותרים זה את זה: הראשון – “אפס כי לא יהיה בך אביון…” (דברים טו, ד). והשני – “כי לא יחדל אביון מקרב הארץ…” (דברים טו, יא). חז”ל מיישבים את הסתירה באומרם, שכאשר עם ישראל ישמור את התורה והמצוות יהיה להם שפע ברכה, “ולא יהיה בך אביון”. אך כאשר לא ינהגו כך ישרור העוני.

ונשאלת השאלה, מה קורה לברכות ולשפע מאת הקב”ה שהוקצה לעם ישראל כאשר אינם מקיימים את המצוות? הם עוברים לאומות, ואילו היהודים מקבלים רק את השאריות ואת השרידים מהשפע הזה (זוהר ח”ב קנב, ב).

וכותב רבי נתן: ברור, שלכל אדם “צינור” פרטי של שפע (ברכה), כך שאילו ירד השפע בהתאם למצוות שהיהודי מקיים, היה כל יהודי שומר מצוות השם עשיר באופן עצמאי. אך לפעמים יש בלבול בצינורות השפע, וכן יש מצבים שהצינורות נחסמים.

אולם, על ידי המתן לצדקה אנחנו מתקנים את הצינורות ומעלים את השפע. ולא רק, אנחנו פותחים עוד צינורות ועל ידי זה מביאים על עצמנו ועל אחרים ברכות רבות עוד יותר, עד שבסופו של דבר ישוב השפע המלא לעם ישראל (ראו גם ליקוטי הלכות פקדון ה, לה).

על ידי המתן לצדקה אנחנו מתקנים את הצינורות ומעלים את השפע

על ידי המתן לצדקה אנחנו מתקנים את הצינורות ומעלים את השפע…

מעלתה וחשיבותה של הצדקה

שיעוריו ושיחותיו של רבי נחמן גדושים בדיבורים על יעילות המתן לצדקה. הנה כמה דברים שאמר על פעולה חשובה זו ועל השפעתה הייחודית על חיינו היומיומיים:

על ידי המתן לצדקה מתגלה בעולם גדולתו של הקב”ה (ליקוטי מוהר”ן כה, ד).

מותר האדם מן הבהמה הוא כוח הדיבור. המתן לצדקה הוא היוצר את כוח הדיבור (שם, רכה).

נתינת צדקה ממשיכה ברכות לעולם ומולידה דעת (שם, לא: א, ב).

על ידי הנדיבות תהיה לך תקומה בעולם (ספר המידות, צדקה א, כח).

אם אתה רוצה שממונך יתקיים בידך – תן צדקה לעניי ארץ ישראל (שם צדקה ב, יז).

על ידי צדקה תתברך בילדים, וגם יהיה שלום ושלווה ביניהם (שם, א, לב).

הצדקה מצילה מהחטא (ליקוטי מוהר”ן, קטז) והיא אף מצילה מהגרועה שבטומאות (שם, רמב).

הצדקה מביאה איתה שלום (שם נז, ז).

הצדקה מסייעת בשמירת הברית. חילול הברית כרך בנתינת חיות וכוח לכוחות הרשע. מתן לצדקה מתקן זאת על ידי חיות למקום הראוי. לכן צריך באמת להקפיד לתת צדקה למקומות ראויים. שם לא כן, אפילו הצדקה עלולה לספק הזנה למקומות לא ראויים (שם, רסד).

הצדקה ממתיקה גזירו רעות (ספר המידות, צדקה ב, ו).

הצדקה מקרבת את הגאולה השלמה (שם, א, ב).

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו לעבור את הגשר הצר).

 

לאמונה ולכוח התפילה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!