פרשת יתרו נפתחת בסיפורו של יתרו, חותן משה, שהיה כהן גדול לעבודת אלילים בארצו. יתרו עזב הכל את מעמדו, עושרו, וכל מה שהכיר, ויצא למדבר שומם כדי להצטרף לעם ישראל ולמצוא את האמת.
למה התורה מעניקה לו פרשה שלמה על שמו?
כיון שבזכות מסירות נפשו והקרבתו למען האמת, הוא זכה לכך ששמו יונצח בתורה לדורות.
עצה נבונה – חיזוק מערכת המשפט
יתרו רואה שמשה רבנו שופט לבדו את העם, והוא טוען ובצדק שככה משה רבינו עלול לקרוס עם זה ימשך לאורך זמן, ומייעץ לו להקים מערכת משפט היררכית:
שזה אומר שופט לכל עשרה אנשים, ומעליהם שופט לכל חמישים איש, מעליהם שופטים לכל מאה, ומעליהם שופטים לכל אלף איש, ורק במקרים מורכבים יבואו לפני משה
וככה יפחת העומס באופן ניכר ממשה רבנו זו הייתה תועלת עצומה לעם ישראל – ולא רק רעיון טכני.
מכאן לומדים שגדולתו של אדם אינה תלויה בייחוסו או מוצאו, אלא במעשיו ובהשפעתו החיובית על עם ישראל.
אולי יעניין אתכם גם:
הפלא הגדול בעולם – פרשת השבוע יתרו
אסור להיות זקן! – פרשת השבוע יתרו
תאמין בעצמך! – פרשת השבוע יתרו
ממלכת כהנים וגוי קדוש – הדרך לקדושה
ה’ אומר למשה:
“וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ”
רבי נחמן מסביר:
להיות “ממלכת כהנים” פירושו להיות אנשים של חסד ואהבה אמיתית, לא אהבה שטחית או מזויפת.
כהן הוא משרת – משרת ה’, ומשרת העם.
כדי להיות “גוי קדוש”, צריך קודם כל לאהוב, לעזור, ולהרגיש את כאבו של השני באמת.
הקדושה אינה מגיעה מתוך פרישות בלבד – אלא מתוך התנהגות מוסרית, כנה, אוהבת ומלאת חסד.
עשרת הדיברות – מוסר לאנושות
שיא הפרשה הוא מתן תורה ועשרת הדיברות.
בהתחלה זה נראה שה’ כביכול דורש כבוד רק לעצמו:
- “אָנֹכִי ה’ אֱלֹקֶיךָ”
- “לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹקִים אֲחֵרִים”
- “לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה’ לַשָּׁוְא”
- “שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת”
אבל אז מגיע הציווי: “כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ”
ופתאום רואים שזה לא רק על כבוד ה’, אלא גם על הכרת הטוב, מוסר ודרך ארץ.
חמשת הדיברות הבאות מתמקדות ביחס לזולת:
- “לֹא תִרְצָח” – שמירה על חיי הזולת
- “לֹא תִנְאַף” – שמירה על קדושת המשפחה
- “לֹא תִגְנֹב” – שמירה על רכוש הזולת
- “לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר” – יושר ואמירת אמת
- “לֹא תַחְמֹד” – לשלוט בתאוות החומריות ולא לקנא
מתוך כך רואים שהתורה באה לא רק לחזק את האמונה בה’, אלא גם להפוך את האדם לטוב יותר.
סיכום – הדרך לחיים של קדושה ואמת
- להיות אנשים של חסד ואהבה אמיתית – לאהוב באמת, לעזור, ולהתחבר לזולת.
- לכבד את ההורים ואת הזולת – הכרת הטוב מתחילה מהמעגל הקרוב ביותר.
- לשמור על מוסריות ויושר – לא לרמות, לא לגנוב, לא להזיק, ולא לקנא.
- להבין שקדושה היא דרך חיים – היא באה מתוך מעשים טובים, ולא רק מתוך תפילות.
אם נלך בדרך הזו, נזכה לראות את אור ה’ ולחיות חיים של אמת, של טוב ושל ברכה.
אמן ואמן.