פרשת השבוע מצורע ושבת הגדול

השבת שלפני פסח נקראת בלשון חכמים “שבת הגדול”, על שם הניסים שנעשו בשבת שלפני יציאת עם ישראל ממצרים. השם הזה ממשיך ללוות אותנו עד היום ובכל שבת הגדול מתעורר שוב הכוח של הניסים. התכוננו לניסים של שבת הגדול של שנה זו!

חברים יקרים,

חג הפסח מתקרב, וברשותכם, רגע לפני שאתם קוראים את המאמר על פרשת השבוע, אני רוצה לשתף אתכם בפעילות מיוחדת שאנו עוסקים בה בימים אלו הקשורה אף היא לחג הפסח. ישנו מנהג קדום לסייע למשפחות שאין ביכולתם לחוג את החג בהרחבה. מנהג זה נקרא בלשון חכמינו “מעות חטים” לאפשר לעניים לקנות מצות. זו השנה השלישית שאנו במכון נחלת צבי Breslov Research Institute, של אבי מורי הרב חיים קרמר הי”ו, עוסקים בפעילות זו ברציפות, וברוך השם בשנתיים האחרונות זכינו להביא שמחה גדולה למאות משפחות! ולאפשר להם לחגוג בהרחבה ובשמחת הלב.

קשה להפריז בחשיבות המצווה הזאת, הכוללת מצוות רבות וחשובות – צדקה, חסד, רחמים על הזולת והבאת שמחת חג למשפחות המצפות לעזרתנו. גבאי קהילות בארץ הקודש מתקשרים מדי יום ומבקשים את עזרתנו לתמוך בעניים שבקהילה שלהם, ואנחנו כל כך רוצים לעזור. היקף הסיוע תלוי ברצונות הטובים של כולנו ובהיקף הנתינה.

אנו באמצע קמפיין התרמה. ברוך השם, נכון לכתיבת שורות אלו אנו עומדים על סכום בסך של 110,000$ שהוא כ60% מהיעד שלנו. כל תרומה שלכם, כל מאמץ שלכם, מוסיפים ומאפשרים לנו להגיע למשפחות נוספות ולהביא שמחת חג לבית שלהם.

הייתי רוצה בנימה אישית לעשות אתכם מעין עסקה, סוג של שותפות במצווה זו. המטבע המקומי בארץ ישראל הינו שקלים. אני רוצה להציע הצעה, אני אתרום בע”ה סכום של 500 ₪ שבשבילי הוא סכום משמעותי, ואשמח מאוד אם תצטרפו אלי, כל אחד שקורא את המאמר השבועי שלנו, לתת אף הוא במטבע המקומי שלו. אם אתם גרים בארה”ב, תנו את הסכום הזה בדולרים, ובחשבון פשוט אם בסך הכל 100 אנשים יתנו את הסכום הזה אנחנו מגיעים לסכום של 50,000$. זה ממש לא מופרך. אנחנו יכולים להגיע בקלות ליעד הסופי. אני כל כך רוצה לשמח את העניים שמתחננים לגבאים שלא מפסיקים להתקשר ומצפים לעזרה שלנו.

אז בקשה אישית, אנא כנסו עכשיו לקמפיין ההתרמה שלנו ותרמו בעין יפה את הסכום ויחד נגיע ליעד המלא שלנו ונוכל לשמח יותר ויותר משפחות יקרות, שיוכלו לחגוג את ליל הסדר של חג הפסח בהרחבה ובלב שמח.

אני רוצה להודות אישית מראש לכל אחד ואחת שייענו בשמחה מכל הלב לבקשה שלי שהיא לא לטובתי, אלא אך ורק טובת העניים לנגד עינינו ולנגד עיניכם.

אסיים בברכה במילים של הקדוש ברוך הוא כפי שהן מופיעות בתורה: “אם אתה משמח את שלי אני משמח את שלך” (דברים טז יא, ברש”י). אם אנחנו נחשוב על הזולת ונביא שמחה בלב לאחרים, השם ישמח אותנו. שנזכה לחגוג את חג הפסח הקרוב יחד עם משפחתנו בלב שמח, בביטחון בשלווה וברוב נחת.

שלכם,

רפאל קרמר

לתת - ביחד ומכל הלב!

לתת – ביחד ומכל הלב!

פרשת השבוע היא פרשת מצורע והיא השבת הסמוכה לחג הפסח. כידוע, השבת שלפני פסח נקראת “שבת הגדול”. במאמרנו השבוע נעסוק בעניין זה של שבת הגדול, ובסיבה לקביעת שם זה לשבת זו.

אולי גם זה יעניין אתכם:

הכל מוכן לסעודה – תזריע

לחשב מסלול מחדש – תזריע מצורע

לשמוח, אבל באמת! – שמיני

כדרכנו נתחיל בתורה נפלאה שרבי נחמן גילה:

“עיקר הצער והייסורים שיש לאדם הוא אך ורק מחסרון הדעת. כלומר, חוסר מודעות ואמונה בהשגחה שהשם מנהיג את הכל. אמנם יש צער שבלתי ניתן להתעלם ממנו, כמו צער הייסורים שיש בעת פרידת הנשמה מהגוף לאחר שהיו כל כך קשורים, ובכל זאת, כשיש לאדם דעת והבנה שהכל בהשגחה מהבורא קל לו יותר להתמודד גם עם ייסורים כאלו, כל שכן ייסורים אחרים שכלל לא מרגישים כאשר מבינים שהכל בהשגחה ולטובה, “השם נתן והשם לקח”.

הבעיה מתחילה בכך שאדם נופל אל מתחת להנהגת הטבע, הוא נופל מהאמונה בהשם ומאמין אך ורק בנסיבות ובמקרי הזמן. זוהי הסיבה העיקרית לסבל של עם ישראל בגלות, מכיוון שהם שרויים בין האומות ולמדו מהם לתלות את הכל בהנהגת הטבע ובמקרי הזמן. למען האמת הגויים הם אכן תחת הנהגת הטבע והמזל, אולם עם ישראל גבוהים מהמזל והנהגתם היא אך ורק השגחה של הבורא, וכאשר הם נופלים מהאמונה ותולים הכל בנסיבות הם סובלים צער וייסורים מהאומות, וכאמור, כשנופלים מהדעת בהכרח מרגישים את הצער והייסורים.

רבי נחמן מלמד, שכאשר הקדוש ברוך הוא רוצה לעזור לעם ישראל להינצל מאומה שמציקה להם הוא ממשיך דעת, גילוי של אמונה בהשגחת הבורא מ’סוף העולם’. כלומר, מההנהגה שתהיה בעולם לעתיד לבוא שאז הכל יתנהג אך ורק בהשגחה. בימינו נראה שהכל מתנהל בדרך הטבע, רק על פי סיבות טבעיות. אולם לעתיד ידעו כולם ויבינו שהכל מתנהג אך ורק בהשגחת הבורא וכוחות הטבע כולם יתבטלו, כמו שכתוב: “והשמים כעשן נמלחו והארץ כבגד תבלה” (ישעיה נא).

כשיש לאדם דעת והבנה שהכל בהשגחה מהבורא קל לו יותר להתמודד גם עם ייסורים כאלו, כל שכן ייסורים אחרים שכלל לא מרגישים כאשר מבינים שהכל בהשגחה ולטובה!

רבי נחמן ממשיך וטווה את דבריו על פי הרעיון של הנהגת ההשגחה של העולם העתיד לבוא, ומגלה כיצד ניתן להמשיך את ההנהגה הזו גם בימינו אלה. מלמד רבי נחמן:

“התפילה משנה את הטבע, ישנה מערכת טבע המחייבת התנהלות לפי הכללים שלה, ואילו אנחנו עם ישראל בתפילותינו יכולים לשנות את הטבע. כל אחד מאתנו בוודאי זוכר מצב שבו הוא היה בבעיה, שבדרך הטבע לא היה סיכוי לצאת ממנו, וברגע האמת הוא נשא תפילה קצרה או ארוכה להשם והישועה באה ממקור לא צפוי ובניגוד להיגיון. כי אכן יש השם בעולם והוא מנהל את העולם שלא בדרך הטבע, כלומר הטבע כפוף לבורא העולם המשגיח ומנהל ומנהיג את הבריאה כרצונו.

רבי נחמן מסביר שההשגחה נקראת “גדול’, כמו בפסוק: “כי מי גוי ‘גדול’ אשר לו אלוקים קרובים אליו כהשם אלוקינו בכל קראנו אליו” (דברים, ד). זו הגדולה של עם ישראל – שהשם יתברך שומע את התפילות שלנו ומשנה עבורנו את הטבע. כמו כן על הפסוק: “ספרה נא לי את הגדולות אשר עשה אלישע” (מלכים ב, ח) – ה”גדולות”, הניסים שאלישע חולל. חכמינו מלמדים שהניסים היו באמצעות תפילה, כי לשנות את הטבע זה על ידי תפילה, בחינת נסים, השגחה, שהיא הפך הטבע. וזו גדולה. בחינת “גדול”.

על פי דברים אלו מסביר רבי נתן את הסיבה לקריאת השבת הזו שלפני פסח “שבת הגדול”:

“כל הניסים שהיו במצרים שהשם שידד את המערכות, עשרת המכות שהשם הנחית על המצרים היו היפך הגמור של הטבע. ראו בעליל שהשם שולט בבריאה כרצונו ואין שום חיוב מערכת הטבע כלל. למשל במכת דם, המים נהפכו לדם וכיוצא. מהיכן השם המשיך את הגילוי וההארה של הניסים לתוך מערכת הטבע? מההנהגה שתהיה לעתיד לבוא, שאז הכל יתנהג אך ורק בהשגחה של הבורא ללא שום הנהגת הטבע. לכן, עיקר יציאת מצרים נמשכת מ’שבת’, מכיוון ש’שבת’ נקראת יום שכולו טוב, שהיא ההנהגה שתהיה לעתיד לבוא כאשר הכל יתנהג רק בהשגחה, משם השם המשיך את הנס מעולם העתיד – לעולם שלנו, לימינו אנו.

במילים אחרות, כל נס שקורה כאן בעולם – הכל נמשך מהעולם של לעתיד לבוא, שאז הטבע יתבטל וההשגחה תהיה ההנהגה הפשוטה והטבעית (אופס, שמתם לב שבאופן ‘טבעי’ אנחנו רגילים לומר שהכל מתנהג בצורה ‘טבעית’..), ומשם הקדוש ברוך הוא ממשיך ניסים והנהגה שלא לפי דרך הטבע, ומגלה שהכל בהשגחתו גם כאן בעולמנו הנוכחי.

ומכיוון שהפסח עצמו נקרא בלשון הכתוב ‘שבת’, כמו בפסוק: “וספרתם לכם ממחרת השבת” (ויקרא כג, טו ברש”י) שהכוונה על חג הפסח, וזאת מכיוון שעיקר הכוח והעוצמה של חג הפסח מקורו בשבת. כלומר, בהנהגה שתהיה לעתיד לבוא. לכן, השבת שלפני פסח, גילוי הנהגת ההשגחה, ההנהגה הניסית הנקראת “גדול”, נקראת “שבת הגדול”.

הדברים כמובן שייכים לימינו ולתקופה שלנו כמו בתקופה של יציאת מצרים: גם אנחנו מחכים בכל יום שהקדוש ברוך הוא יגאל אותנו, כולנו כל כך מצפים לביאת הגואל במהרה, אבל באיזשהו מקום נפלנו להנהגת הטבע ולא נראה לנו שהגאולה באופק, נפלנו לחישובים של סטטיסטיקות ומדדים הגיוניים. מדוע? כי זה מה שהתקשורת מזינה אותנו. היא “מלמדת” אותנו איך לחשוב ואיך להסביר כל דבר.

אבל אנחנו לא רוצים את ההסברים שלהם כדי להסביר את הטירוף שקורה בעולם. רק בשבועיים האחרונים נרצחו בארץ הקודש אחד עשר אנשים, מתוכם עשרה יהודים, בפיגועי טרור קשים. בעולם מתנהלת מלחמה קשה בין רוסיה ואוקראינה שגררה את כל העולם לנקוט צד בעניין. אנחנו נמצאים בטירוף של מערכות, מאין תבוא הישועה שלנו, איך נוכל להימלט ולהתעלות מעבר לשגרה הנפיצה והשברירית הזאת? עלינו להיזכר בהשגחה של השם בעולם כפי שהיא תהיה לעתיד, כאשר השם יגלה את ההשגחה שלו ללא מסננות, ללא התלבשות של דרך הטבע, משם ניתן להמשיך גם עלינו בתקופה קשה זו הנהגה של השגחת השם ולחלץ אותנו מהמצב הקשה שלנו.

הלוואי שנזכה לראות ניסים ונפלאות בקיבוץ נדחי ישראל לארץ ישראל ובהתגשמות הפסוק: “כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות” (מיכה ז, טו). אמן ואמן.

(על פי ליקוטי הלכות, נטילת ידים שחרית ב, ז).

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם.