פרנסה מהרגליים או משמים?

פרנסה מהרגליים או משמים? בואו לגלות את הקשר המיוחד בין אמונה, רגליים ופרנסה, גם כזו שבאה ממרחקים!

הפרנסה של האדם מושווית לרגליים, כפי שמלמדים אותנו חז”ל (סנהדרין ק, א): “זה ממונו של אדם – שמעמידו על רגליו” (מעניק לו ביטחון פיננסי).

וכך מלמד רבי נחמן מברסלב:

חשוב לרומם את פרנסתו של אדם ממדרגת ‘לחם הפנים’… לחם הפנים נאפה בערב שבת אחר הצהריים ושמר, בדרך נס, על טריותו עד ליום השבת שלאחריו כעבור תשעה ימים, לכן מסמל לחם הפנים פרנסה קלה הבאה היישר מאלוקים (בדומה למן). כאשר האדם יכול לרומם את פרנסתו לדרגה של ‘לחם הפנים’, כלומר כשהוא מאמין באמת בבורא שיפרנס אותו – אז הוא מביא באמצעות פרנסתו מחילה על חטאיו ומגלה אלוקות בעולם (על פי ליקוטי מוהר”ן ח”א לט, ט).

הפרנסה היא לא דבר פשוט. היא תובעת התמדה ועמל קשים. האדם לא יכול כלל לדעת אם המאמצים שלו יצליחו. רבי נחמן מלמד שלכל סוגי המלאכה ישנם שורשים בשלושים ותשעה טיפוסי המלאכה היסודיים ששימשו בהקמת המשכן (ראו שבת עג, א). הדבר מצביע על כך שעבור איש אמונה אפילו מלאכה פשוטה לובשת איצטלה של רוחניות, שכביכול הוא בונה משכן על ידי עבודתו (והרי זוהי למעשה פעולתו כאשר הוא מפרנס את בני ביתו).

אולי גם זה יעניין אתכם:

פרנסה נאמנה

פרנסה באמצע הדרך

הברכה בידיים שלנו

תחברו אותם זה טוב לפרנסה

סגולה לפרנסה – פרשת המן

סדנת ניווט – אמונה עם שלוש נקודות

בשלבים או בקפיצה?

למה אמונה?

הולכות יד ביד

יום חדש אני חדש

אולם, אם לאדם חסרה אמונה הוא עוסק לשווא ב”שלושים ותשעה אבות המלאכה”. רק האדם שיודע שאלוקים לבדו הוא המספק את צרכיו – רק לו אין דאגות לפרנסה. לכן, על האדם לשקוד תמיד על חיזוק האמונה שלו, המקבילה אף היא לרגליים.

ועוד משהו מלמד אותנו רבי נחמן – שהצורך לנסוע למטרות עסקים נובע מפגם באמונה (ליקוטי מוהר”ן ח”א, מ).

חשוב לרומם את פרנסתו של אדם ממדרגת ‘לחם הפנים’… לחם הפנים נאפה בערב שבת אחר הצהריים ושמר, בדרך נס, על טריותו עד ליום השבת שלאחריו כעבור תשעה ימים, לכן מסמל לחם הפנים פרנסה קלה הבאה היישר מאלוקים (בדומה למן)…

רבי נתן מברסלב מסביר שהגלות היא, באופן כללי, תוצאה של אמונה פגומה. בדיוק כפי שאדם הראשון וחווה אשתו גורשו מגן עדן מכיוון שאכלו מעץ הדעת, ועם ישראל בכלל הוגלה לבבל כדי לתקן את חטא עבודת האלילים, כך גם כל הנסיעות שאדם נוסע נחוצות על מנת לתקן את האמונה שלו.

מבחינה מושגית, הנסיעה ממקום למקום מחייבת שימוש ברגליים כדי למצוא ולהעלות את כל ניצוצות הקדושה שהתפזרו בעולם כולו. לכן, למרות שהפגם המקורי באמונה הוא זה שחולל את תבנית ה”מסע והגלות” הלאומית שלנו, בני אדם יכולים להשתמש בנסיעות שלהם כדי להפיק מהן תועלת רוחנית – לעצמם ואפילו לעולם כולו (ליקוטי הלכות, פקדון ה, יט). מכיוון שנסיעות רבות מתבצעות כדי לקדם עסקים, עלינו להתחזק באמונה שרק כך יוצר-כל הוא המספק את הפרנסה שלנו.

בכוחן של הנסיעות אף לעורר את רחמי הבורא כך שגם בעינינו הן ייראו כרחמים, וכך מלמד אותנו רבי נחמן:

על יסוד המילה “אלה” המשותפת לשני הפסוקים: “אלה אלוקיך ישראל” (שמות לב, ד) ו”אלה מסעי בני ישראל” (במדבר י, כח) קובע המדרש, כי הנסיעות מתקנות את חטא עבודת האלילים. כאשר בני אדם סוגדים לאלילים, או אפילו כאשר אמונתם אינה שלמה, ישנו חרון אף בעולם. אולם, בכוחן של נסיעותיהם של ישראל ממקום למקום להמתיק את חרון האף ולהביא לגילוי רחמים כאלו שיהיו מובנים גם לנו כרחמים.

אמנם, כל מאורע שקורה לאדם – הן טוב והן רע – משקף היבט של רחמים. אפילו הסבל נועד לטובת האדם. אולם, באמצעות הנסיעות מוסר חרון האף ומתגלים רחמים הנראים ככאלה גם לעיניו הגשמיות.

אדם שיודע שאלוקים מספק את כל צרכיו לא דואג לפרנסה

רק אדם שיודע שאלוקים לבדו הוא המספק את צרכיו – רק לו אין דאגות לפרנסה!

זוהי משמעות הפסוק (בראשית מג, יד) “וא-ל שדי ייתן לכם רחמים”. כלומר, רחמי הבורא יינתנו כביכול בידיכם – בתחום השגתכם, נוכל להשיג ולראות כיצד הרחמים הם אכן רחמים, כיצד אדם מתרפא מחולי או ניצל מצרה. רעיון זה מרומז במילה “ישראל” שבפסוק לעיל: “אלה מסעי בני ישראל” – שאותיותיה הן ראשי התיבות של “אשדי יתן לכם רחמים” (על פי ליקוטי מוהר”ן ח”ב, סב).

“רגלוהי דבר איניש ערבין ביה, לאתר דמתבעי – תמן מובילין יתיה” – רגליו של בן אדם הן ערבות בו, למקום שהוא נדרש – שמה הן מובילות אותו, כך מלמד אותנו התלמוד (סוכה נג, א)

כלומר, כאשר רגליו של אדם “חזקות” הן מחזיקות אותו איתן ומבטיחות שלא ירד לעולם הרוע והטומאה (ליקוטי מוהר”ן ח”א י, ט).

אנשים נמצאים היום בתנועה מתמדת – נוסעים לעבודה, לחנות, לבקר חברים או משפחה, ללמוד ועוד. בפני האדם בן זמננו פתוחים אופקים שלא חלמו עליהם לפני מאות שנים. לכן, יכולתו של האדם לחולל תיקונים היום גדולה בהרבה מזו שהייתה בדורות עברו. וכל אדם, על ידי נסיעותיו, מסוגל לעשות זאת.

רבי נחמן מלמד, שבכל מקום שאליו אדם מגיע, הוא מסוגל לחולל בו תיקונים שרי בכל מקום שאליו הוא יגיע הוא יעשה מעשה טוב כלשהו. אם רק יישמר מפני חטא, יתקן מאליו ניצוצות קדושה בכל מקום שבו הוא מבקר (על פי שיחות הר”ן, פה).

(המאמר מבוסס על דברי המחבר בספרו אנטומיה של הנשמהכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!).

לאמונה ולכוח התפילה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!