פעם אחת ולתמיד: איך עושים התבודדות – המעלה העליונה מן הכל?

פעם אחת ולתמיד איך עושים התבודדות המעלה העליונה מן הכל

אז פעם אחת ולתמיד אני שואל: איך באמת עושים התבודדות, את הדבר הגדול אותו כינה רבי נחמן מברסלב המעלה העליונה מן הכל?

שלום לכם,

יש לי שאלה, אפשר לומר לי איך עושים התבודדות… כי אני באמת לא מבין איך עושים את זה?

מחכה לתשובה, אייל.

שלום גם לך אייל היקר,

בשמחה, אתן לך כמה טיפים. אבל תחילה, כדי שתוכל לקבל תשובות בכל פעם שתיתקל בקושי של איך עושים התבודדות, הנה כמה ספרים שכדאי לך (ולכל מי שקורא ומתעניין) שיהיו בהישג יד (ניתן להשיג אותם בחנות האתר שלנו): הנשק העדין, אשפוך את ליבי, השתפכות הנפש – משיבת נפש. אלה ספרים מדהימים המכוונים לדרכו של רבי נחמן למדיטציה יהודית וכאלה שעשו מהפך של ממש בחיים של אנשים רבים בארץ וברחבי העולם! פידבקים נפלאים אנחנו מקבלים מהם כל הזמן!

אנשים רבים, כשהם מתחילים את דרכם בהתבודדות מתלוננים שזה קשה, וזה בסדר. אני זוכר שמישהו פעם סיפר לי שאחרי 30 שנים!!! זה עדיין לא קל לו. כן, ממש כך.

כשעם ישראל היו במצרים, פרעה גרם להם לעבוד כל כך קשה מכיוון שידע שאם יהיו להם כמה דקות להרהר במה שקורה להם הם יפנו מיד יפנו לאומנות אבותיהם – התפילה, ומיד ייגאלו. וזה רק כדי להמחיש לך, אם כי על קצה המזלג, את כוחה של התפילה!

אולי גם זה יעניין אתכם:

האם מישהו שומר על הדלת של חסידות ברסלב

איך אני יכול להיות שמח?

אם אני מתפלל, אני מקבל הכל?

למה אסור להתאבד על פי היהדות?

בכל אופן, בקרב הזה אנחנו מוצאים את עצמנו מדי יום עם היצר הרע, במיוחד מאז הופעת הטכנולוגיה המתקדמת של העשור פלוס האחרון שבה כמעט כל החושים שלנו כפופים למה שקורה סביבנו, אבל לא לשום דבר שקורה בתוכנו!

רבי נחמן מייעץ לנו לעשות את ההכנות להתבודדות בשעות המוקדמות של הבוקר. בתקופתו של רבי נחמן היה מדובר בזמן של אחרי חצות הלילה, אז חסידי ברסלב היו הולכים לישון מוקדם מאוד ומתעוררים לחצות ומיד מתבודדים, מכיוון משהמוח עדיין רענן.

אנשים רבים, כשהם מתחילים את דרכם בהתבודדות מתלוננים שזה קשה, וזה בסדר. מישהו פעם פעם סיפר לי שאחרי 30 שנים!!! זה עדיין לא קל לו.

דברים יומיומיים מהבהבים וככל שהיום מתקדם כך גם ההבזקים. למרות שיכול להיות שיהיה לך קשה להתעורר בשעה שציינתי, אני חושב שהתבודדות בשעה מוקדמת, אחרי שאתה קם, היא דבר טוב. אבל זה לא אומר שאי אפשר לעשות את זה באמצע היום או בכל שעה במהלך היום, אלא שהרבה יותר קשה להגיע לאותה נקודה שמגיעים לזו של מוקדם בבוקר. הדבר החשוב לעשות הוא “להשתחרר” ממה שאנחנו עושים, חווים, מרגישים, ולהיכנס להתבודדות רגועים ומוכנים.

איש יקר אחד, שהיום הוא רב גדול בישראל, אמר שהוא מתחיל את ההתבודדות בזמן שהוא שוטף את הכלים בכיור… אם אתה יכול להתחיל לאמן את עצמך לחטוף זמן אפילו בכמויות קטנות (ולרוב, עדיף להתחיל בדרך זו) אבל להתמיד עם זה ולהפוך את זה לדבר קבוע בשגרת היום והחיים שלך – זה דבר נפלא. תתחיל להרגיש את החשיבות של ההתבוננות העצמית, לתוך הפנימיות שלך, ולהיות יותר ויותר נוכח בעצמך.

בבוקר הכי טוב להתבודד, אבל אפשר בכל שעה במהלך היום!

בבוקר הכי טוב להתבודד, אבל אפשר בכל שעה במהלך היום!

לא צריך מורה, אבל רבי נחמן המליץ תמיד לדבר עם חברים על עבודת השם שלהם. אולי הם ישתפו ברעיונות ועצות טובות, כמו שאנחנו עושים. יש משהו מאוד מומלץ לרגעים שבהם יכול להיות שלא יהיו לך דיבורים/מילים: לחזור שוב ושוב ולומר “השם, אין לי מה לומר, אנא פתח את פי וזכה אותי לדבר איתך…” אפשר לומר זאת כמה פעמים שאתה רוצה, להתחנן בפני השם, עד שבסופו של דבר המילים יזרמו. והן יזרמו, מניסיון. זה דבר שקורה. לחלק מהאנשים זה קורה תוך זמן קצר, ולחלק תוך זמן ארוך יותר.

כמו כן, מומלץ מאוד להתחיל את ההתבודדות בתודה על כל מה שיש לך, בשבח והלל לבורא עולם, ואחר כך להמשיך לבקש ממנו את הדברים שאתה צריך. ובסוף, כן שוב, להודות אבל יותר לעומק, על הפרטים הכי קטנים שאתה מצליח להגיע אליהם, ולא רק הגדולים והכלל עולמיים. והכי חשוב – את ההתבודדות תמיד מסיימים בנימה חיובית, ואם אפשר עם חיוך.

יש כל כך הרבה מה לומר על מושג ההתבודדות, אבל אני חושב שתמצא את האינפורמציה הנוספת שתרצה בספרים שהמלצתי לך ותוך כדי ההתבודדות.

מקווה שעזרתי, בהצלחה עצומה!

גם לכם יש שאלות שיכולות לעניין ולזכות את הרבים? בשביל זה אנחנו כאןשלחו אלינו ואנו נענה בשמחה במדור ברסלבפדיה – שאלות ותשובות מעניינות בנושאים שונים ומגוונים בקישור הזה.