פורים – תלבשו בגדי מלכות!

לא רק שהקב”ה הציל אותנו מהמזימה המרושעת של המן הרשע, הוא גם סלח לנו לגמרי! סיבה מספיק טובה ללבוש בגדי מלכות, נכון?

אחרי שתלו את המן על העץ, המגילה מספרת לנו שחמת המלך שככה: “ויתלו את המן על העץ אשר הכין למרדכי וחמת המלך שככה” (אסתר ז, י).

אנחנו מכירים את הכלל האומר, שכאשר מגילת אסתר משתמשת בביטוי “המלך” ללא הזכרת שם כלשהו הכוונה היא בעיקר למלך בורא עולם, אך גם לאחשוורוש.

ושואל המהר”ל מפראג, מדוע יש צורך להזכיר שהכעס של אחשוורוש שכך? ועונה, שאחשוורוש ששנא את היהודים (היה אנטישמי במושגים של היום) כבר לא כעס עליהם. אבל על המן הוא המשיך לכעוס. ובעצם, כל הנקודות שהמן העלה נגד העם היהודי כדי להסית את אותו נגדם הוסרו מליבו (שם ח, ג).

אולי גם זה יעניין אתכם:

שמעתם? משנכנס אדר מרבים בשמחה!

תהרגו את המן מצחוק

פורים – שני צדדים למקל

זה שמלך מוכן למכור חלק ניכר מנתיניו עבור עשרת אלפים כיכרות זהב ולתת להם להיהרג, ועכשיו הוא לטובתם – זה גם נס שצריך להודות עליו למלך בורא עולם. וזה, כותב המהר”ל, רק חלק מהנס. כי לא רק שהקב”ה הציל אותנו מהמזימה המרושעת של המן הרשע, הקב”ה גם סלח לעם ישראל לגמרי, אפילו לאלה שחטאו כשהשתחוו להמן ונהנו מהסעודה של אחשוורוש (מגילה יב, א). הסליחה הזו של בורא עולם גרמה למלך האנושי (אחשוורוש) להסתכל עלינו בחיבה ובעין טובה, לכן חמתו שככה.

הסליחה הזו של בורא עולם גרמה למלך האנושי (אחשוורוש) להסתכל עלינו בחיבה ובעין טובה, לכן חמתו שככה.

רבי נתן מברסלב אומר, שבימי בית המקדש בגדי הכהנים עוררו משמים מחילה לעם ישראל. לבוש נגזר מהמושג המכונה חשמל. את המילה חשמל אפשר לחלק לשתי מילים: חש – כמו הס, שתיקה, ומל – דיבור. (כולנו יודעים שהבגדים שלנו אומרים משהו על מי שאנחנו ובאותו זמן ‘משתיקים’ את הפגמים הפיזיים שלנו…). לכן אומר רבי נתן, על כל אחד מאיתנו מוטלת החובה אפילו במעט לנהוג כמו הכהן ולעורר מחילה משמים לעם ישראל.

כיצד? על ידי הוספת דעת (תודעה אלוקית) לעצמנו ולאחרים.

במובן מסוים, דעת היא לבוש לרצון שלנו. הרצון העמוק והמהותי ביותר של יהודי הוא לעשות למען הבורא. עם זאת, הרבה דברים מפריעים לנו ולכן אנחנו צריכים את הצדיק, הכהן, ולפעמים חבר, שיוסיף על הדעת שלנו כדי לפנות דברים לא רצויים מתוכנו.

למרות שהמרדף אחרי הדעת דורש קצת דיבור, לשאול ולענות, לעתים קרובות מגיעים לנקודה שבה שתיקה היא התשובה הנכונה היחידה. באותה נקודה שקטה – הרצון – אדם מקבל את כל התשובות שהוא צריך לעשות למען הבורא.

פעם, כשצמר היה החומר הבסיסי לרוב הבגדים, גזיזת הכבשים הייתה נעשית בשמחה ובחגיגה. הסיבה העמוקה יותר לחגיגת המעמד, אומר רבי נתן, הייתה השמחה שבידיעה שדעת גדולה יותר נמצאת בפתח.

המן מוביל את מרדכי על סוס המלך בבגדי המלך

במשתה שערך אחשוורוש הוא לבש את בגדיו של הכהן הגדול כדי לציין את הסוף הנראה, חלילה, של הדעת היהודית, של הסליחה (שהרי עברו 70 שנה מאז הגלות) והיה נראה לו שהגאולה שלהם לא תתרחש. אולם מרדכי היהודי ואסתר המלכה הוכיחו שהוא טועה – אסתר המלכה כשהתלבשה בנבואה (אסתר ה, א) ומרדכי הצדיק כשהורכב על הסוס בלבוש מלכות מרהיב מאוד כמו כהן (שם ח, טו). ועם ישראל אכן זכה להיגאל באותה תקופה – לשוב לישראל ולבנות את בית המקדש השני.

פורים שמח! ואם שותים – לא נוהגים!

(מבוסס על דברי רבי נתן מברסלב, ליקוטי הלכות, ראשית הגז, ג).

בואו ליהנות מעוד מאמרים מעוררים על החג הכי מצחיק בשנה – פוריםבקישור הזה! ולא רק, לאמונה ולכוח התפילה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!