עניין של גישה

עניין של גישה
לרבי נחמן מברסלב ישנה אמרה יסודית שחשוב לזכור אותה היטב: אם אדם לא רוצה לסבול מעט, יסבול הרבה. ככה פשוט, ככה עמוק!

החיים שלנו, אם הם טובים או לא חלילה, נקבעים על פי רוב על ידינו, על פי הדרך בה אנו מסתכלים עליהם.

אם אנחנו יודעים להסתכל נכון על החיים, ‘למדוד’ נכון את המרכיבים של מערכת החיים שלנו, שכל זה נקרא ‘ישוב הדעת’, נגלה שהדברים שנראים לנו כקשים מאוד הם באמת לא כל כך קשים. ואפילו יש בהם יתרונות, וגם מה שנראה לנו שיש לנו רק מעט דברים לשמוח בהם וכן הלאה.

מי שלא מוכן לסבול מעט…

לרבי נחמן מברסלב ישנה אמרה יסודית שחשוב לזכור אותה היטב: אם אדם לא רוצה לסבול מעט, הוא יסבול הרבה…

רבי נחמן מלמד אותנו שכדאי לאדם להרגיל את עצמנו לקבל את מעט הצער שצריך לעבור עליו באהבה והכנעה, ולא יבעט בייסורים, כי אז על פי רוב הוא רק יסתבך עוד יותר.

אולי גם זה יעניין אתכם:

אפילו עכשיו

בלי יום רע אחד בחיים שלי

להתמודד עם החושך

איך היה הבוקר שלכם?

לשדרג את השלילי לחיובי

שמעתי ממורי הרב לוי יצחק בנדר זצ”ל, זקן חסידי ברסלב, שסיפר סיפור על המהר”ל מפראג זצוק”ל, הגאון המופלא שעשה את ה’גולם’ הידוע:

פעם אחת הגיע אל המהר”ל מפראג יהודי שהיה מלא בצרות שונות ומשונות, לא עלינו, חוליים קשים ומרים, עניות ודוחק ועוד המון צרות שונות ומשונות, שלא נדע.

אותו יהודי החליט שזהו, די, הוא כבר לא יכול לסבול יותר! כמה כבר אפשר? כל כך הרבה שנים הוא סובל ולא נראה שיש סוף לדבר הזה. לכן החלט לנסוע אל המהר”ל מפראג ולספר לו את כל מה שעובר עליו, לבקש ממנו שיברך אותו ויראה בעיני קודשו מהי סיבת הייסורים שלו, מה עליו לעשות כדי להיפטר או לכל הפחות להקל מהצרות והייסורים.

רבי נחמן מלמד אותנו שכדאי לאדם להרגיל את עצמנו לקבל את מעט הצער שצריך לעבור עליו באהבה והכנעה, ולא יבעט בייסורים, כי אז על פי רוב הוא רק יסתבך עוד יותר.

הוא נסע לפראג ונכנס לגאון. כמובן, הוא לא היה היחידי שרצה לראות את הצדיק, לכן נאלץ להמתין בחדר ההמתנה. הוא התיישב על אחד הכיסאות שם עד שיגיע תורו והוא יכנס אל הצדיק ויפרק מעליו את מטען הסבל והייסורים.

הוא חיכה וחיכה וחיכה עד שנרדם… וחלם חלום.

בחלומו, הוא ראה את עצמו בית דין של מעלה אחרי פטירתו, והתחילו לדון אותו על המצוות שעשה ולעומת זאת על העבירות שעבר.

ואז, הוא ראה רבבות של מלאכים לבנים שהביאו איתם חבילות של מצוות והניחו אותן על כף המאזניים לצד זכות, ומצד שני הגיעו רבבות מלאכים עם חבילות של עבירות והניחו בצד השני, וכך התמשך הדבר זמן מה, שבכל פעם מביאים מלאכים מצד זה ומהצד השני, ועוד ועוד, עד שבסוף המלאכים הפסיקו להגיע. ואז, למגינת ליבו, הוא ראה שהעבירות גורות על המצוות וכף המאזניים נוטה לצד החובה…

למזלו, ישנם חשבונות נוספים שם למעלה, ולכף הזכויות של אותו יהודי מיוסר התחילו להוסיף גם את הצרות והייסורים שעבר בעולם הזה. וכפי שציינתי – הוא באמת היה אדם מיוסר מאוד, לא בצורה רגילה ממש. ואז, התחילו להגיע לבית הדין של מעלה עגלות עמוסות צרות, סבל, ייסורים, בעיות, קשיי, עגמת נפש, כעס, מכאובים… עגלות? קונטיינרים של צער ומכאוב מילאו את האולם.

מי שלא רוצה לסבול מעט יסבול הרבה

“מי שלא רוצה לסבול מעט, יסבול הרבה” (רבי נחמן מברסלב)

וכך הביאו עוד ועוד והכל הצטרף לצד המצוות, והכף התחילה לנטות לצד הזכות עד שהיה חסר ממש מעט כדי שהיא תיטה לכף זכות… אבל אז הקונטיינרים הפסיקו להגיע.

המתח גבר, כן גם בחלום, והאדם החל לשאול את עצמו, ‘מה יהיה? לאן תיטה הכף בסוף?… הוא כל כך נבהל ונחרד עד שהתחיל לצעוק בחלום בבהלה ‘תביאו עוד! תביאו עוד!’…

ומתוך צעקות ה’תביאו עוד!’ הוא התעורר ומצא את המהר”ל מפראג עומד לידו.

“מה רצונך?” שאל אותו הצדיק בקולו הרחום. אבל האיש הזה לא רצה לומר כלום, שלא יגרע חלילה מהייסורים שלו. הוא קם ופנה החוצה.

את כל החיזיון הזה פעל המהר”ל, שראה ברוח הקודש שלו שהיהודי הזה אמור להגיע אליו, והוא סובל כאלה ייסורים, לכן עשה מה שעשה כדי להפיל עליו שינה ולהראות לו את החלום הזה, כדי שידע מה קורה למעלה בעולם העליון עם כל החשבונות שלהם.

הסיפור הזה הוא מסר עבור כל אחד מאיתנו. אנחנו צריכים להתחזק ולהרבות במצוות ומעשים טובים, להרבות בזכויות ולמעט בחובות, אבל גם לא לשכוח שאנחנו נמצאים אצל רבי גדול כזה שמלמד אותנו שאם אדם מקושר לצדיק אמיתי, כמו רבי נחמן, והוא שומע בקולו אז החיים שלו נראים כבר אחרת.

אם אדם לא רוצה לסבול מעט – הוא יסבול הרבה! זו עצת העצות שאם נקיים אותה החיים שלנו יראו אחרת ויהיה לנו הרבה יותר קל.

עניין של גישה. לא יותר מזה.

(הדברים מבוססים על דברי המחבר מתוך ספר תכסיסי מלחמהכנסו ותיהנו מהמבצעים המיוחדים של חנות האתר שלנו!).

מאמרים נפלאים ומרתקים נוספים בנושא צמיחה אישית תמצאו בקישור הזה.