צפירת הרגעה: עשו את זה קודם ועכשיו לנו זה הרבה יותר קל. רבי נחמן עם השיעור המאלף והטיפ המושלם לחיים מאושרים!
רבי נחמן מלמד אותנו שיעור מאלף לחיים:
“עַכְשָׁיו בְּנָקֵל יוֹתֵר לַעֲמֹד בְּנִיסָּיוֹן, כִּי הָרִאשׁוֹנִים שֶׁעָמְדוּ בְּנִיסָּיוֹן כְּבָר שָׁבְרוּ כָּל כָּךְ קְלִפָּה הַזֹּאת שֶׁל תַּאֲוָוה זוֹ. עַד שֶׁעַכְשָׁיו בְּקַל יְכוֹלִים לַעֲמֹד בְּנִיסָּיוֹן, וַאֲפִילּוּ אִישׁ פָּשׁוּט לְגַמְרֵי יָכוֹל עַכְשָׁיו לַעֲמֹד בְּנִיסָּיוֹן.
“וְעַל כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ ז”ל (סַנְהֶדְרִין יט:): “תָּקְפּוֹ שֶׁל יוֹסֵף עַנְוְותָנוּתוֹ שֶׁל בֹּעַז וְתָקְפּוֹ שֶׁל בֹּעַז עַנְוְותָנוּתוֹ שֶׁל פַּלְטִי בֶּן לַיִשׁ”. כִּי תֹּקֶף הַנִּיסָּיוֹן שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק (בְּרֵאשִׁית לט) הָיָה דָּבָר קַל וּפָשׁוּט אֵצֶל בֹּעַז שֶׁהָיָה אַחֲרָיו (רוּת ג). וְכֵן תֹּקֶף הַנִּיסָּיוֹן שֶׁל בֹּעַז הָיָה קַל וּפָשׁוּט אֵצֶל פַּלְטִי (שְׁמוּאֵל א כה). כִּי כָּל מִי שֶׁהָיָה אַחֲרוֹן יוֹתֵר הַנִּיסָּיוֹן קַל אֶצְלוֹ יוֹתֵר כַּנַּ”ל. וְעַל כֵּן עַכְשָׁיו בְּנָקֵל לַעֲמֹד בְּנִיסָּיוֹן, אֲפִילּוּ אִישׁ פָּשׁוּט לְגַמְרֵי כַּנַּ”ל (שיחות הר”ן קי”ד).
אולי גם זה יעניין אתכם:
אשת פוטיפר ניסתה לפתות את יוסף הצדיק, אבל הוא הצליח לעמוד בניסיון המאוד לא קל הזה וברח (בראשית לט).
לכולנו יש פיתויים, במידה כזו או אחרת, לעיתים קרובות בחיינו. עבור חלקנו, הפיתויים האלה חזקים מספיק כדי להיקרא התמכרויות. האם נוכל להתגבר עליהם? ומה ההבדל בין אם נתפתה או לא?
“כִּי כָּל מִי שֶׁהָיָה אַחֲרוֹן יוֹתֵר הַנִּיסָּיוֹן קַל אֶצְלוֹ יוֹתֵר כַּנַּ”ל, וְעַל כֵּן עַכְשָׁיו בְּנָקֵל לַעֲמֹד בְּנִיסָּיוֹן, אֲפִילּוּ אִישׁ פָּשׁוּט לְגַמְרֵי כַּנַּ”ל!”
רבי נחמן, בדבריו לעיל, מלמד אותנו דבר מדהים: קל יותר לעמוד בניסיון היום מפעם. הוא מסביר שהפיתוי/ניסיון עמוס בקליפות – כוחות של אנרגיה לא קדושה, כוחות הטומאה. וכאשר אדם מתגבר על הפיתוי הקליפות נשברות, עד כדי כך שכאשר הבאים אחריו עומדים בפני מבחן דומה קל להם יותר להתגבר עליו. לכן “מה שהיה אתגר גדול ליוסף היה עניין קטן לבועז” (סנהדרין יט, ב). מכיוון שיוסף התגבר על הפיתוי ועמד בניסיון, במצב של בועז הפיתוי היה פחות והיה לו קל יותר להתגבר עליו (רות ג, ח).
וכך, ככל שעובר הזמן, וכשיותר ויותר צדיקים (קדושים) מתגברים על הפיתוי, קל יותר לאנשים רגילים כמוני וכמוך לעמוד על שלנו, להתגבר על הניסיונות ולהצליח בחיים.
“אז איך זה יכול להיות אני נמשך לתאווה הזו? למה אני מרגיש כל כך כלוא בזה? למה אני לא מצליח להתגבר עליה? למה אני לא יכול להתגבר על ההרגלים הרעים שלי?!?”
אתה יכול.
מישהו ביקש פעם מרבי נחמן להסביר לו את נושא הרצון החופשי (חופש הבחירה). “זה פשוט מאוד”, אמר הרבי, “אם אדם רוצה – הוא עושה. אם הוא לא רוצה – הוא לא עושה”. רבי נתן כותב שהוא רשם את זה מכיוון שאנשים רבים מרגישים שבגלל שהם רגילים לעשות דברים בצורה מסוימת, או בגלל שיש להם הרגלים מסוימים, הם לא יכולים לשנות את דרכם. הם מרגישים כאילו אין להם בחירה חופשית. זה לא נכון. בחירה חופשית יש בכל דבר, ומה שאתה רוצה זה מה שתעשה.
כמובן, זה עוזר לנו להזכיר לעצמנו מדי פעם את ההשלכות של הכניעה ליצרים. פעם אמר רבי נחמן, “עבור הנאה קטנה של 15 דקות אדם יכול לוותר על העולם הזה וגם על העולם הבא”. לכן עלינו להסתכל אחורה – אל יוסף ושאר גיבורי העבר המפואר שלנו כדי להיזכר שהם, במידה רבה, סללו עבורנו את הדרך. ועלינו להחליט איזה סוג של עתיד אנחנו רוצים – בעולם הזה ובעולם הבא – כדי שנהיה מוכנים להתנתק מהפיתוי בפעם הבאה שהוא יתפוס אותנו בחולצה.
(מבוסס על דברי רבי נחמן, ליקוטי מוהר”ן חלק ב, קח, קי).
אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיו, וכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.