סוכות – תזכורת לעובדה שאנחנו לא חיים כאן לנצח

סוכות – תזכורת לעובדה שאנחנו לא חיים כאן לנצח

החולשה של הסוכה, הארעיות, היא בעצם הכוח שלה. וכשאנחנו מזכירים לעצמנו שתענוגות החיים חולפים במהירות ושאנחנו לא חיים כאן לנצח!

וכך אמר החכם באדם, שלמה המלך ע”ה: “הַכֹּל הוֹלֵךְ אֶל מָקוֹם אֶחָד, הַכֹּל הָיָה מִן הֶעָפָר וְהַכֹּל שָׁב אֶל הֶעָפָר” (קהלת ג, כ).

הסוכה נועדה להגן עלינו (סוכה ב, ע”ב). וזה מדהים כי הסוכה, אם אפשר לכנות זאת כך, היא הפקה חובבנית עם קירות דקים וסכך, לא גג קבוע ויציב. טוב, יש קישוטים וזה נחמד. ובכל זאת, איך בדיוק היא מגינה עלינו? ועוד שאלה, ממה בדיוק היא מגינה עלינו?

אחד האתגרים איתו אנו מתמודדים כאשר אנחנו בוחרים בין נכון ללא נכון, הוא האתגר המקדים של הבחנה בין אמת לשקר.

אולי גם זה יעניין אתכם:

חג סוכות וסיפורי המעשיות של רבי נחמן מברסלב

סוכות – להאכיל את הראש

סוכות – הזמן המיוחד שקיבלנו להתבוננות עצמית

הרעיון של קביעות הוא אחד השקרים הגדולים ביותר איתם אנו מתמודדים. אנחנו חושבים שנחיה כאן לנצח (זוהר ג, קכו א), שהרכוש שלנו יהיה איתנו לנצח (אבות ו), ושה”אמיתות” שאנחנו מאמינים בהן לעולם לא ישתנו. אנחנו עסוקים כל כך הרבה זמן בלנסות לגרום לדברים להיות “בדיוק”, ושוכחים את העובדה ששום דבר לא נמשך לנצח.

אחרי שהתפללנו בראש הנה, יום כיפור והימים שביניהם לחיים ולברכות, ההבנה וההכרה שכל הדברים הם ארעיים, זמניים, הייתה צריכה לשקוע בתודעה שלנו. ואם זה לא תמיד קורה, אז לבורא עולם היה רעיון נפלא לגרום להבנה הזו לשקוע עמוק בתודעה שלנו: לבנות סוכה לשבעה ימים כדי לבטא את הארעיות של העולם הזה בצורה הכי טובה.

החולשה לכאורה של הסוכה – שהיא הארעיות – היא בעצם הכוח שלה. על ידי שאנו מזכירים לעצמנו שתענוגות החיים חולפים במהירות, הסוכה מגינה עלינו מליפול כמו טרף בידיהם.

אנחנו עסוקים כל כך הרבה זמן בלנסות לגרום לדברים להיות “בדיוק”, ושוכחים את העובדה ששום דבר לא נמשך לנצח!

חז”ל מגדירים את הסוכה כ”מקום ארעי/זמני” (סוכה ע”א, ז, ב) בה אנו אמורים לבצע את כל הפעילויות וההנאות הזמניות של אכילה, שתייה ושינה. (כן, שינה בסוכה היא מצווה (שולחן ערוך תרלט, ד. ואל תיתנו לאף אחד לומר לכם אחרת). מהות הזמניות של הסוכה היא הסכך שלה, שחייב להיות עשוי מחומר שצומח מהאדמה ולא יכול להיטמא (ברוחניות). וכל הדברים האלה הללו מזכירים ללכלוך שלנו את האמת. אחרי הכל, גם לכלוך משקר…

לכלוך זה לכלוך, ולמרות הדמיון שלו מסביב לעולם הוא מייצר מגוון עצום של דברים: דובדבנים ונחושת, גויאבה, זהב ועוד, כולל בני אדם ובעלי חיים. עד כמה שהדברים שונים זה מזה, כולם (אנחנו!) חולקים את אותו מקור.

לבחור בין נכון ללא נכון זה האתגר המקדים של ההבחנה בין אמת לשקר!

לבחור בין נכון ללא נכון זה האתגר המקדים של ההבחנה בין אמת לשקר!

המקור הרוחני של עובדה פיזית זו מאפשר כל סוג של הטעיה. אנשים, ערכים ודברים יכולים להניח זהות שאינה שלהם עם אוויר של אמת, מכיוון שלמעשה בבסיס כל הבריאה היא אחת. הבלבול שנוצר גורם לנו לסכנה רוחנית חמורה. אנחנו עשויים להקדיש את חיינו למתחזים, חלילה.

אבל רבי נתן כותב, לכלוך נותן את היכולת לראות דרך השקרים. כדור הארץ מזכיר לנו שהכל חולף, שלכל דבר יש את אותו יעד רוחני. בסופו של דבר, הכל (אנחנו!) ייספג מחדש באדמה ובבריאה המקורית. הסכך, תוצר של האדמה אטום לטומאה (רוחנית), מגן עלינו בכך שהוא מזכיר לנו שגם אנחנו – ההנאות והגוף שלנו – נמות.

ובינתיים, קודם כל נשמח ונקיים את מצוות “ושמחת בחגך” – בחג הסוכות ושמחת תורה שכבר דופקים בדלת. דבר שני, נהיה כנים עם עצמנו כשאנחנו יוצאים למסע המרתק של חיפוש האלוקים. ואל תשכחו, שחג סוכות הוא מפת דרכים נפלאה להגיע ליעד הזה!

חג שמח!

(המאמר מבוסס על דברי רבי נתן, ליקוטי הלכות, בהמה וחיה טהורה ד, כג-כה).

מאמרים מרתקים נוספים לחג הסוכות ושמחת תורה תמצאו בקישור הזה. תיהנו!