סוכות – להאכיל את הראש

סוכות להאכיל את הראש

אם תגלו את העוצמה שבקשר המשולש – להאכיל את הראש, סוכה ואור הנשמה, תגלו את הסוד לחיים מלאים באור ושמחה!

אתם בטח מכירים את האמרה המפורסמת “הדרך לליבו של הגבר עוברת הבטן…”, זו שנאמרה לנשים צעירות מדורות קודמים על מנת לעודד אותן לבשל טוב כדי “לתפוס” שידוך טוב.

ורבי נחמן מברסלב, שמלמד אותנו להסתכל בשכל שיש בכל דבר כדי להתקרב על ידי זה לבורא עולם, מלמד אותנו שזה בדיוק מה שיש כאן בשבילנו. כי איך אומרים, הדרך לנשמה שלנו עוברת דרך הבטן שלנו. אבל הדרך שמרחיקה אותנו מהנשמה שלנו גם היא עוברת דרך הבטן.

רבי נחמן מלמד אותנו שהבריאה כולה מתקיימת בגלל שבורא עולם צפה מראש את הגאווה והנחת שהוא יקבל מכל יהודי בפרט, ומעם ישראל בכלל. ובנינו, לא אתה, לא אני ולא אף אחד בעולם הזה יכול לספק את הגאווה הסמויה הזו. לשם כך אנחנו צריכים צדיק לא רגיל בכלל שרואה את מנת הגאווה האלוקית (להלן מ.ג.א) הרבה יותר טוב מאיתנו, ושיכול לעזור גם לנו לראות ולייצר אותה.

בכל אופן, העובדה שיש כזה צדיק היא לא ערבות שה-מ.ג.א שלנו, פוטנציאל האהבה שלנו ליראת אלוקים יקבל פתאום ביטוי הולם. ישנה סכנה שהאהבה ויראת השמים שלנו יתבזבזו כתוצאה משימוש לא ראוי והולם, אם בכלל. (ומה יותר גרוע? אני לא כבר בטוח). לכן זה קריטי שיהיו לנו עיניים להכיל את אורו של הצדיק.

אולי גם זה יעניין אתכם:

הייתי צריך להיות בחופשה

תשע סיבות להיות בשמחה

יום הדין – יום המלכות

להניח את הכתר על ראש המלך

יאמי אני רעב – יז בתמוז ואוכל

שבעות – קבלת התורה הפרטית שלי

שבועות – תורתו היא אהבתו

לגדול ולגלות את האמונה

מסר בקודים והמסר הסודי

נפלאות ספירת העומר בתורת רבי נחמן

הרשו לי לומר לכם משהו על האור של הצדיק הזה. ה”אור” הזה, האמצעי הנהדר והמיוחד הזה שמאפשר לנו לתפוס ולהכיל בקלות ובבהירות את נוכחותו של הבורא ולחיות על פיה, הוא כל כך בבהיר, בוהק ועוצמתי עד כדי כך שהוא מאיר אפילו בעולמות מלאכיים!

ותזכרו את זה טוב: למלאכים אין חופש בחירה ושום ברירה אלא לחיות על פי רצונו של הבורא. ולא רק, אורו של הצדיק גם מגדיל את היכולת שלהם לקבל את הבורא.

ישנה סכנה שהאהבה ויראת השמים שלנו יתבזבזו כתוצאה משימוש לא ראוי והולם, אם בכלל. (ומה יותר גרוע? אני לא כבר בטוח). לכן זה קריטי שיהיו לנו עיניים להכיל את אורו של הצדיק…

ואם אלה הדברים, אם אפשר לומר זאת כך, אורו של הצדיק אמור להביא בהירות לעולם החשוך שלנו. אולם אדם יכול להיות ליד הצדיק – ללמוד את הספרים שלו או להיות על ציונו (קברו) ולהתפלל אבל לפספס את כל הנקודה, להיכשל בלראות את האור. למה? בגלל הכסילות והולכת השולל שנגרמת כתוצאה מה”מעשים הבוציים” (מלשון בוץ) של האדם. במקום להגיע לחכמה העשירה של הצדיק – להחכים ולהעשיר ממנה, הוא נותר עם אופציות וגישות כושלות, עם רעיונות שמרחיקים אותו וגורמים לו ניכור ונזק.

איך אנחנו יכולים להעלים את ה”מעשים הבוציים” שמייצרים את השקר וההונאה שמרחיקים אותנו מהנשמה שלנו ומבורא עולם?

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שה”מעשים הבוציים” שלנו נגרמים בגלל האכילה הלא ראויה שלנו. כולנו יודעים מה קורה אם אדם לא אוכל במשך זמן רב, נכון? הוא גווע למוות. אינסטינקט ההבנה שלנו מוביל אותנו למסקנה שהאדם הזה כבר לא קיים בעולם הזה כדי לעבוד, לבלות, לתקשר עם אנשים ועוד. תשובה אמיתית, אבל היא גם חלקית בגלל שכאשר מסתכלים מזווית הראיה של הגוף היא מחשיבה רק את קיצו ומותו של הגוף.

המשולש הקדוש סוכות להאכיל את הראש ואור הנשמה

תזכרו את המשולש הקדוש – סוכות, להאכיל את הראש והנשמה! זה הסוד לחיים מלאי אור ושמחה!

אבל כשאדם מת גם הנשמה שלו “מתה”, כלומר לא קיימת יותר בעולם הזה. והיא כבר לא יכולה לגדול ולהאיר את חלקה הייחודי שקיבלה מאורו של בורא העולם. ואם כך, אכילה היא בעיקר להאכיל את הנשמה בגלל שהמטרה של האדם בחיים היא להאיר אורו בעולם הזה. לכן הצעד הראשון להעלים את ה”מעשים בוציים” הוא לאכול כדי הנשמה שלך תחיה.

יופי. אבל איך כל זה קשור לחג הסוכות?

מצוות הסוכה מרוכזת בעיקרה בעניין האכילה. למרות שאכילה “אקראית” אפשרית מחוץ לסוכה, אכילה “רצינית” (זו שקבענו בה את סעודתנו) חייבת להיות בסוכה. יתירה מזו, הברכה על הסוכה נאמרת רק כשאנחנו אוכלים.

זה המסר העיקרי של הסוכה: העולם הגשמי הוא ארעי וחולף. מה שעושה את הבית קיים לנצח הם לא הקירות, התקרה או הרצפה שלו, אלא נוכחותה של השכינה הקדושה בתוכו.

כשאנחנו מביאים את האכילה שלנו לתוך הסוכה, עלינו ליצוק בה את המסר הזה. כי מה שגורם לאכילה שלך להיות ממושכת וארוכה הם לא המעדנים שאתה אוכל, אלא הכוונה להזין את הנשמה שלך כדי שתאיר את אורה בעולם הזה. אם תאכל כך ה”מעשים הבוציים” שלך ייעלמו, המוח שלך יתבהר, היכולת לקבל ולהכיל את אורו של הצדיק תגדל וה-מ.ג.א תהיה אמיתית כפי שמעולם לא חשבת.

חג סוכות שמח!

(מבוסס על דברי רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן יז).

אתם מוזמנים ליהנות ממגוון רחב של מאמרים מרתקים, מחכימים וסוחפים בנושא חגים ומועדים בקישור הזה.