זו הייתה לידה פלאית מצד אחד, ומצד שני הניסיון הקשה מכל עשרת הניסיונות בהם ניסה הקב”ה את אברהם!
פרשת וירא מספרת על לידתו הניסית והמופלאה של יצחק ועל המבחן העל-אנושי שהקב”ה נותן לאברהם – להקריב את בנו האהוב.
“וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק עָשָׂה לִי האלוקים כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי” (בראשית כא, ו)
יצחק היה הילד הראשון שנולד יהודי. קראו לו יצחק (מלשון הוא יצחק) משום שקדושת העם היהודי תלויה בשמחתם בעת עשיית מצוות ובעבודת השם (ליקוטי הלכות ב).
יצחק הוא כמו צחוק ושמחה. ומהי השמחה הזו? שמתוך מעשה ארצי לכאורה, איחוד בין גבר לאישה, יכול להיוולד צדיק קדוש. למה אנחנו שמחים בחתונה? כי מהחיבור של הזוג הזה יכולים לצאת צדיקים גדולים שיתקנו את העולם (שם ג).
אולי גם זה יעניין אתכם:
“וַיָּבֹאוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר לוֹ האלוקים וַיִּבֶן שָׁם אַבְרָהָם אֶת הַמִּזְבֵּחַ וַיַּעֲרֹךְ אֶת הָעֵצִים וַיַּעֲקֹד אֶת יִצְחָק בְּנוֹ וַיָּשֶׂם אֹתוֹ עַל הַמִּזְבֵּחַ מִמַּעַל לָעֵצִים” (בראשית כב, ט)
זה היה הניסיון הקשה מכל עשרת הניסיונות בהם ניסה הקב”ה את אברהם (סנהדרין פט, ע”ב). אבל אם לשפוט לפי צדקתו של אברהם, עקידת יצחק לא באמת מהווה מבחן. אפילו אדם פשוט יוכל לעמוד במבחן כזה אם הקב”ה יתגלה אליו. המבחן האמיתי של אברהם היה לא להטיל ספק בבורא כלל, למרות שהמסרים שקיבל ממנו לגבי עתיד צאצאיו נראו סותרים.
ראשית, הקב”ה הבטיח שהעם היהודי ייוולד דרך יצחק. עכשיו, הוא מבקש מאברהם להקריב את בנו ולעקוד אותו. אברהם לא התעכב על הסתירה הזו, הוא ידע שדרכי הבורא אינן דרכי האדם, הקב”ה מתעלה על הכל ולכן יכול לעשות דברים מנוגדים שאינם מובנים לאדם.
לכן אברהם מכנה את ההר: “וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא ה’ יִרְאֶה אֲשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם בְּהַר ה’ יֵרָאֶה” (בראשית כד, יד). אף על פי שהאדם לא יכול לראות או להבין את דרכיו של הבורא, “ה’ רואה”. למעשה, עצם פסגת ההר שעליו היה אמור להקריב את יצחק היה הר הבית, שם יעבדו צאצאיו של אברהם בסופו של דבר את בורא העולם (ליקוטי הלכות ח).
בסופו של דבר, אברהם לא הקריב את יצחק. אבל שניהם זכו לזכות עצומה רק מעצם הרצון האדיר שלהם לבצע את רצון הבורא. הרצון הגדול הזה להקרבה עצמית למען הקב”ה הונחל בעם היהודי כבר מנקודה זו, מה שמסביר מדוע אנו רואים כל כך הרבה מאוד יהודים לאורך כל הדורות שהקריבו את עצמם מרצון למען הבורא במסירות נפש עילאית (שם ח).
וכל זה, בכוח הלידה הניסית והמופלאה של יצחק אבינו.
כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם!