נלחמים עד הסוף – פרשת השבוע וישלח

המלחמה הזו היא עד הסוף, עד דור עקבו של משיח, כאשר אבא יעקב משאיר לנו את כלי הלחימה האדיר להביס את האויב: האמת!…

הדרמה רוחשת ומבעבעת כבר שנות דור. התאומים שגדלו באותו בית לאותם הורים לא היו יכולים להיות שונים יותר. אחד מהם היה מיועד להיות אביהם של שנים עשר שבטי ישראל, והשני אביהם של אומות אדירות שהאחרונה והחזקה שבהם – רומי או אדום.

בפרשת השבוע (וישלח), לאחר שנמלט על חייו למשך שנים רבות, יעקב מוכרח להתמודד עם אחיו פנים אל פנים, כאשר תוצאות המפגש הזה יכולות להיות קטלניות עבורו. אבל עוד קודם לכן מתמודד יעקב במאבק איתנים עם “איש” מסתורי. חז”ל מגלים לנו שהוא היה מלאך, שרו של עשיו. התגלמות השורש הרוחני של עשו.

למרות שהמלאך ניסה לתקוף את יעקב בגופו, המהות האמיתית של מאבקם הייתה המלחמה הרוחנית שתתעצם ביניהם עד סוף הדורות. עם ישראל יתעלו לגבהים עצומים ויבנו את בית המקדש בירושלים, אבל כל תקופת הזוהר תיראה כנקודה זעירה בזמן לעומת אריכות הגלות תחת יד אדום.

אולי גם זה יעניין אתכם:

עשה זאת בעצמך – פרשת ויצא

על הסולם מטפסים שלב אחר שלב – פרשת ויצא

לוחמה פסיכולוגית – פרשת ויצא

כולנו מתמודדים עם קשיי היומיום, חווים ייסורים ומאבקים הגורמים לנו לכאב וצער. “בכל צרתם לו צר”, אומר הנביא (ישעיה ס”ג ט). אנו סובלים כל כך דווקא בגלל הגלות – כל הסבל שלנו הוא סימן על הריחוק שלנו מבורא עולם, אנחנו לוקחים חלק בצער השכינה על ידי הצרות שאנו נושאים עלינו.

במאבקו של המלאך עם השורש של עם ישראל – יעקב – הוא רצה להשפיע על מצב הדורות הבאים בזמן הגלות. במלחמה שלו עם יעקב לאורך הלילה הארוך והחשוך, הוא רצה להכריח את צאצאיו לגלות ארוכה וחשוכה. הוא זמם לכך שכאשר עם ישראל יחוו את הריחוק הגדול מהשם, הם ישקעו בעצבות וייאוש. מצב כזה הוא הסכנה הגדולה ביותר לאדם. על ידי העצבות האדם שוכח את מהותו האמיתית, מאבד את החיות שלו ואז הוא כביכול מוכרח לחפש חיות חלופית, חיות מדומה של יצרים רעים ותאוות גשמיות. ומכיוון שהאדם לעולם לא יכול באמת לקבל סיפוק מהדברים הללו, הוא מוצא את עצמו עוד יותר בחושך ובעקבות זאת יורד עוד יותר נמוך בחיפושיו אחר חיות, וכן הלאה במעגל קסמים עגום.

המזימה של מלאכו של עשיו הייתה שנשקע בייאוש ובעצבות בגלל הריחוק מבורא עולם, חלילה, אבל יעקב אבינו נלחם בו עד לעקב, הדור שלנו, והעניק לנו כוח בדמות מידה מדהימה: מידת האמת!…

זה המצב שבו אנחנו מוצאים את עצמנו היום. מוכרעים על ידי המאבקים האישיים שלנו, נשבים תחת מהלך הרוח החברתי ופתרונות שקריים. אנחנו פשוט חלשים ומדוכאים מדי בשביל לחפש עצת אמת. אבל מידתו של יעקב היא “אמת”! לא משנה עד כמה החושך אפף אותו, הוא תמיד נלחם והמשיך ללכת לאורה של הנקודה הפנימית שלו שזהרה באור יקרות והכריזה: אני יודע שאני בחיר השם! אני יודע שיש בקרבי נשמה קדושה, אני יודע שהגאולה סופה לבוא, ועל ידי שנחזיק חזק התכלית של הקב”ה תתגלה וכולם יראו את האמת!

כל יום אנחנו מוצאים עצמנו במצב של מאבקים פנימיים ואישיים, אחזו באמת של אבא יעקב ותצליחו!…

נקודת האמת הזו טמונה בכל אחד מאיתנו – צאצאיו של יעקב. ועל ידי שנזכור מהיכן באנו וכמה מיוחדים אנחנו, נוכל לרומם את רוחנו ולקיים את המצוות בשמחה גדולה. נוכל תמיד להזכיר לעצמנו: אני הבן או הבת של מלך מלכי המלכים! אשרי ואשרי חלקי!

יש מאיתנו שנפצעו במהלך המאבק עם שרו של יעקב, אבל יש עדיין תקווה. גיד הנשה של יעקב אכן נפגע במאבק עם המלאך. העצב הזה יורד עד לעקב ומייצג את התקופה שלנו, שהיא התקופה שלפני התגלות המשיח הנקראת “עקבתא דמשיחא” (עקב המשיח). עשו יוצא למתקפה האחרונה בזמן הכי חשוך על מנת לעכב את ביאת המשיח והגאולה, אבל כאשר אנו מעוררים בקרבנו שמחה גדולה הבאה מהאמת הפנימית שלנו – אנחנו יכולים לדלג אל הניצחון, וממש כמו יעקב, להתרפאות מצליעתנו.

כידוע, לאחר מאבק זה ניתן ליעקב שם חדש – ישראל. שלוש האותיות הראשונות של שמו החדש הן “ישר” והן יכולות גם ליצור את המילה “שיר”. על ידי השמחה הנפלאה שאנו חשים כאשר אנחנו זוכרים את הקשר שלנו עם בורא עולם, אנחנו יכולים להתחיל לשיר ולהביס את עשו אחת ולתמיד.

(מבוסס על ליקוטי הלכות, ברכת ההודאה ו)

כל שבוע אנחנו נהנים מעוד חידושים נפלאים על פרשת השבוע, כנסו לכאן ותיהנו גם אתם.