משחק האשמה: לוקחים אחריות ומפסיקים להאשים את כולם

משחק האשמה: לוקחים אחריות ומפסיקים להאשים את כולם

חסידי ברסלב נהגו לומר שהסימן הראשון לכך שהם מתחילים ליישם את דברי רבי נחמן בחיים הוא – שהם מפסיקים לדבר נגד אנשים אחרים!

זה משהו שטבוע בנו, לחפש סיבה חיצונית כשמשהו משתבש לנו בחיים או במה שאנחנו עושים. לעתים קרובות אנשים מאשימים את הבעיות האישיות שלהם ואת המאבקים החברתיים שלהם במדיניות הממשלה…. באנטישמים מקומיים וזרים… לפעמים אפילו ביהודים “מבולבלים ששונאים את עצמם”.

בכל מקרה, לא משנה מה מטריד אותי זה בטח אשמתו של מישהו אחר, נכון?

רבי נתן דוחה  את הגישה הזו על הסף. “האם ה”מאשימים למיניהם” לא מבינים שכל מה שהעם היהודי סובל – הכל נקבע מלמעלה?” הוא שאל. “למה הם מקדישים כל כך הרבה זמן בלדבר על פוליטיקה אבל מתעלמים מהעובדה שהעניין הרוחני הוא שורש הבעיות והצרות שלנו? רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שצריך להבין שהקשיים בחייו של כל אדם ניתנים לו בצורה עדינה וקלה יותר ממה שבאמת מגיע לו. והדבר נכון גם בכלליות – הניסיונות והקשיים והמצוקות הרבים של עם ישראל”.

אולי גם זה יעניין אתכם:

הביקור של רבי צבי אריה רוזנפלד בירושלים

זיכרון להולכים – רבי צבי אריה רוזנפלד זיע”א

התיקון הכללי – הלפיד של הנשמה

להיות חסיד של רבי נחמן

אנשים רבים מרגישים שמשנתו ותורתו של רבי נחמן מברסלב מהדהדת בעולם בקול גדול, ומייחלים לחיות בהתאם אליה. חסידי ברסלב נהגו לומר שהסימן הראשון לכך שהם מתחילים ליישם את דברי רבי נחמן בחיים הוא – שהם מפסיקים לדבר נגד אנשים אחרים! אין להם שום תענוג לשים זרקור כדי לגלות את הפגמים של אנשים אחרים. במקום זאת, הם מפתחים מודעות חזקה יותר לחסרונות שלהם, והדבר מוביל אותם לקבל בסלחנות מעשים של אנשים אחרים.

“האם ה”מאשימים למיניהם” לא מבינים שכל מה שהעם היהודי סובל – הכל נקבע מלמעלה?” שואל רבי נתן מברסלב.

השנים האחרונות של הדיכוי הקומוניסטי התאפיינו בתקופות של סבל אינטנסיבי ושינויים שקרו בין לילה. היו מלחמות לוהטות ומפחידות, ורגעים של שלווה קרים ומקפיאים. תקופות של מדיניות קשה ולאחריה הרפיה פתאומית של רגולציות. אז באופן טבעי, תמיד היה כל כך הרבה על מה לדבר…

ולמרות זאת, חסידי ברסלב לא היו מדברים על כל הדברים האלה. הם הבינו כי מי ששקוע בעניינים כאלה יתקשה להתמקד בעבודת השם – בצמיחה האישית והרוחנית שלו. התנאים החיצוניים הם תמיד ניואנסים שתמיד זורמים, שנוטים למשוך את תשומת ליבו של האדם ולקבל כמעט כל דבר שאומרים.

הסימן הראשון כשמיישמים את דברי רבי נחמן בחיים הוא שמפסיקים לדבר על אנשים אחרים

הסימן הראשון כשמיישמים את דברי רבי נחמן בחיים הוא שמפסיקים לדבר על אנשים אחרים!

דבר נוסף שחסידי ברסלב לא היו מדברים עליו הוא הטענות של החולקים עליהם. למה? כי אפשר להעביר את כל היום בלעיסה בלתי נגמרת של כל פיסת חדשות ושמועות כאלה ואחרות. וזו כמובן דרך “נפלאה ובטוחה” לאדם להשיג כמה שפחות הישגים רוחניים בעבודת השם שלו…

אז מה הם כן עשו?

הם נהגו להתמקד ברשימת המטלות הרוחניות של היום. כן, דווקא של אלה של היום הזה שיש להם. היום בהווה שבו חיים ונושמים ופועלים.

אנחנו כאן במסע מצוידים במשימה הפרטית שלנו, כל אחד והמשימה והיעד שקיבל משמים. אז למה להסיח את דעתנו מהמטרה העיקרית שלנו?

בואו נתמקד רק ביום הזה, כי הוא הדבר היחיד שיש לנו כפי שמלמד אותנו רבי נחמן מברסלב, וממילא לא נהיה חלק ממשחק האשמה, ניקח אחריות ונפסיק להאשים את כל העולם.

(מבוסס על שיח שרפי קודש א-תתב, ה-תלח, ח-לג).

אתם מוזמנים ליהנות מחכמתו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב ולהפוך אותה לחלק מכם כבר עכשיווכן ממאמרים מרתקים נוספים בקישור הזה.