מפורים לפסח – איך עושים את זה?

מפורים לפסח – איך עושים את זה?

איך עוברים מפורים לפסח? והאם רבי נחמן מדריך אותנו ואומר משהו על המעבר בין שני החגים הענקיים האלה?

אחרי שחבר יקר שלי שמח לשמוע שחג הפורים שלי עם בני משפחתי היה נפלא ברוך השם, וכמובן, ברגע שנודע על פטירתו של מרן שר התורה הרב חיים קנייבסקי זיע”א צער גדול מילא את ליבנו בגלל האבידה הגדולה שאיבדנו, אור יקר מאוד…

אותו חבר, שפניו נהיו רצינות מאוד פתאום, שאל אותי: “תגיד, עוזר, איך עוברים מפורים לפסח? כלומר, האם רבי נחמן מדריך אותנו ואומר משהו על המעבר הזה בין החגים? האם ישנה תורה כלשהי בליקוטי מוהר”ן שעוסקת בזה?”

אולי גם זה יעניין אתכם:

ניסים? גם אתם יכולים לעשות!

תחיו את הרגע

לחיות כאן ועכשיו

ובכן, חברי היקר, תודה על השאלות האלה שבזכותך כל מי שיקרא את המאמר הזה יזכה לדעת איך עושים את זה.

שאלות חזקות מאוד, ללא ספק.

וכן, רבי נחמן מדבר על זה בליקוטי מוהר”ן חלק ב, תורה עד. זו אומנם תורה אבל איך אומרים? קצרה וקולעת! וזו לשונו:

“אַחַר פּוּרִים קוֹרִין פָּרָשַׁת פָּרָה, שֶׁהִיא הֲכָנָה לְפֶסַח. כִּי פָּרָשַׁת פָּרָה קוֹרִין, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ נִזְהָרִין לִטָּהֵר מִטֻּמְאַת מֵת, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ טְהוֹרִין לַעֲשׂוֹת הַפֶּסַח. וּבִתְחִילָּה הוּא בְּחִינַת פּוּר, כִּי פּוּרִים עַל שֵׁם הַפֻּר (אסתר ט, ועיין בכוונות האריז”ל בסוד הפיל פור ובסוד פרה אדומה), וְאַחַר כָּךְ נַעֲשֶׂה פָּרָה, כִּי גַּם פּוּרִים הוּא בוודאי הִלּוּךְ וְדֶרֶךְ לְפֶסַח. וְזֶהוּ בְּחִינַת (שיר השירים ה): “שִׂפְתוֹתָיו שׁוֹשַׁנִּים נֹוטְפוֹת מוֹר עֹבֵר. שִׂפְתוֹתָיו” זֶה בְּחִינַת פֶּסַח – פֶּה סָח (כַּמּוּבָא). “שׁוֹשַׁנָּה” הִיא אֶסְתֵּר, (כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּבְכִתְבֵי הָאֲרִיזַ”ל, וְשׁוֹשַׁנָּה גִּימַטְרִיָּא אֶסְתֵּר). “נֹוטְפוֹת מוֹר עֹבֵר” זֶה בְּחִינַת מָרְדֳּכַי – מָר דְּרוֹר (חולין קלט:), לְשׁוֹן חֵרוּת, בְּחִינַת חֵרוּת שֶׁל פֶּסַח. וְעַל כֵּן צֵרוּף שֶׁל פּוּרִים מְרֻמָּז בְּפֶסַח, בַּפָּסוּק (שמות כ”ג): “שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ לְמוֹעֵד חֹדֶשׁ הָאָבִיב, כִּי בוֹ יָצָאתָ מִמִּצְרָיִם וְלֹא יֵרָאוּ פָנַי רֵיקָם”. “מִמִּצְרָיִם וְלֹא יֵרָאוּ פָנַי רֵיקָם” – רָאשֵׁי תֵיבוֹת (בהיפוך אותיות) – פּוּרִים, כִּי פּוּרִים הוּא דֶּרֶךְ לְפֶסַח, שֶׁיִּהְיוּ יְכוֹלִים לִהְיוֹת נִזְהָרִין מֵחָמֵץ: (וּפָסַק בְּאֶמְצַע הָעִנְיָין וְלֹא גִּילָּה יוֹתֵר).כִּי בַּתְּחִילָּה הָיוּ כָּל הַהַתְחָלוֹת מִפֶּסַח, וְעַל כֵּן כָּל הַמִּצְווֹת הֵם זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם. וְעַכְשָׁיו…” (וְלֹא סִיֵּים).

רבי נחמן כותב שפורים “הופך” לפרשת פרה, המטהרת מטומאת מתים, שהיא בעצם הכנה לחג הפסח. ולמה קוראים פרשה זו? כדי שניזהר וניטהר מטומאת המת, כלומר שנהיה מספיק טהורים לחגוג את חג פסח כראוי.

לכן, אם זכינו לשמוח ולחגוג את פורים כראוי אז הכנו את עצמנו כראוי לפסח, ולהכנות של פסח. לפורים, כמו שאומר רבי נחמן שהוא דרך לפסח, יש גם קשר למצוות ביעור החמץ שלנו.

אם זכינו לשמוח ולחגוג את פורים כראוי אז הכנו את עצמנו כראוי לפסח!

אם זכינו לשמוח ולחגוג את פורים כראוי אז הכנו את עצמנו כראוי לפסח!

פורים כבר עבר, אבל השיעורים וההשפעה שלו עדיין זמינים לנו כל הזמן:

השמחה שאליה כיוונו והשמחה שהשגנו בפועל, המודעת וההבנה המוגברות שלנו לגבי נס פורים, או כל חלק ממנו, הניסיון שלנו להבין את הקשר (והיבטים שונים) של מרדכי ואסתר לפסח, ההבנה שלנו למה מתייחס “חמץ” מעבר לאוכל החמץ ומדוע חשוב להיפטר ממנו, לבער אותו, איך אכילת חמץ בפסח היא קטלנית עבורנו, ואפילו שמץ ממנו ברשותנו מחליש את חוט הקשר שלנו עם הקב”ה – כל אלה הם גשרים בין פורים לפסח.

כמובן שיש עוד נקודות ונושאים נוספים שאפשר להתמקד בהם, אך אם נעשה את זה  באחד מהם או בשניים, אולי אפילו בשלושה (אם הזמן יאפשר) – אנחנו יכולים לעבור את התקופה הזו שבין פורים לפסח – שהיא בעצם הכנה מיום פורים לקראת פסח – על הצד הטוב ביותר ועם תקווה גדולה לחוות את ליל הסדר והחג כולו בשמחה גדולה.

תודה רבה לך חבר יקר, למרות הפנים הרציניות שהיו לך כששאלת אותי את השאלות הללו, בעצם זיכית אותי לחשוב על זה לעומק ולהעלות על הכתב את המסר המיוחד הזה – התשובה לך ולכל מי שחפץ לדעת איך עושים את זה!

לאמונה שלנו יש כוח אדיר! איך מגלים אותה וכיצד משתמשים בה? כנסו ותיהנו ממאמרים מרתקים נוספים בנושא אמונה עם השקפה וחכמה יהודית בקישור הזה !