מפגש משפחתי שבועי

הדבר הכי מדהים במפגש משפחתי שבועי הוא שכולם מסתנכרנים עם כולם ונמנעות לא מעט תקלות ואי נעימויות! ככה תעשו את זה נכון!

מעוניינים לשדרג את האפקטיביות שבה פועל הבית שלכם ובמקביל לשפר את התקשורת המשפחתית בכל מעגלי המשפחה? ובכן, יש לי היום משהו נפלא להציע לכם – המפגש המשפחתי השבועי.

זה מושג שלמדנו עליו לא מזמן בסדנת הורות לחינוך ביתי, אבל משום מה התמהמהתי עם יישום הרעיון האדיר הזה כבר הרבה זמן. אולי בגלל הרגל השבורה?… כן, כשאני מגלה משהו שאני פשוט יודעת שהוא יעזור לי מאוד אז הדבר הראשון שאני עושה הוא… לדחות אותו. לכו תבינו את זה.

הפגישה המשפחתית היא בעצם אחת משלושה מפגשים שלמדנו עליהם. יש גם אסיפת הורים במהלכה דנים ההורים בכל ילד. זה קודם למפגש המשפחתי. ויש גם פגישות של אחד על אחד – שההורה מקיים עם כל ילד לזמן איכות או כדי ללמד אותו משהו, לדבר איתו על אתגר שהוא מתמודד איתו, או סתם לעשות כיף ישן וטוב ביחד. במאמר הזה אני מתמקדת רק במפגש המשפחתי השבועי.

אולי גם זה יעניין אתכם:

יש בינינו אהבה גדולה והיא תנצח!

ילדים גדלים באהבה

סדנת הורות: חכמת הלב מול חכמת השכל

אוקיי, אז הדבר הגדול בקיום פגישה משפחתית שבועית הוא שכולם נכנסים לאותו עמוד בספר וככה מונעים תקלות וטעויות, עד כמה שאפשר. כלומר, מיישרים קו ומסתנכרנים. למשל, לילדים נאמר בצורה ברורה מה מצופה מהם, מוצג בפניהם לוח הזמנים שלהם לאותו שבוע, בעיה התנהגותית שהם צריכים לעבוד עליה וכן הלאה. ההורים גם הם מקבלים בהירות לגבי כל דבר שהילד צריך בו עזרה, וכל מה שעולה בבית הספר או עם חברים שהם צריכים לדעת, למשל טיולים של בית הספר, יום הולדת של חבר/ה מהכיתה וכן הלאה.

הפגישה המשפחתית מורכבת בעצם מהודעות, נושאים לדיון ולאחר מכן מציאת פתרונות והחלטות לכל מה שעולה בפגישה הזו. אדם אחד מוביל את הפגישה, אבל כולם בהחלט יכולים לתרום.

בפגישה המשפחתית הראשונה הזו, שהובלתי אותה, התחלנו בכמה הודעות. בן ה-13 מתחיל לימודים בישיבה קטנה מסוימת בשנה הבאה – מזל טוב לבחור הצעיר! בעוד שבוע וחצי מהיום יש לנו בר מצווה במשפחה וחתונה של חברים – שני האירועים באותו היום ואנחנו מתכננים להגיע לשניהם, וזאת התכנית איך אנחנו הולכים לעשות את זה… (דיברנו על זה בהרחבה, אין צורך להכביד עליכם).

הפגישה המשפחתית מורכבת בעצם מהודעות, נושאים לדיון ולאחר מכן מציאת פתרונות והחלטות לכל מה שעולה בה.

לאחר מכן עברנו לנושאים שצריך לדון בהם. במקום הראשון הייתה טבלת המטרות לחודש זה. עברנו על זה ושאלתי אם מישהו רוצה לעשות בה שינויים והאם היא ברורה לכולם. ברגע שכולם הסכימו על הכל – תליתי אותה על המקרר לעיון יומיומי.

לאחר מכן דנו בארבע מיומנויות הקשורות להקשבה ולתקשורת בין ילדים והורים – דבר מדהים נוסף מסדנת ההורים שלמדתי (מהספר – A House United, ובתרגום חופשי – בית מאוחד):

הראשונה – כשהורה אומר לך לעשות משהו, אתה צריך להסתכל עליו, להקשיב למה שהוא אומר, לומר בסדר, ואז לעשות את מה שהוא אמר לך לעשות.

השנייה – כשההורה אומר לך “לא”, אתה צריך להסתכל עליו, לקבל את ה”לא” כתשובה, ולהפסיק לדבר או להתבכיין על זה.

השלישית – כשנותנים לך פתרון מסוים, הסתכל להורה בעיניים, תגיד בסדר, ובצע את זה בלי להתרעם.

הרביעית – הבעת אי הסכמה בצורה מכבדת: בקשו רשות לא להסכים בצורה מכובדת, ספרו להורה מה הייתם רוצים לקבל/לעשות, קבלו את תשובתם הסופית ואל תדברו על זה יותר.

המשכנו לתרגל את כישורי התקשורת הללו במשך כמה דקות, ואז הכרזתי על צנצנת המוטיבציה של הגולות שהנחתי על השיש במטבח. בכל פעם שילד מבצע את המיומנויות הללו בהצלחה אנחנו מכניסים גולה לצנצנת. ברגע שהצנצנת מלאה אנחנו יכולים לעשות משהו מרגש כפרס על עבודה טובה. עשינו הצבעה והפרס שכולם הסכימו עליו, כשהצנצנת תתמלא, הוא – משחק באולינג!

זה באופן עקרוני המפגש המשפחתי שלקח בערך עשרים דקות, וסיכמנו להיפגש פעם בשבוע בימי שני.

זה באמת שדרוג מדהים לאופן שבו הבית מתנהל וכמובן גם לתקשורת המשפחתית!

זה באמת שדרוג מדהים לאופן שבו הבית מתנהל וכמובן גם לתקשורת המשפחתית!

שאר השבוע באמת עבר יותר חלק והיה פחות מלחיץ באופן ניכר. האם הדברים היו מושלמים? לא, אפילו לא קרוב. אבל המטלות היומיומיות היו הרבה פחות קולניות, וכך גם בעיות ההתבכיינות, הדיבור ותשובות ה”לא” הצטמצמו מאוד. אני באופן לא איבדתי את זה כמו שקורה לי בדרך כלל, מכיוון שהתרכזתי בעיקר בלהזכיר להם איך להשתמש בארבעת הכישורים הנ”ל במקום להיכנס למאבקי כוח על התנהגות תוקפנית.

הייתם מאמינים שלקח לי חודשים על גבי חודשים להעסיק את הראש שלי בדבר הזה? ואני מאוד שמחה לחלוק את המידע הזה אתכם כי זה באמת שדרוג מדהים לאופן שבו הבית מתנהל וכמובן גם לתקשורת המשפחתית. זכרו, זה לא צריך לקחת הרבה זמן, וזה לא חייב להיות רגשי. 20 דקות בלבד ושניים או שלושה דברים שעל סדר היום מספיקים לכל פגישה.

שיהיה לכם שבוע נפלא עם פחות מתחים אבל עם הרבה תקשורת משפחתית נפלאה וחלקה יותר, אמן!

מאמרים מרתקים נוספים בתחום הורות וחינוך הילדים תמצאו בקישור הזה.