מכשפות בלי מטאטא

הנקודה שלי היא אמונה פשוטה, אבל “מְכַשֵּׁפָה” תוצאות קסם והבטחות שווא, “לֹא תְחַיֶּה”, לא זה מה שיעשה את היהדות שלך חיונית ובועטת, כביכול הדבר האמיתי, כי הן לא. ממש לא!

התורה אוסרת על כל סוג של כישוף, באומרה: “לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף”, ואף גזרה דין מוות על העוסקים בו, כנאמר: “מְכַשֵּׁפָה לֹא תְחַיֶּה” (שמות כב).

ולא, אני לא מתכוון למכשפות המתוארות באגדות כזקנות לבושות שחורים כשלראשן מצנפת מחודדת והן רוכבות על מטאטא. גם לא לאלה עם השיניים הרקובות והשיער השחור המקורזל עם האף הגדול והעקום. בטח לא לאלה שנראות כמו מפלצת לא מוגדרת או כדרקון יורק אש. וברור שלא לזו הקניבלית או הזקנה הבודדה מאיזו בקתה רחוקה הנמצאת אי שם בתוך יער עבות אפוף ערפל, או זו שחיה בטירה מפחידה על ראש הר אימתני ורק המחשבה על כל זה עושה רע.

יש מכשפות ומכשפים מסוג אחר ולאף אחד מהם אין מטאטא. בעצם כן, כזה שהם מטאטאים איתו את הבית…

אולי גם זה יעניין אתכם:

ברסלב העידן החדש

ברסלב לכולם

אמונה, דווקא בלילה

האמונה מנצחת את הטבע

למה אמונה?

העולם מלא בסוגים שונים של אנשים עם רמות שונות של אינטליגנציה, אישיויות והעדפות. גם מבלי שאתנסה באופן אישי במפגשים עם כל סוגי האנשים הקיימים בעולם, חז”ל כבר העידו על זה לפני הרבה מאוד שנים כשגילו לנו “שאין דעתם דומה זה לזה” (ברכות נח, ע”א). לכל אחד יש דעת (חכמה) משלו שהיא שונה משל כל בני העולם, בדיוק כמו שפרצופינו אינם דומים.

אני יודע שמה שאני אומר יכול לרצות חלק מהאנשים כל הזמן, וחלק אחר מהאנשים רק בזמן מסוים, ויש כאלה שאף פעם לא.

ולמה אני אומר את זה?

כי זה בהחלט מעורר דאגה שאנשים רבים בונים את האמונה שלהם ביהדות, או את פועלם ביהדות, על בסיס דק, חלוש ושברירי של ‘קסם’, על הבטחות שניתנו להם ובעזרתן תהיה להם הצלחה כלכלית, אושר, שלום בית, זוגיות, בריאות…. והרשימה עוד ארוכה.

גם מבלי שאתנסה באופן אישי במפגשים עם כל סוגי האנשים הקיימים בעולם, חז”ל כבר העידו על זה לפני הרבה מאוד שנים כשגילו לנו “שאין דעתם דומה זה לזה”…

אני לא מדבר על ‘ערבויות’ שניתנו על ידי שרלטנים בלבוש רבני, אלה מהווים סיפור אחר לגמרי ומאמר ליום אחר. אני מדבר על ברכות והבטחות שמבוססות השם-יודע-על-מה שאנשים ישרים עם כוונות טובות שנתנו או מציעים לאנשים תמימים, כאלה שזקוקים לברכה אמיתית וכנה, לא להבטחה חסרת בסיס ויסוד.

יש גם את אלה שהולכים עוד יותר רחוק ולא “מסתפקים” רק בברכות וההבטחות מהסוג הזה, אלא גם מבטיחים ‘את כל העוגה’ לכל מי שרק מטה אוזן לדבריהם באומרם שמחר, כן ממש מחר, או בכל תאריך אחר שתבחרו, משיח יבוא. אולי גם באיזו סוף שנה. איזו? רק השם יודע. לפני יותר מעשר שנים ראיתי הבטחה כזו…

עיקר היהדות היא פשטות ותמימות חכמות אין צריכים רבי נחמן מברסלב, יהודים מתפללים לבורא עולם

עיקר היהדות היא פשטות ותמימות, חכמות אין צריכים! (רבי נחמן מברסלב). יהודים מתפללים לבורא עולם.

ושלא תיטעו, הנקודה שלי היא שתהיה לאדם אמונה שלמה וכנה. התורה עצמה אומרת לנו שאם נשמור כראוי על המצוות, השכר עליהן יהיה בהתאם. ואנחנו מאמינים בלב שלם ש”היום אם בקולו תשמעו” – המשיח יכול בכל רגע לבוא.

הנקודה שלי היא אמונה, אבל “מְכַשֵּׁפָה” – תוצאות קסם והבטחות שווא, “לֹא תְחַיֶּה” – שלא יהיו חלילה מה שיגרום או יעשה את היהדות שלך למשהו חיוני וחי, כביכול הדבר האמיתי, כי הן לא. ממש לא!

יהדות שבנויה על הוקוס פוקס חסרת כל בסיס, לא מחזיקה מעמד. כדי לשרוד ולפרוח, יהדותו של האדם צריכה להיות מושתת על דעת, שילוב של האמונה ועין כנה – התבוננות והסתכלות אמיתית. זה הדבר האמיתי, ואת זה כן תחיו.

יהי רצון שנזכה ללכת בעצתו של הצדיק האמיתי – רבי נחמן מברסלב, ונזכה לאמונה שלמה ואמיתית, פשוטה וטהורה, ליהדות פשוט כפי שאומרים בחסידות ברסלב, ולכל הטוב בעולם הזה ובעולם הבא, אמן.

(המאמר מבוסס על ליקוטי מוהר”ן, רנה).

לאמונה ולכוח התפילה שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!