מכל מילה נברא מלאך

איך בוראים מלאכים? במילים! רבי נחמן מברסלב מגלה לנו איך אנחנו יכולים לעשות את זה בקלות!

“ואותי עזבו ואת תורתי לא שמרו” (ירמיה טז, יא). הלוואי אותי עזבו – אבל את תורתי שמרו (ללומדה). כי המאור שבתורה היה מחזירם למוטב (פתיחה איכה רבה, פסיקתא רבה ב).

אפשר להביא הרבה דברים ממשנתו של רבי נחמן מברסלב בנושא התורה, עוצמתה ורוב גדולתה. אולם, היות שבמאמרים אלו אי אפשר להתפרס לדיון מעמיק, ובתקווה שאחרי שהוא מקבל השקפה כללית על משנתו של הרבי, ימשיך הקורא בכוחות עצמו – נצטרך אפוא להסתפק במבחר מצומצם של מובאות בנושא כוחו המדהים של תלמוד תורה.

לתורה הכוח להעלות אדם משפל הטומאה, אפילו מפגם הברית ומחטאים קשים. כאשר ביטא אחד את תמיהתו בפני רבינו על כך, השיב הרבי: “מדוע אתה מופתע? בעוד הברית מקבילה למידת ה”יסוד”, מקבילה התורה למידת ה”תפארת”, ולפי סדר הספירות ספירת התפארת ממוקמת בדרגה עליונה יותר מהיסוד” (ראה חיי מוהר”ן תקעג).

מכל מילה בתורה הנלמדת נברא מלאך. למלאך הזה יש את הכוח לדכא ואף לחסל את כוחה של הסטרא אחרא (ליקוטי מוהר”ן כ, ז).

אולי גם זה יעניין אתכם:

התכנית של רבי נחמן

העצות של רבי נחמן ללימוד תורה

חיים מלאים

עשה טוב, הרע כבר ייעלם

פרנסה נאמנה

סדנת ניווט – אמונה עם שלוש נקודות

בשלבים או בקפיצה?

למה אמונה?

הולכות יד ביד

אין אדם חוטא אלא אם כן נכנסה בו “רוח שטות” (סוטה ג ע”א). החטאים והנזק הרוחני מוציאים אותו ממש מדעתו. לכן רוב בני האדם מתייסרים מכל מיני שיגעונות, לחצים ותחושות שאינן טובות, התרופה היא ללמוד תורה בכוח ובכוונה. התורה כולה בנויה משמותיו של הקב”ה, ויש לה הכוח לגרש את יצר הרע ולסלק את כל השיגעון והשטות הנדבקים באדם בשל חטאיו (ליקוטי עצות, תלמוד תורה ד).

מכל מילה בתורה הנלמדת נברא מלאך. ולמלאך הזה יש את הכוח לדכא ואף לחסל את כוחה של הסטרא אחרא (צד הטומאה). (רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר”ן כ, ז).

במקום אחר, אומר הרבי, שהתורה שאתה לומד “בכוח” מעניקה כוח ועוצמה למלכות דקדושה ומסייעת לאדם להתגבר על השטות שאחזה בו (ליקוטי מוהר”ן, א).

לימוד תורה “בכוח”, כלשונו של רבינו, עשוי להתפרש במספר דרכים: א) התמדה בלימוד למרות נסיבות קשות וחרף מכשולים כמו מחלה, לחץ כספי או רגשי וכו’. ב) כאשר אין חשק ללמוד ואדם כופה על עצמו לעשות כן. ג) בכוונה מלאה או אפילו בקול (רבי אליהו חיים רוזן).

לא פעם רואים בחוש אדם מלא שיגעונות, אולם הוא מצליח להישאר בשפיותו ולא להשתגע לחלוטין. הדבר מפתיע קצת, מכיוון שמבחינה הגיונית, בהתחשב במספר החטאים שהאדם חטא וכמות ה”שטות” שיש בתוכו, הוא צריך להיות משוגע לחלוטין. אולם, הקב”ה מרחם עליו ומשאיר לכל אדם אותו מעט בהירות המחשבה שהוא זקוק לה כדי לשוב לאורח חיים שפוי יותר, כלומר להתקרב אל השם. זה דבר שאפשר להשיג באמצעות הצדיקים. ברוב חכמתם הם יכולים לרדת לדרגתו של כל אדם כדי לסייע בריפויו. וביתר דיוק, החכמה היא התורה הקדושה שהצדיקים מורידים אותה עבורנו וממנה הם מוציאים חכמת חיים ועצות ראויות בעדנו לבל תיטרף דעתנו (ליקוטי הלכות, נטילת ידיים לסעודה ו, לז).

תנו לפה (בדיבור חיובי, תפילה ולימוד) לעשות בשבילכם את מה שכל איברי הגוף לא הצליחו לעשות…

התורה שלומד האדם “בכוח” יש בכוחה לתקן את דיבוריו הקלוקלים (ליקוטי מוהר”ן לח, ד-ה).

לימוד תלמוד בלילה יכול לסייע בידי האדם להתגבר על מניעיו הטמאים (ליקוטי מוהר”ן, ג).

לחדש חידושי תורה הוא תיקון גדול לחטאי האדם, וגם גורם טובה גדולה ונחת רוח להוריו שנסתלקו מהעולם (ליקוטי מוהר”ן, ח”ב קה).

מי שאי אפשר לו ללמוד תורה, מאיזו סיבה שתהיה – בין שמעולם לא הייתה לו ההזדמנות ללמוד ואינו יודע כיצד לנהוג, ובין שאין לו ספרים שמהם יוכל ללמוד, ובין שהוא בנסיעה – ובכל זאת, בוער בו ליבו ללמוד את תורת השם – מרצון זה בעצמו נעשה ספר לכבוד השם (ליקוטי מוהר”ן, קמב).

ולסיום, שיחה בלשונו של רבינו, מגודל כוח התורה לכל סוגי האנשים כפי שהעתיקה רבי נתן:

“אמר רבינו: נכספתי מאוד להמשיך את העולם אל העשייה, כלומר, שיהיה חיוב אצל כל אחד ואחד ללמוד כך וכך בכל יום ולא יעבור על זה. ואמר: שאפילו האנשים הרחוקים מן הקדושה מאוד, שנלכדו במצודה רעה עד שרגילים בעבירות ח”ו, אף על פי כן הכוח של התורה גדול כל כך עד שיכול להוציא אותם מרגילות העבירות שלהם. ואם יעשו להם חוק קבוע וחיוב חזק ללמוד בכל יום ויום כך וכך, יהיה איך שיהיה, בוודאי יזכו לצאת ממצודתם הרעה על ידי התורה! כי כוח התורה גדול מאד!! (שיחות הר”נ יט).

לאמונה ולכוח הלימוד שלנו יש כוח עצום עם השפעה אדירה על החיים שלנו, בואו להכיר את הכוח הזה מקרוב ולדעת איך להשתמש בו בכל מצב – בקישור הזה!