פרשת השבוע היא פרשת “בהעלותך”, המתייחסת לאהרן הכהן הגדול (או לכל כהן כלשהו) כאשר הוא מדליק את נרות המנורה במשכן/בית המקדש.
רש”י מסביר שהיו סך הכול 49 גביעים, כפתורים ופרחים שהיו מעוצבים מזהב ששימשו להכנת המנורה.
רבי נתן מלמד ש-49 היחידות הללו מקבילות ל-49 מדרגות הבינה, ול-49 שערי התשובה. כלומר שהערכים של המנורה מקבילים לאדם עצמו, כך שכל אחד יכול לחזור בתשובה, לא משנה מה, וכן להגיע להבנה של ה’ (כל אחד ברמתו).
אולי גם זה יעניין אתכם:
איך נזכה בהזדמנות נוספת? – פרשת השבוע בהעלותך
מי ראשון? – פרשת השבוע בהעלותך
מה אנחנו כן עושים? – פרשת השבוע בהעלותך
לכתך אחרי במדבר – פרשת השבוע בהעלותך
רבי נחמן מלמד (ליקוטי מוהר”ן א, כא,) שכל אדם יכול להגיע לכך אם יטהר את מחשבתו. כיצד? הזוהר מלמד שהמנורה מקבילה ל”ראש”, כמו שהמנורה הייתה בעלת שבעה קנים, כך גם לכל אדם יש “שבעה קנים”, שהם פתחים בראשו. אלה הם שני העיניים, שני האוזניים, שני הנחיריים והפה.
עם שתי העיניים אדם יכול לקדש את עיניו על ידי הימנעות מלהסתכל על דברים אסורים ומעשים לא מוסריים, תוך חיפוש ומציאת הטוב והמותר. שני האוזניים יכולים להיות כלים לקליטת שמועות חיוביות, בפרט מאנשים חכמים, תוך הימנעות מהאזנה לרכילות, לעג, גסות רוח ושאר דיבורים אסורים.
עם הנחיריים שלו, אדם יכול לסנן את הניחוחות המתוקים והנעימים של המעשים הטובים בסביבתו תוך דחיית הריחות “הרעים” המובילים לניחוחות הלא טובים שמסביבנו.
וכמובן, אדם חייב לקדש את פיו על ידי הימנעות משקרים ודיבורים אסורים.
קידוש “הראש” עם שבעת הקנים הוא הארה של המנורה, ראשו של האדם. זה מנקה את המחשבה, מאפשר מחשבה ברורה והבנה. כמו כן, ראש נקי מאפשר לאדם לראות את דרכיו, אם הם חיוביים ומועילים או, חס ושלום, שליליים והרסניים.
כך שמצוות הדלקת המנורה, אף שהיא מדברת על מנורת המשכן והמקדש, חלה על כולנו. גם לנו יש את היכולת להאיר את האורות החזקים הללו. וכפי שרש”י מסביר, כשאנו מדליקים את המנורה אנו יכולים לגרום ללהבות לעלות תמיד (מעצמן). כלומר, שתמיד נוכל לעורר את לבנו כך ששלהבת הלב תמיד תהיה מכוונת לה’.