מה את עושה בראש השנה כשהוא הולך?

השנה זה מתאפשר והשגרירים שלנו כבר נמצאים אצל רבי נחמן באומן. וכמובן, שאין מנוס משאלת השאלות: “מה את עושה בראש השנה כשהוא הולך?”

הנה אחד הנושאים החמים שמסתובבים בחוגי הנשים של ברסלב בתקופה זו של השנה: “מה את עושה בראש השנה כשבן הזוג נוסע לרבי נחמן?”… אני לפחות שומעת את זה הרבה.

מה אני עושה באופן אישי ואיך אני מתמודד עם זה – זה הסיפור שלי ליום אחר. אבל הנה כמה אפשרויות:

את נשואה, עם או בלי ילדים, עם או בלי משפחה בקרבת מגורייך, ובעלך לא נוסע לאומן מכל סיבה שהיא, אולי רק לא השנה, אולי לעולם לא. אז ראש השנה שלך כנראה יראה כמו זה של החברות והשכנות שלך. יכול להיות שתעבירי את הימים הקדושים האלה בתפילות או בבית הכנסת או בבית. תאכילי את הילדים (אם יש ילדים) פחות או יותר ללא הפסקה (כי ככה זה בחופשים ובחגים…), תלכי לשמוע שופר, תאכלו ביחד ארוחות חגיגיות, ואולי תארחו ואולי לא.

כאישה שמחוברת לרבי נחמן מברסלב בדרך זו או אחרת, מה הופך את ראש השנה שלך באופן מיוחד לברסלברי?

רבי נחמן אמר שכל העניין שלו – כל הפוקוס והמהות שלו – הוא ראש השנה. הוא היה ברור בדבריו – שזה דבר חשוב מאוד להיות אצלו בראש השנה. אבל מה קורה אם מסיבה כלשהי אנחנו בעצמנו לא שם (בנסיעות נשים) ולא שולחות שגרירים?

אולי גם זה יעניין אתכם:

הברכה שלי אליכם לשנה החדשה

שנה הבאה יהיה יותר טוב, חייב להיות

על חבל דק

הנה כמה הצעות:

אפשרות ראשונה – הכינו פדיון (כספי צדקה) שיינתן לפני ראש השנה לצדיק על ידי מישהו מטעמכן, השתתפו באמירת התיקון הכללי העולמי בצהריים לפני ראש השנה, בדרך כלל זה בחצות היום. למדו משהו מתורתו של רבי נחמן ותלמידו רבי נתן על ראש השנה, תקיעת שופר או ההתחברות לצדיק האמיתי להשראה, התעוררות וכהכנה לקראת הימים הקדושים שבפתח. (אתן יכולות ליהנות משפע של רעיונות להשראה באתר שלנו – כאן)

נסו להתחבר לקיבוץ הגדול והקדוש באומן בנפשכן ובליבכן, וזה נכון גם לגבי הנשים שהשגרירים שלהן נמצאים באומן. רבי נחמן מלמד, כמו רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע”א, הרמב”ן וצדיקים אחרים, שבמקום בו אתה נמצא – שם המחשבות שלך נמצאות. אם המחשבות והלב שלך נמצאים באומן – בקיבוץ הנפלא הזה, אז גם את שם!

“מי ייתן לי אבר כיונה, אעופה ציונה קדוש אומנה (לציון הקדוש באומן)!…” ויחד עם זאת, עדיין חשוב שתהיו מאושרות במקום בו אתן נמצאות. התמקדו בנקודות הטובות של המשפחה והסובבים אתכן ואל תאפשרו לגעגועים להפיל אתכן לרחמים עצמיים ועצבות, שזה העוון הגדול ביותר. להתענג מאורו ועוצמתו של הבורא – זה בידיים שלך!

רבי נחמן אמר שכל העניין שלו – כל הפוקוס והמהות שלו – הוא ראש השנה. הוא היה ברור בדבריו – שזה דבר חשוב מאוד להיות אצלו בראש השנה!

עבור כל עם ישראל, בכל מקום שהם, ההתמקדות העיקרית בראש השנה היא ההכרזה על מלכותו של בורא עולם והכתרתו. נסו לשמור על פוקוס בנושא זה והיזהרו בדיבורים מיותרים ביום הדין. אם אתן נמצאות עם אנשים שאינם נמנים על חסידות בברסלב, ההימנעות מדיבורים מיותרים היא דרך מצוינת לא להיכנס לחילוקי דעות לגבי: 1. למה בעלך נסע והשאיר אותך לבד? 2. למה חשוב ללכת לרבי נחמן? 3. או כל שאלה בפרט ודיבורים בכלל.

אפשרות שנייה – את בבית או מתארחת אצל משפחה או חברות ושלחת שגריר (או יותר מאחד) לאומן. תהיי שמחה, יקרה! איזו זכות נפלה בחלקך! ובמקום להתמקד בעובדה שנשארת מאחור, כי בעצם לא נשארת לבד – אשתו היא כמותו ושליחו של האדם! וזכרי שאת מחוברת לקיבוץ הנפלא באומן באמצעות כל המאמצים שהשקעת כדי לאפשר לשליח/ים להגיע לשם. שימי את כל כוחך בעשייה הרוחנית שלך בימים הקדושים הללו – בתפילה, בשמיעת השופר, בטיפול בילדייך באהבה ובשמחה בלי שמץ של כעס. וכמובן, הימנעות מדיבורים מיותרים תסייע לך להימנע משלוש (או יותר) הסיבות שיכולות לגרום לחילוקי דעות.

אפשרות שלישית – את נמצאת בקיבוץ הנפלא שמתקבץ כאן בארץ בראש השנה – בירושלים או במירון… איזו ברת מזל את! כל ההקרבה שלך להיות מחוברת לקיבוץ המתפללים באומן או כאן בישראל, לבד או עם בני משפחה (הילדים שלך) – הוא שווה וכדאי! הרגישי את ההתעלות ותיהני מהאווירה הברסלברית. אמרי תודה על כך שיש לך את ההזדמנות למחוא כפיים כאשר ציבור המתפללים מגיע למקום בו אומרים “מלך” – ההכרזה הראשונה על מלכות הבורא שקיימת ובועטת כל רגע בחיינו.

בכל מקום שתהיי, קשרי את עצמך לקיבוץ הנפלא באומן ואמרי ביחד את התיקון הכללי

בכל מקום שתהיי, קשרי את עצמך לקיבוץ הנפלא באומן ואמרי ביחד את התיקון הכללי

Editorial credit: paparazzza / Shutterstock.com

אפשרות רביעית – את מהנשים שנוסעות לאומן בראש השנה. אומנם לא אכנס לעניין הזה מהמקום שלי ולא אביע את דעתי ומה שגדולי ברסלב מבקשים. אבל מה אני יכולה לומר לך? כן, שאני קצת מקנאה, אבל מצד שני יודעת למה אני לא יכולה לנסוע בראש השנה, יש זמנים מיוחדים לנשים בהם אני מעדיפה לנסוע. זאת אני. באשר אליך – אשריך! יש לך מזל. יהי רצון שכל התפילות שלך יתקבלו ויענו לטובה ותזכי לקבל את דעת רבינו והמורשת הקדושה שהוא מנחיל לנו. ושתצליחי לנווט בהצלחה באומן בצורה מכובדת.

ולגביי? לי הכי חשוב בראש השנה לשמור על הראש שלי. כן, שהראש יהיה במקום הנכון. אני מנסה לחשוב רק מחשבות טובות ולהשקיע זמן בתפילה כשאני יכולה להגיע לבית הכנסת, להתפלל במניין עם יראת שמים, להבין עד כמה שזה אפשרי לאדם כמוני את גדולתו האינסופית של הבורא, ומצד שני את קטנותי והתלות האינסופית שלי בו. ועם כל זה, אני משקיעה ומטפלת בילדיי בשמחה, משתדלת ליהנות מכל רגע שהקב”ה מזכה אותי. כי איך אמר החכם באדם, שלמה המלך ע”ה? עת לבית הכנסת, ועת לתפילה, עת לבית ועת לילדים, עת לארוחות המושקעות והטעימות ועת לאורחים שהקב”ה שולח לי. וכמובן, להגדיל את האמונה שלי ברחמיו של הבורא כדי שאוכל לחגוג את השנה החדשה בשמחה, ואת כל חודש תשרי עמוס החגים המיוחדים והנפלאים שקיבלנו.

רבי נחמן שאת האנשים שלו הוא מעביר בדין את כבר בערב ראש השנה הראשון, דבר שצדיקים אחרים מצליחים להשיג בראש השנה כולו. וחלק ממערכת היחסים שלי עם רבי נחמן הוא הביטחון באמיתות דבריו.

שתהיה שנה טובה מתוקה ומבורכת לכולם, אמן!

מאמרים מרתקים נוספים על ראש השנה תמצאו בקישור הזה!